נוסח השאלה המלא: מדוע אומרים שהלשון היא השריר הכי חזק? האם הכוונה כמו המשפט "חיים ומוות ביד הלשון" כלומר שהלשון היא השריר המשפיע או שבאמת מתכוונים שפיזית היא הכי חזקה?

ישנם מספר בעיות עם המשפט הזה: בתור התחלה, הלשון איננה שריר אחד אלא איבר מורכב המכיל, בין השאר, 16 שרירים שונים. שנית, "חזק" הוא מינוח עממי אשר אין לו מקביל פיזיקלי אחד, אלא מספר פרמטרים שונים. מהו בעצם "חזק"? – יצור כוח? יצור כוח ביחס לגודל השריר? סיבולת? כוח מתפרץ? תנועה חוזרנית? בכל אחת מהקטגוריות הללו ישנו "אלוף" בגוף האדם:

בקטגורית יצור כוח לזמן קצר, המנצח הברור הוא שריר המלעס או שריר הלסת. ב-1992, נקבע שיא גינס רשמי של יצור כוח בנשיכה בסך של 4,300 ניוטון למשך 2 שניות.


שריר המלעס. התמונה באדיבות ויקיפדיה.

יצור כוח ביחס לגודל השריר
כאן לנשים ישנו יתרון ברור: בעת לידת תינוק, שריר המיומטריום (הרקמה השרירית ברחם) מייצר 100-400 ניוטון בכל התכווצות. משקלו של שריר זה הוא 150 גרם בלבד.

עבודה מתמדת
המנצח פה הוא ללא עוררין הלב. בעוד ששריר הלב אינו מייצר הרבה עבודה בזמן נתון, אך הוא עובד כל ימי חיינו והעבודה המצטברת מכך גדולה לעין ערוך מכל שריר אחר בגוף. ההספק של הלב נאמד ב 1-5 וואט (ג'אול לשניה). הכפל זאת במספר השניות בחיינו (בערך 3 מיליארד) ותקבל שבמהלך חייך הלב מייצר עבודה שוות ערך לחשמל המיוצר במשך מספר שניות בתחנת הכוח באשקלון.

עומס
השריר עליו מופעל העומס הגדול ביותר בגוף הוא שריר העכוז הגדול. שריר זה, הגדול בגוף האדם, איפשר לבני אדם להיזדקף על שני רגליים וככזה, מופעל עליו עומס בכל זמן בו איננו שוכבים. על שריר זה מופעל רוב משקלו של הגוף רוב הזמן.

מהירות תזוזה
למרבה ההפתעה, המנצחת הגדולה כאן היא העין. השרירים אשר אחראים לתזוזת העיניים מסוגלים לבצע תנועות מהירות מאוד. במהלך שעת קריאה ממוצעת, העין תבצע כ-10,000 תנועות מלאות, כמעט ללא עייפות.

מאת: שלומי דגן
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אנונימי

    אם זכור לי נכון, הקשה באצבעות

    אם זכור לי נכון, הקשה באצבעות מייצרת תנעה מהירה יותר ממצמוץ

  • שלומי

    תשובה

    הלשון לא עובדת כדי לא ליפול. השרירים שתומכים בלשון הם אלו שעושים את העבודת תמיכה הזאת, בדיוק כמו ששריר העכוז הגדול ממבצע עבודת תמיכה לכל חלק הגוף העליון.

    אלא שהלשון היא חתיכת בשר קנה במשקל של כמה גרמים ואילו חלק גוף עליון אצל אדם ממוצע שוקל 50 קילו. ברור כשמש שהעומס על שריר העכוז גדול בסדרי גודל מהעומס על השרירים התומכים בלשון.

  • ליאור

    אז מה השריר החזק בגוף?

    אם הלב הוא שריר חזק ביחס לעבודה מתמדת מה בעצם הלשון? היא רי גם עובדת כל הזמן בשביל שהיא לא תיפול לתוך הגרון היא עובדת 24/7 אז מהו השריר החזק ביותר בגוף?! את הנקודה הזו לא הבנתי כל-כך.. אשמח לקבל תשובה עם פרוט תודה רבה:)