הסרת שיער בלייזר מתבצעת על ידי המתת התאים במטריקס ובפקעת זקיק השערה (איור 1) בעזרת חום שמקורו בלייזר. השיטה מנצלת את העובדה שאור הלייזר נבלע בעיקר על ידי הפיגמנט מלנין, שבדרך כלל נמצא בריכוזים גבוהים בהרבה בשיער ובזקיקי השיער מאשר בתאי העור (אפידרמיס). כאשר הפיגמנט בולע את אור הלייזר הוא משחרר את האנרגיה כחום, כך ששטפים חזקים של אור מצליחים לגרום למוות תאי, במיוחד באלו בעלי ריכוזים גבוהים של מלנין. מכיוון שגם באפידרמיס ישנו מלנין בתאים שנקראים מלנוציטים, פיזור (scattering) יכול להוביל למוות של תאים אפידרמליים ולגרום לצלקות או לשינויי פיגמנטציה שאינם רצויים. זאת הסיבה שהסרת שיער בלייזר מומלצת בעיקר לבני אדם בהירים עם שיער כהה. על ידי בחירת אורך גל רצוי (בדרך כלל אינפרה אדום באורכי גל של 700-800 ננומטר) ומשך ההבזק (בין כמה אלפיות השנייה לחצאי שניות), ניתן לווסת את השפעת הלייזר כך שיגרם נזק בעיקר לזקיק השערה.


אור הלייזר נבלע על ידי מלנין שנמצא בשערה ובמונוציטים. האנרגיה מתפזרת כחום שגורם למוות תאי בזקיק השערה. תמונה מויקיפדיה.

הסרת השיער בעזרת לייזר היא בדרך כלל לצמיתות, אך זמן הטיפול משתנה ותלוי באדם המטופל. כאשר עור האדם כהה או שיערו בהיר צריכים לקצר את זמן החשיפה ללייזר כדי להקטין את הסיכויים לגרימת נזק לתאי האפידרמיס הסמוכים לשיער. אנשים אלו צריכים מספר רב של טיפולים בגלל הקושי להרוס את תאי הזקיק שאחראיים לגדילת השערה. כמו כן, השערה המטופלת צריכה להיות בשלב גדילה (Angaen). אם הנזק לזקיק אינו כולל, השערות שנחשפו ללייזר נכנסות לשלב התנוונות (catagen) ושלב מנוחה (telogen) שבסופה הן נושרות, ורק אז מתחיל שוב תהליך הגדילה. שלבים אלו לוקחים כ-3 חודשים, ומשום כך נדרש זמן המתנה ממושך בין הטיפולים. לאנשים בעלי שערות עקשניות במיוחד, תהליך ההסרה יכול להמשך כמה שנים.

מאת: אוני צברי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

6 תגובות

  • רעיה

    הסרת שיער- נזק בריאותי?

    שלום וברכה, תודה על המאמר.
    רציתי לדעת אם יש איזשהו נזק בריאותי בכך שמסירים את שיער הגוף.
    האם השיער היה מגן עלינו רק בעבר והיום הוא מיותר?
    אודה לתשובתכם, תודה!

  • אנונימי

    המאמר היה כתוב באופן ברור

    המאמר היה כתוב באופן ברור ומפורט והדברים נאמרו בצורה טובה מאוד. תודה.
    אני הייתי ממליצה לכתוב גם חלק במאמר על הכאב המורגש בעט הטיפול.

  • אופירה

    הסרת שיער בלייזר

    אני מציעה לך שמוליק לפנות ולשאול באתר של נאטורפיל
    https://www.naturapil.co.il/%D7%94%D7%A1%D7%A8%D7%AA-%D7%A9%D7%99%D7%A2%...
    הצוות שם רפואי וייתן לך תשובה עניינית

  • שמוליק סלע

    האם הסרת שיער בלייזר היא באמת לצמיתות?

    אני מעוניין לבצע הסרת שיער בלייזר אך אני חושש שהשיער יצמח לי מחדש לאחר כמה שנים. במדריך להסרת שיער בלייזר שכתובתו להלן:
    http://laser-hair-removal.co.il/Is_Laser_Removal_Permanently.php
    נכתב שגם ה- FDA אינם רואים את שיטת הלייזר כשיטה שמספקת תוצאות לצמיתות אלא אישרו אותה רק כשיטה שניתן להשיג בה רק "הפחתה לצמיתות" .
    למה אני צריך לצפות?
    אודה לתשובתכם
    שמוליק סלע

  • טל

    תשובה

    היי,כמו שנכתב במאמר: צריך שיער כהה ואוסיף גם עבה כדי שהלייזר יקלט בסיב השיערה. כפי שנכתב הוא נקלט במלנין.
    כמו כן מלנין עם פיגמנט יש גם בתאי עור ולכן כדי שיהיה סלקטיביות רצוי עור בהיר.
    בתור אחת שהייתה סקפטית עשיתי לייזר בבית שחי ומפשעות אך ורק במכון של שירותי בריאות כללית כשמי שעושה לי את האיפול זה רופאה!!! ובדקתי את זה. החשיבות לרופא: ראשית זה מה שמחייב החוק בפועל זה לא כך לפעמים יש צוות רפואי כמו אחות. לקוסמטיקאיות אסור לבצע ולכן הם משתמשים ב-IPL וזה לא לייזר זה אלומת אור בכמה אורי גל
    ושנית מאוד מאוד חשוב מי מתפעל את המכשיר.
    יש לבחור עבור מטופל את העוצמה ואורך הגל המתאים כדי שתהיה יעילות.
    ואז זה בינגו.
    לייזר זה דבר מדוייק וכפי שנכתב במאמר שיערה שנמצאת בשלב אנגן נהרסת קליל ולא צומחת!!!
    אם הייתה פגיעה חלקית השיער רק נהיה דק יותר וכאן השאלה עד כמה כי אח"כ לייזר לא תופס או שאולי קשה לו להבחין בין מלנין בשיער לעור. אוכל לומר רק מניסיוני האישי! על הטיפול הראשון ירד לי 95% מהשיער. כמו כן יש עיכוב בצמיחה!!! למשל לחכות 3-5 חודשים עד שיצמח כדי לעשות טיפול נוסף וגם אז יש צמיחה קטנה לכן אפשר לומר שזה מדלל ובאופן כללי אתה תמיד תראה את האזור עם פחות שיער והשיער איפה שצומח הוא דק כך שאפשר להוריד בשעווה. לא הייתי ממליצה לנשים להוריד ידיים ורגליים כי זה שיער דק והיעילות נמוכה
    כן ממליצה איפה שיש שיער עבה בית שחי מפשעות.
    כמובן שיש לקחת בחשבון מצב הורמונלי נראה לי שבגיל ההתבגרות אולי זה יותר בעייתי.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    תשובה על הסרת שיער בלייזר

    שמוליק שלום,
    ראשית עליי לציין כי איננו רופאים, ולא מוסמכים לייעץ בנושאים רפואיים. למיטב ידיעתי, גם במכונים של הסרת שיער בלייזר לא מבטיחים הסרת שיער לצמיתות אלא אולי הפחתת שיער לצמיתות. ממליצה לך בחום לברר אצל מומחים בעניין.
    בברכה,
    ביאנה ברנשטיין