על מנת להבין את התשובה נתחיל בהסבר קצר על מבנה הקשתית (Iris).

הקשתית היא מבנה המווסת את כניסת האור לתוך העין, במובן זה האישון (pupil) הוא רק ה"חור של הבייגלה".


התמונה נלקחה מויקיפדיה

במצבים שונים האישון גדל או קטן (למשל בעקבות שינויים בעוצמת ההארה) והדבר מתרחש ע"י צמד שרירים המצויים בקשתית- השריר מרחיב והשריר מכווץ שפעולתם נגדית זו לזו. השריר המרחיב בנוי בצורה רדיאלית והוא מושך את הקשתית ומרחיב את האישון ואילו השריר המכווץ הוא היקפי ותפקידו לסגור את האישון (ראה תמונה למטה).

 
השריר המכווץ בכחול והמרחיב באדום.

שרירים אלו נשלטים ע"י מערכת העצבים האוטונומית; השריר המרחיב ע"י המערכת הסימפאטתית ואילו השריר המכווץ ע"י המערכת הפארא-סימפתטתית. במצבים של גירוי כמו למשל בזמן התרגשות, פחד וכדומה מערכת העצבים הסימפטתית גורמת לשריר המרחיב להיכנס לפעולה וע"י כך ליותר אור להיכנס לעין (משפר את הראיה ויכולת התגובה).

מכיוון שכפי שציינתי אישונים מורחבים מסמנים מצב של עוררות והתרגשות נשים רבות בימי הביניים השתמשו בחומר מסוים על מנת לגרום לאישוניהן לגדול ובכך ל"אותת" לגברים שהן "מתרגשות" מנוכחותם, דבר שכמובן קסם לגברים והגביר את הצלחתן של נשים אלו למצוא בן זוג.

החומר שהיה בשימוש היה מיצוי מפרח בשם אטרופה בלדונה (Atropa belladonna).


התמונה נלקחה מויקיפדיה

אם השם נשמע לכם מוכר זה לא בכדי, האטרופין המוכר היום ומיוצר בצורה כימית מקורו הראשוני היה בצמח זה ומכאן נגזר שמו.
האטרופין שהוא חומר אנטי כולינרגי (חוסם קולטנים של אצטיל כולין שהוא שליח עצבי של מערכת העצבים הפארא-סימפתטתית) עוצר את השריר המכווץ בקשתית ובכך מאפשר לשריר המרחיב להגדיל את האישון.
אפקטים נלווים נוספים הם דופק מהיר ויובש של ריריות.

מקור השם של הצמח אטרופה בלדונה לא ברור. הסברה הנפוצה היא שהשם בלדונה (באיטלקית- אישה יפה) מקורו בשימוש של הצמח להרחבת האישונים כפי שצוין לעיל,

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • אופיר

    כחול מכווץ או מרחיב?

    באתר אחר כתוב הפוך מהמצוין בכתבה.
    https://www.carnit.co.il/%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%94-%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%...

  • רותי

  • מאיר ברק

    תשובה

    טיפות להרחבת אישונים לא אמורות לשנות את צבע העין והטיפול לא אמור לפגוע בעין.
    מכיוון שהמדור אינו מודר רפואי והכותבים בו אינם רופאים אני מציע לך לפנות לרופא בכל שאלה מהסוג הנ"ל מכיוון שאין ביכלותנו לייעץ לך בנושאי בריאות וטיפולים רפואיים.