לחיות ממש – לא, לפעול על רפלקסים למשך מספר שניות כן!

ככל ש"יורדים" בסולם המורכבות וההתפתחות של בע"ח, כך יש למוח (המצוי בראש) פחות תפקודים חיוניים. בבע"ח "ירודים" יש למוח תפקידים משניים בלבד, כמו למשל תנועה, שאינם חיוניים לקיום חיים. בבעלי חיים קדומים ("ירודים" יותר מבחינה אבולוציונית), כלל לא הייתה מערכת עצבים מרכזית (חוט השדרה ומוח). בעלי החיים הראשונים בהם מזהים מערכת עצבים מרכזית הם תולעים שטוחות פרימיטיביות. בתולעים אלו עיקר מערכת העצבים המרכזית היא עמוד השדרה.


התמונה נלקחה מויקיפדיה.

גם בחרקים רבים "מרכז העצבים" מצוי בעמוד השדרה ולא במוח, ישנם דוגמאות רבות לכך. גמל שלמה למשל, מסיים את הזדווגותו בכך שהנקבה אוכלת את ראשו ורק אז מוסר העיכוב לשפיכה, כלומר גם לאחר אכילת ראשו הוא ממשיך להזדווג... עד שהנקבה מסיימת לאכול את כולו.


התמונה נלקחה מויקיפדיה.

חיפושיות אחרות המשמשות מזון לחדף הופכות למזווה חי! החדף המוצא מספר חיפושיות ממהר ואוכל את ראשן. בתוך ראשן מצוי מרכז התנועה ולכן פעולה זאת הופכת אותן לנכות (אך הן לא מתות!) וכעת החדף יכול בניחותה לאכול אותן אחת-אחת בזמנו החופשי.

תרנגולות בהחלט מפותחות הרבה יותר מחרקים ולכן אינן מסוגלות לחיות בלי ראש (כלומר שלמוח שלהן יש חלק בפיקוח על תפקודים חיוניים) אבל הן עדיין בעל-חיים יחסית "פרימיטיבי" בהן הרפלקסים די דומיננטיים. ישנו בהחלט תיעוד רב (ואפילו ניסויים) שמראים שתרנגולות ממשיכות לרוץ עוד מספר שניות (אפילו 30 שניות!) לאחר שראשם אינו מחובר לגופם. לפני שנים רבות "זכיתי" בעצמי בתענוג המפוקפק של לראות תרנגולת שנפגעה ממשאית והמשיכה לרוץ מספר שניות גם ללא ראשה.

אפילו בבע"ח יותר מפותחים (יונקים!) יש מקרים בהם מרכזים עצביים בעמוד השדרה מסוגלים "להפעיל" את החיה גם ללא מעורבות המוח, אם כי הם הרבה יותר נדירים: ברפואה הוטרינרית קיימת התופעה של הליכה ספינאלית ("שדרתית") בחתולים (decerebrate cat). חתולים הם חיות מאוד סקרניות ולא נדיר המקרה שחתול נופל מגובה רב (בניין רב קומות למשל). למרבה הפלא פעמים רבות הוא שורד, אך דווקא כאשר יש חוטי כביסה בדרך (והיינו חושבים שזה יציל אותו כי הן יאטו את נפילתו) יש סיכוי טוב שהחתול יקבל מחוטי הכביסה מכה חזקה בגב וייווצר נתק של עמוד השדרה.

חתולים כאלו מאוד מסכנים מכיוון שהם נכים מנקודת הנתק ומטה. אין להם כל תחושה באזור הפגוע והם לא מסוגלים לשלוט על הרגליים ועל הצרכים מחד, אך מאידך לא ניתן להסביר להם את המצב כמו לבני אדם. רוב רובם של חתולים אלו מורדם לבסוף בגלל חוסר יכולת לטפל במצב. ישנם תיאורים על מצב בו החתול החל להזיז מעט את הרגל וכאשר הבעלים הרימו אותו ותמכו בו הוא החל ללכת. חתול כזה ("חתול ספינאלי" (=שדרתי) מכיוון שתבנית ההליכה מגיעה מעמוד השדרה והמוח לא "שולט" עליה) ילך פשוט בגלל רצף של פעולות החוזרות על עצמן. הרגל תתרומם – תתיישר קדימה – תרד ואז תעלה הרגל הבאה וחוזר חלילה, כמו רובוט. חתול כזה, כאשר יגיע לקיר פשוט ייתקע ויעמוד שם עם ראשו צמוד לקיר. המוח אולי נותן הוראה לגוף לפנות אך אין חיבור בין המוח לגוף. סרט המראה התנהגות כזאת.

לסיכום. המחשבה הראשונית שלנו שהמוח הוא השולט והאחראי על כול פעולות הגוף אינה נכונה. ישנן פעולות ורפלקסים רבים עליהם אחראי עמוד השדרה, ללא מעורבות המוח כלל (גם באדם!). ככל שבע"ח פחות מפותח אבולוציונית ויותר "קדום" כך שיווי המשקל והחשיבות בין המוח ועמוד השדרה נוטה לשני.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • שלומי דגן.

    יש חריג!

    מייק, התרנגול חסר הראש, הצליח לחיות 18 חודשים עם גזע המוח בלבד.

    רבים חשבוהו למתיחה, אבל חוקרים מאוניברסיטת יוטה אישרו את קיומו
    קישורים:
    הלינק בויקיפדיה-
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%A7,_%D7%94%D7%AA%D7%A...

  • אריק

    התרנגול הזה גם הגיב לסביבה?

    כלומר נגיד שהיה חם הוא היה הולך למקום אחר וכן הלאה.

  • מאיר

    תגובה

    לא. גזע המוח אחראי רק לתפקודים מאוד בסיסיים כמו נשימה וקיום הגוף, קשה לי להאמין שהתרנגול ממש ישרוד בטבע בלי שהיו מסייעים לו.