היי שולה,

תודה על שאלתך המעניינת.

כיום ידועות ההשפעות המסוכנות שיש לעישון בזמן ההיריון. מחקרים רבים מראים קשר בין עישון אצל נשים בהיריון לבין סיבוכי היריון. למשל, עוברים של אמהות מעשנות נולדים במשקל נמוך יותר, נוטים להיוולד בהסתברות גבוהה יותר עם מומים מולדים כמו חיך סדוק או שפה שסועה ויש סיכון גבוה יותר שייוולדו בלידה מוקדמת.


שפה שסועה בצורה חלקית | האיור לקוח מוויקיפדיה

החומר הממכר בסיגריות הוא הניקוטין. בעת עישון הניקוטין גורם לכיווץ כלי דם, וביניהם גם כלי הדם שבשליה. כתוצאה מכך נפגעת אספקת הדם לעובר והוא מקבל פחות חמצן וחומרי מזון החיוניים להתפתחותו התקינה. כמו כן הניקוטין מעלה את קצב הלב של העובר. נמצא כי חמש דקות מרגע שהאם מתחילה לעשן פוחתות תנועות הנשימה של העובר, וההשערה היא שזו אחת הסיבות לכך שעוברים לאמהות מעשנות סובלים לעתים מפיגור בגדילה התוך-רחמית ומאינטליגנציה יילודית נמוכה.

יש לציין שהרגישות של הגוף לניקוטין גבוהה במיוחד במנת הניקוטין הראשונה בכל יום, כך שדי בסיגריה אחת ביום כדי לגרום לתופעות לוואי בעובר.


מולקולת ניקוטין | התרשים לקוח מוויקיפדיה

בנוסף, תינוקות שנחשפו לניקוטין בבטן אימם נולדים "מכורים" ויפתחו תסמיני גמילה, בדומה למבוגרים, שיבואו לידי ביטוי בחוסר שקט ועצבנות. כמו כן, תינוקות שנחשפו לניקוטין במהלך ההתפתחות העוברית, קיים סיכוי גבוה יותר שיהפכו בעצמם למעשנים.

עידן פרומקין
דוקטורנט
, המחלקה לגנטיקה מולקולרית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

2 תגובות

  • יוסי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג