תחילה נסביר מה זה פלואוריד – ומדוע מוסיפים אותו למי השתייה….
פלואוריד הוא הצורה המחוזרת של אטום הפלואור המסומן כ- F-,  כלומר אטום פלואוריד שנוסף לו אלקטרון אחד (בעל מטען חשמלי שלילי) שהופך את אטום הפלואור ליון בעל מטען שלילי. יון שלילי זה מוצא את דרכו למי השתייה גם באופן טבעי, ע"י התמוססות מינרלים מכילי פלואוריד במי גשם וגם באופן מלאכותי ע"י הוספת חומר הקרוי חומצה פלואורוסיליצית (Fluorosilicilic acid H2SiF6), המתפרק ומשחרר פלואורידים למי השתייה בתגובה עם מים לפי המשוואה הכימית:

H2­­­­SiF­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­6+4H2OSi(OH)4+6H++6F-.

הוספת פלואוריד למי השתייה (הפלרת מים,water fluoridation) הוכחה כיעילה במניעת עששת במבוגרים ובילדים ומתבצעת גם בישראל. ריכוזי הפלואוריד במי השתיה שנקבעו ע"י משרד הבריאות נעים בין 1 מ"ג לליטר ל 0.8 מ"ג לליטר (הערך האחרון תקף לאיזורים החמים יותר בהם צריכת המים גבוהה יותר).

 הרציונל העומד מאחורי הפלרת מי השתייה הוא חיזוק ההגנה של השיניים מפני החומצות המופרשות כתוצר של עיכול סוכרים ע"י חיידקים ברובד השן (כמו למשל חומצה לקטית המופרשת ע"י חיידקים מסוג  Lactobacillus). הגנה על השן מפני תגובה עם חומצות יוצאת לפועל ע"י הורדת הבסיסיות של החומר המצפה את השן (אמייל השן, המורכב בעיקר מקלציום הידרוקסילאפטיט Ca10(PO4)6(OH)2). מידת בסיסיותו של החומר מעידה על נטייתו להגיב עם חומצות ולכן עם הירידה בבסיסיות יורדת גם נטייתו של אמייל השן להגיב עם חומצות. המנגנון בו מגן הפלואוריד על השיניים הוא החלפת יון ההידרוקסיל (OH-)הנמצא בקלציום הידרוקסילאפטיט ביון פלואוריד לקבלת קלציום פלואורואפטיט (Ca10(PO4)6(F)2) שהוא חומר פחות בסיסי:   Ca10(PO4)6(OH)2+2F-Ca10(PO4)6F2+2OH-.

עם כניסת הפלואוריד לגוף דרך מערכת העיכול הוא נספג ברובו ועובר למערכת הדם. דרך מערכת הדם הפלואוריד מגיע לאיברים השונים בגוף ונאגר באיברים עשירים בסידן כמו שיניים ועצמות (גם עצמות מורכבות, בין השאר, מחומרים הדומים לקלציום הידרוקסילאפטיט).

איבר נוסף אליו מגיע הפלואוריד ונאגר בו הוא בלוטת האצטרובל. זהו איבר הממוקם בצידו האחורי של המוח, בין שתי ההמיספרות בגובה העיניים:

                                          
תמונה 1: איור המצביע על מיקומם של חלק מן האיזורים והבלוטות במוח, ביניהם בלוטת האצטרובל. התמונה לקוחה מויקיפדיה.

לבלוטת האצטרובל תפקיד בהפרשת חומרים המשמשים לתקשורת כימית בין תאים או קבוצות תאים בגוף (הורמונים), שהמרכזי בהם הוא מלטונין (Melatonin) המשוחרר מן הבלוטה לזרם הדם במהלך הלילה. בבני אדם למלתונין תפקיד חשוב בבקרה על מחזור העירנות-שינה הבא לידי ביטוי בכך שכאשר ההורמון מופרש (בתנאי חשכה במהלך מחזור היום-לילה) הוא מביא לתחושת עייפות והורדת טמפ' הגוף. כמו כן למלטונין תפקיד בבקרה על תזמון התחלת ההתבגרות המינית בבני אדם, המושפעת משינויים בריכוז המלטונין בדם.

 עוד מאפיין של בלוטת האצטרובל הרלוונטי לעניינו הוא נטייתה של בלוטת האצטרובל ליצור משקעים מוצקים המכילים סידן (משקעים המורכבים מאותו החומר המשמש מרכיב מרכזי בשיניים – קלציום הידרוקסילאפטיט) המסוגלים לאגור פלואוריד באותו האופן בו הוא נאגר באמייל השן. משקעים אלו עשויים להסביר את העובדה כי בבלוטות אצטרובל שמקורן באוכלוסיה מבוגרת נמצא ריכוז פלואוריד הגבוה יותר מכל הרקמות הרכות בגוף וברמה ברת השוואה לריכוז הפלואוריד שנמצא בשיניים מאותו המקור.

 יש להדגיש כי במוח בכלליות ריכוז הפלואוריד מאוד נמוך הודות למבנה הנימים במוח החוסם את כניסת הפלואוריד ע"י יצירת מחסום הדם-מוח אך באופן יוצא דופן בלוטת האצטרובל לא נכללת באיזורים עליהם חולש מחסום הדם-מוח ולכן נגישה יותר לחומרים המועברים במחזור הדם.

 באשר לסכנה שמהווים פלואורידים על בלוטת האצטרובל, התשובה היא שלא ניתן לדעת אם פלואורידים מסכנים את בלוטת האצטרובל מכיוון שעד היום לא נעשו מספיק מחקרים בנושא. עד כה לא פורסם בעיתונות המדעית (בה המאמרים עוברים ביקורת ע"י מומחים בתחום בו עוסק המאמר) שום מחקר הבודק את בריאות או תפקוד בלוטת האצטרובל כתלות בריכוז הפלואוריד במי השתייה או כתלות בריכוז הפלואוריד המצטבר בבלוטה זו בבני אדם.

 עם זאת בספרות המקצועית עלו טענות כי צריכת ריכוזים גבוהים של פלואוריד עשויה להביא לשינויים במידת יצירת ושחרור המלתונין בבלוטת האצטרובל בבני אדם ולכן לשינוי בתזמון התחלת ההתבגרות המינית. טענות אלו נבדקו וקיבלו אישור מסוים בנקבות ממין מסוים של גרביל (Meriones unguiculatusאך בבדיקה של טענות אלו בבני אדם במספר מצומצם של מחקרים לא התקבלו תוצאות המצביעות על קשר חד משמעי ומובהק בין צריכה של מים מופלרים לבין שינוי בתזמון התחלת ההתבגרות המינית אצל נשים (ההשפעה על גברים לא נבדקה).

*התמונה בעמוד הרשימה צולמה ע"י LeeBrimelow ונלקחה מאתר Flickr.
 
 
עומר לוסטגרטן

דוקטורנט, המחלקה לכימיה אורגנית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

10 תגובות

  • גליה

    איצטרובל

    האם הפסקה בצריכת פלואוריד יכולה ליצור רגרסיה בתהליך וחזרה למצב תקין או שהנזק בלתי הפיך?

  • משה

    פלוראיד

    אני שמעתי מאחד הפרקים של ה" סוד" שמדברים על זה שהפלוראיד נדבק לבלוטת האצטרובל וגורם לחסימה של מערכבת העצבים ופוגע בחיבור הנפשי שלנו שמחבר אותנו לעולם הרוחני.הדבר היחיד שניתן לעשות זה לקנות מכשיר שמנקה את המים כמה שאפשר ולחברת for ever יש משכת שיניים ללא פלוראיד . יש להם מלא מוצרים טבעיים אגב. כדי להתעניין.. שיהיה בהצלחה

  • נדב

    מעורר מחשבה

    הבעיה היא שאם נעשה ״ניסוי בבני אדם״ ולצורך העניין נפסיק את השימוש בפלואוריד במשחת השיניים אנחנו עלולים לגלות את החסרונות שבחיים ללא פלואוריד.

    בקיצור - עבורי הכתבה הצליחה ליצור קונפליקט לא פשוט...

  • אושרית

    גם עבורי!

    גם עבורי!
    לא מצליחה להבין את המחקרים האלה

  • אבוללה

    פלואוריד

    תפסיקו להרעיל את המים עם הפלואוריד שלכם, ותפסיקו להטעות את הציבור. פלואוריד גורם לסרטן וירידה במנת משכל.

  • דובר אמת.

    פלואוריד מעביר את בלוטת

    פלואוריד מעביר את בלוטת האיצטרובל תהליך עצם ובכך מנטרל אותה מתפקודה הטבעי שהוא מרכז האינטואיציה שלנו, החיבור והתקשור העולם שמעבר לעולם החומר (לא קשור לדת) ועוד כמה דברים שלא אכנס אליהם כעת.
    ממשלות העולם כבר הבינו את הנושא והפסיקו את הפלרת המים פרט לשלוש מדינות בודדות שעדיין מפלירות, ישראל בניהן.
    מדובר בקונספירציה עתיקת יומין שנבעה מכך שהאמינו שפלואוריד עוזר למנוע עששת, מה שהוכח שטעות ביסודה.
    היום ממשיכים להפליר את המים כי רוצים לשמור את הציבור טיפש וחסר יכולת לתקשר עם עולם הרוח וניתוקו מהתלות בממשלה כובלת.
    אנחנו סוחבים בלוטת איצטרובל שעשויה כולה מעצם ונשארים טפשים, זה בגדול מה שהאנשים שמנהלים את העולם מעדיפים שימשיך לקרות.
    אני חייב לציין שמקור ההחלטה הזאת נובע מגורמים גדולים יותר מהממשלה ו"מקבלי ההחלטות" הם רק בובות של אנשים חזקים יותר שאין לנו שום דרך לדעת מי הם.
    זה על קצה המזלג, מי שזה מעניין אותו שימשיך את המחקר על הרעלת הפלואוריד וככל שתדעו יותר כך יעלמו הסיבות להפלרת הציבור ותגדל התהייה באשר לסיבה האמיתית לכך.
    בנתיים ברמה האישית אנחנו יכולים לשתות מים מינרלים שלא הוספו להם פלואורידים (חפשו לבד, שזה לא יראה כמו פרסומות למים)
    ולהיכנס לחנויות טבע ולרכוש משחת שיניים טבעית ללא פלואוריד. ואם תהיו עירניים לנושא, לאחר תקופה תרגישו שינוי משמעותי אצלכם בחיים.

  • עומר

    פחחחחחחח

    איזה שטויות

  • עומר לוסטגרטן

    בתשובה לתגובתך

    אני חושב שטעית בכתובת- אנחנו רק עונים על שאלות שמופנות אלינו מהקהל הרחב.

  • josef karasso

    האם יש דרך להגביר את פעולתה

    האם יש דרך להגביר את פעולתה של הבלוטה ולשפר את ייצור המלטונין ???

  • אנונימי

    ברור שיש דרך.... לעסוק בתורה.

    ברור שיש דרך....
    לעסוק בתורה.