זאת שאלה שעדיין לא נפתרה באופן מלא.
ברור כי יש גבול סופי של מספר גנים מינימאלי אפשרי, כדי לקיים ייצור חי עצמאי (אנו לא מצפים לייצור חי עצמאי עם 2-3 גנים) אך לא ברור עם מצאנו אותו עדיין.

כיום כבר מוכר וירוס בעל 10 גנים בלבד! אך יש לזכור שווירוס אינו יכול להתקיים עצמאית. הווירוס המדובר הוא phiX-174 התוקף חיידקי אי. קולי; זהו ווירוס זעיר בעל 5386 בסיסי DNA בלבד.

בהשוואה אליו, המיטוכונדריון האנושי הוא מפלצת בעלת 16,569 בסיסים המרכיבים 37 גנים .
[המיטוכונדריון הינו אברון תוך תאי האחראי לאספקת אנרגיית התא; כיום מאמינים שבמקור הוא היה חיידק שהפך לסימביונט הכרחי של התא (בדיוק כמו הכלורופלסט בצמח)].

החיידק בעל מספר הגנים הנמוך ביותר המוכר כיום הוא קנדידאטוס קרסונלה רודיי (Candidatus Carsonella ruddii). יש לו 159,662 בסיסים ו182 גנים בלבד! אך חיידק זה אינו עצמאי אלא סימביונט הכרחי החי בתוך סוג של כנימת עלה (הכרחי פירושו שהוא לא יכול להתקיים עצמאית מחוץ למאכסן).

היצור החי העצמאי בעל מספר הגנים בקטן ביותר הוא החיידק מיקופלסמה גניטליום (Mycoplasma genitalium). זהו חיידק המצוי בדרכי הנשימה ומערכת הרבייה של יונקים פרימאטים (בני-אדם וקופים למשל). לחיידק זה יש 582,970 בסיסים המקודדים ל 482 גנים בלבד.

נשמע הרבה ביחס לקנדידאטוס אך עדיין זעיר ויעיל להפליא בהשוואה למעל 30,000 גנים שמעריכים שיש באדם.

הגנום של מיקופלסמה גניטליום (ויקיפדיה)

שאלה שהתשובה אליה אמורה להיות ברורה

גן רצסיבי יכול להפוך לדומיננטי?