העור מורכב מתאים רבים (תאי אפיתל, מלנוציטים הנותנים לעור את הגוון הכהה, תאי עצב ועוד) אני מניח שכוונת השאלה היא לגבי תא האפיתל.

תא האפיתל מצוי במקומות שונים בגוף: החיפוי החיצוני של הגוף (כלומר העור(, חיפוי של משטחים כמו בשלפוחית השתן/מערכת עיכול ועוד. בתלות במיקומם ניתן להבדיל במספר סוגים של תאי אפיתל- לחלקם ריסים (בראות ובמעי), חלקם רבועים או צורה אחרת ולעיתים הם משוטחים לחלוטין.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

תאי האפיתל נוצרים בסמוך לשכבת הדרמיס שהיא השכבה הפנימית של העור. מכיוון שכל הזמן נוצרים תאים חדשים התאים נדחפים כלפי חוץ ועוברים שלבים שונים של התמיינות עד שהם מגיעים לשכבה החיצונית של העור (השכבה שבאה במגע עם האוויר); מרגע היווצרות התא עד הגעתו לשכבה החיצונות עוברים כ 30 יום. בשלב זה התאים כבר מתים ולאט לאט הם נושרים מהעור ומפנים מקום לתא חדש. במצב זה התאים שטוחים מכיוון שאיבדו את תכולת התא (ציטופלסמה) וקשים מכיוון שהמרכיב העיקרי שנותר הוא חלבון הקראטין (Keratin) היוצר מבנים קשיחים ובלתי מסיסים. מספר השכבות של התאים המתים נע בממוצע בין 20 ל30 אך כמותם יכולה לגדול עקב גירוי או הפעלת לחץ על הנקודה. תופעה זו- היכולת להפריש את חלבון הקראטין בכמות רבה כתוצאה מגירוי מאפשרת לגוף להתמודד עם אזורים בעלי שימוש מוגבר כמו כפות הרגליים, מרפקים ועוד.

מבחינת שאר אברוני התא (גרעין, ריבוזום, מערכת גולג'י ומיטוכונדריון) תא העור אינו שונה מתא אחר.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות