נעשה קצת סדר במושגים:

המילה clone (בעברית = שיבוט) משמעותה, העתק גנטי. ניתן להשתמש במילה לתיאור העתק ברמת הגן הבודד, או ברמת האורגניזם לתיאור שני יצורים בעלי מטען גנטי זהה. לדוגמא, הכבשה דולי (לינק עם פרטים בהמשך) התפתחה מביצית אליה הוחדר ה-DNA של כבשה אחרת. כלומר,  דולי נשאה מטען גנטי זהה והיוותה שיבוט (clone) של הכבשה תורמת ה-DNA.

הביטוי cell-line אינו קשור לשיבוט, אלא מגיע מתחום תרביות התאים (תרביות רקמה = Tissue culture), אשר מהווה את אחד הכלים המרכזיים במחקר הביולוגי כיום. בקצרה, גידול של תאים שמקורם ברקמה חיה על גבי צלחות פלסטיק, מאפשר לתקוף שאלות בתחום הביולוגיה של התא ובתחומים נוספים, מבלי המגבלות הכרוכות בעבודה עם חיות מעבדה. לצד יתרון זה קיימים גם חסרונות: ראשית, ברגע שמוציאים את התאים מסביבתם הטבעית הם משתנים, ולצד שימור של חלק מתכונותיהם המקוריות, עוברים התאים טרנספורמציה ( = שינוי, אך מתאר בדרך כלל השתנות לכיוון של תא סרטני)  ורוכשים תכונות חדשות. לכן, תוצאה של ניסוי בתרבית תאים לא תמיד משקפת את מה שקורה בגוף. שנית, יש להשקיע הרבה ביצירת תנאי גידול המדמים את התנאים בגוף: בתוך כך, מושקעים משאבים רבים בשמירה על סטריליות התרבית, ובנוסף, יש לספק לתרבית התאים פקטורי גידול, מה שנעשה ברוב המקרים באמצעות אספקת סרום של דם עוברי בקר.

cell-line היא תרבית תאים שמקורה ברקמה אחת. קיימים כיום cell-lines רבים, המאפשרים למדענים בקצוות עולם שונים לעבוד במקביל על אותה מערכת ביולוגית. יש לכך חשיבות רבה שכן מתאפשרת שפה משותפת, ובתוך כך שיתוף פעולה, ביקורת הדדית, השוואה, המשכיות ותחרות, אשר לכולם חשיבות רבה בהנעת המחקר המדעי.

תרבית תאים של ה - cell lineהמכונה "HeLa": מקורו בגידול סרטני בצוואר הרחם של אישה בשם Henrietta Lacks, אשר נפטרה מסרטן זה בשנת 1951. תאים שמקורם בגוף האישה מגודלים בצלחות זכוכית או פלסטיק כבר 60 שנה. התמונה צולמה במיקרוסקופ פלואורסנטי: בצהוב מסומן חלבון המצוי ברשת האנדופלסמטית, ובכחול – ה-DNA שבגרעין התא. מימין למטה מוצג קנה המידה באורך 20 מיקרומטר (= 20 אלפיות המילימטר = 20 מליוניות המטר).

לא הבנתי את כוונתך ב"איחוי בין אורגניזמים". אם התכוונת לתחום השיבוט, אז ניתן לקרוא על כך בתשובה על השאלה "האם ניתן ליצור ולשבט מחדש חיות שנכחדו". בקצרה, שיבוט בעלי חיים מבוסס על החדרה של מטען גנטי מתא מסוים אל תא ביצית שרוקנה מהמטען הגנטי המקורי שלה. הפרטים בלינק.

מאת: דניאל בן-הלוי