השאלה המקורית: מדוע יש אנשים בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע, שמוגדרים כגאונים, ואנשים בעלי אינטליגנציה נמוכה מהממוצע? האם אינטלינציה היא תכונה תורשתית או שהיא מושפעת מדרך החיים של האדם ומהסביבה שבה הוא חי? האם אפשר להעלות את האינטליגנציה, ואם כן, כיצד? שירה


שירה שלום ותודה על השאלה,

מספרים על שלמה המלך שהיה החכם באדם. גם בעידן המודרני כולנו מכירים אנשים שנחשבו אינטליגנטיים במיוחד, ואפילו גאונים – למשל אלברט איינשטיין. כמו הרבה תכונות אחרות, גם באינטליגנציה (בינה, בעברית) יש הרבה שונות בתוך האוכלוסייה האנושית, וכשם שהרבה אנשים היו רוצים להיות רזים יותר או גבוהים יותר ממה שהם, כך הרבה אנשים היו רוצים להיות אינטליגנטים יותר. האם "אינטליגנציה" מתייחסת לכישרון בתחום אחד בלבד או בכמה תחומים? מה קובע את מידת האינטליגנציה? האם אפשר להשפיע עליה?

מהי אינטליגנציה ואיך מודדים אותה?
מקור המילה אינטליגנציה במילה הלטינית Intelligere,שמשמעה לבחור, להחליט, להבחין. בהתאם לכך האינטליגנציה מוגדרת כיכולת להבין דבר אחד מתוך אחר ולהבחין ביניהם. אך זו כמובן הגדרה פשטנית וכוללנית. כמו כן, לא רק לבני אדם יש אינטליגנציה, אלא גם לבעלי חיים ואפילו למכונות (בינה מלאכותית).

כמו תכונות רבות אחרות, אינטליגנציה מתחלקת באוכלוסייה בהתפלגות נורמלית. אנשים בעלי אינטליגנציה נמוכה במיוחד מוגדרים כלוקים בשכלם, ואילו בעלי אינטליגנציה גבוהה מאוד מוגדרים מחוננים ואפילו גאונים. המדד המקובל לאינטליגנציה הוא מנת המשכל (באנגלית: IQ, ראשי תיבות של intelligence Quotient). את מבחני ה-IQ הראשונים פיתחו אלפרד בינה ותיאודור סימון ב-1905 בצרפת. כמו רבים ממבחני האינטליגנציה, המבחן שלהם, שבגרסתו המודרנית נקרא "סטנפורד-בינה", מודד רק את היכולת לפתור בעיות מסוגים שונים (מילוליות, כמותיות, מרחביות ועוד) אך אינו מתייחס למכלול אישיותו של האדם וערכיו.

בגלל צורת החישוב שלו, ממוצע ה-IQבאוכלוסיה הוא תמיד 100. את מנת המשכל מחשבים על ידי חלוקת גילו השכלי של הנבדק, כלומר, רמת הביצוע שלו במבחנים, בגילו הכרונולוגי (הגיל האמיתי) והכפלת המנה ב-100. מכאן שאם רמת הביצוע של הנבדק נמוכה ממה שניתן לצפות אצל בני גילו, כלומר הוא מצליח לעבור רק מבחנים שמותאמים לגיל נמוך משלו, ציונו יהיה נמוך מ-100. גם ההיפך נכון: אם הוא מצליח לעבור מבחנים שמותאמים לגילים מבוגרים מגילו, ציונו יהיה גבוה מ-100. למשל ילד בן 8 עם ביצועים שכליים של ילד בן 10 יקבל את הציון: 125, כלומר 100*10/8.


אלפרד בינה, ממפתחי מבחן ה-IQ| צילום: ויקיפדיה

ביקורת על מבחני האינטליגנציה
למרות השימוש השגור במבחני אינטליגנציה, קיימת מחלוקת ארוכת שנים לגביהם. טענה נפוצה נגדם היא שהם מוטים מבחינה מגדרית ותרבותית. כיוון שרוב כותבי המבחנים הם גברים, עלתה הטענה שהשאלות עלולות להתאים פחות לנשים שמבצעות את המבחן. כמו כן, המבחן פותח במדינות מערביות בידי אנשים מהמעמד הבינוני, ולכן הוא מבוסס על ערכי המעמד הזה. לטענת המבקרים הוא עלול בגלל זה להפלות לרעה אנשים מתרבויות לא מערביות או ממעמדות נמוכים.

ביקורת אחרת נוגעת לסוגי המיומנויות שמבחני האינטליגנציה בודקים. כיוון שגם בחלק הביצועי של המבחן נדרשת יכולת הבנה מילולית, אדם בעל יכולות מילוליות נמוכות ויכולות ביצועיות גבוהות יקבל ציון נמוך גם בחלק הביצועי והמבחן לא ישקף נאמנה את יכולותיו. כמו כן, במתכונתם הנוכחית המבחנים אינם בודקים כישורים מסוימים שנחשבים גם הם לביטוי של אינטליגנציה – למשל, כישורים גופניים-תנועתיים, מוזיקליים או רגשיים. המלחין הגאון וולפגנג אמדאוס מוצרט, למשל, כנראה לא היה מקבל ציון גבוה במבחני האינטליגנציה העכשוויים, למרות כישרונו הפנומנלי במוזיקה.

גם אם מבחן ה-IQ אינו מודד אינטליגנציה בצורה אידיאלית, מקובל היום לקבוע שאינטליגנציה היא המנבא הטוב ביותר של הצלחה אקדמית. עם זאת, היא אינה מעידה על יצירתיות, ומובן שאינה יכולה לנבא הצלחה בתחומים אחרים, מה גם שמנת המשכל אינה בודקת מאפיינים אישיותיים רבים אחרים שדרושים גם הם למלאכות רבות. אין גם ספק שתוצאות מבחני אינטליגנציה מושפעות מהיכולת של האדם להתמודד עם לחצים וממידת התחרותיות והנמרצות שלו – שגם הם מאפיינים אישיותיים. כל אלה אינם נבדקים במבחנים בצורה ישירה, אך משפיעים על תוצאותיהם.


שניים מהגאונים הגדולים בהיסטוריה: איינשטיין ומוצרט | תמונות: ויקיפדיה

אינטליגנציה – תוצאה של תורשה או של סביבה?
הבדלים באינטליגנציה נובעים הן מתורשה והן מהשפעות סביבתיות. מידת ההשפעה של התורשה מוערכת בכ-70-40 אחוז. אצל תאומים זהים (בעלי מטען תורשתי זהה לחלוטין) שגדלו בנפרד רואים התאמה גבוהה מאוד באינטליגנציה (0.72 בממוצע). אצל תאומים זהים שגדלו יחד המתאם גבוה אף יותר (0.9), ויש הטוענים שהוא אינו שונה כמעט מהסטייה בציונים של אדם אחד שעושה פעמיים את אותו מבחן. הנתונים האלה תומכים בכך שהתורשה היא מרכיב מכריע בקביעת האינטליגנציה, שכן הסביבה הזהה מוסיפה רק 25 אחוזים למתאם.

מחקרים מראים שעם הגיל חלקו של המרכיב התורשתי עולה, ונראה שהשפעת הסביבה על האינטליגנציה בילדות גבוהה יותר מאשר השפעתה בגילאים מאוחרים יותר.

נראה שהבדלים פיזיולוגיים-נוירולוגיים במערכת העצבים הם אלה שמקשרים בין הבדלים במטען הגנטי לבין הבדלים באינטליגנציה, שכן נמצא מתאם בין מהירות ההולכה החשמלית במוח והפעילות המטבולית במוח לבין האינטליגנציה. ייתכן שההבדלים התורשתיים באים לידי ביטוי גם במספר גבוה יותר של קישורים (סינפסות) בין תאי עצב, שכן במוחו של איינשטיין נמצא מספר קישורים גבוה יותר ממספר הקישורים במוחו של אדם רגיל. לעומת זאת, אצל אנשים שסובלים מפיגור שכלי נמצא שהתפתחות הקשרים הבין-עצביים נוטה להיות מאוחרת ומוגבלת יותר.

האם אפשר לשפר את האינטליגנציה?
כיוון שהאינטליגנציה תלויה לפחות חלקית במבנה המוח ובגנים שמעצבים את התפתחותו, הועלתה האפשרות לשפר את האינטליגנציה באמצעות הנדסה גנטית. ניסויים שנעשו על עכברים הראו שמניפולציות גנטיות – ובאופן ספציפי ביטוי יתר של קולטן מסוים במוח – אכן משפרות תפקודי למידה וזיכרון. למניפולציה כזאת יש כמובן השלכות אתיות כבדות משקל כשהדבר נעשה בבני אדם, כך שהשבחה גנטית של בני אדם נחשבית בימינו לטאבו בשל הקונוטציות השליליות שנלוו לניסיונות לבצע אותה בגרמניה הנאצית, באמצעות "אאוגניקה".

כשם שמנת משכל גבוהה מובילה להצלחה גדולה יותר במערכת החינוך, גם חינוך מעלה בתורו את מנת המשכל. נסיונות להעלות את ה-IQ באמצעות "אימוני מוח" אכן הביאו לשיפור בביצוע המטלות שתורגלו, אבל עדיין לא ברור אם אכן חלה עלייה באינטליגנציה באופן כללי.

באשר לחומרים שנטען שנטילתם משפרת אינטליגנציה או תפקודים שכליים אחרים, כמו תוספי מזון דוגמת אומגה-3 או ויטמין B12, הדעות על כך חלוקות ונכון להיום אין הוכחות חד-משמעיות ליעילותם.

למרות כל העדויות ליכולת לשפר את האינטליגנציה בדרכים שונות, עדיין רחוק היום שבו נוכל לקחת "כדור פלא" שיהפוך אותנו לחכמים מכל אדם, כיוון שאינטליגנציה היא תכונה מורכבת שתלויה בגורמים רבים שחלקם אינו בשליטתנו. גם היום שבו נוכל "להנדס" גנטית בני אדם עדיין רחוק מאוד. עם זאת, ברור כבר כיום שפעילות אינטלקטואלית מוגברת מחזקת את הקשרים בין תאי המוח ולכן הבשורה הטובה היא שהפעלה רבה של המחשבה ולמידה מתמשכת יכולות למנוע, לפחות במידת מה, את ההידרדרות השכלית האופיינית לגיל זקנה, שמתבטאת בצורה החריפה ביותר במחלת האלצהיימר.

בומרנג – בחזרה אליך
האם האחוז הגבוה של יהודים בקרב זוכי פרס נובל בתחומים מדעיים (פיסיקה, כימיה, רפואה) בהשוואה לאחוז שלהם באוכלוסיה מעידה על כך שהם יותר חכמים?

22 תגובות

  • אנונימי

    האם תכונה נרכשת עוברת בתורשה?

  • רחל

    השפעת הגיל על האינטליגנציה

    האם האינטליגנציה יורדת עם הגיל? האם הניסיון הנרכש יכול לחפות על ירידה למשל במהירות שליפת מידע?

  • אנונימי

    האינטליגנציה לא יורדת היא

    האינטליגנציה לא יורדת היא עולה עד לגיל מסוים.

  • שי

    שי

    איך שחמט מנבא אינטלקטואליות בבני אדם?

  • ישראל

    חינוך טוב

    לדעתי חינוך יכול להפוך את האינטליגנציה המולדת גם מישהו שנולד גאון אם הוא לא יפעיל את המוח מגיל צעיר זה רק יירד אותו דבר ההפך

  • בני מושקוביץ

    א. לא ציינתם את הדבר הכי חשוב

    א. לא ציינתם את הדבר הכי חשוב שהמבחנים מנבאים שזה מהירות חשיבה ב. האם כל ההבדל הוא במהירות כלומר האם טיפש יכול להגיע לביצועים של גאון אם רק יחשוב יותר

  • אנונימי

    אין קשר.

    אין קשר.
    חכם נבדל מטיפש בעומק ובמהירות התפיסה.

  • עע

    נובל

    התופעה של זכיות בנובל יכולה להצביע על תופעה/מגמה חריגה מאוד אבל לא להוכיח באופן חד משמעי שהיהודים כעם שלם חכמים יותר.
    אבל אם נתייחס באופן כללי לאינטלגנציה היהודית, אפשר לומר שישנם כמה גורמים:
    לפחות 2000 שנה היהודים העריצו שכל וחכמה, לפעמים עד כדי סגידה.
    ככל שהנער היה חכם יותר כך גדלו סיכוייו להתחתן עם בת של אדם אמיד, כזה שיוכל לדאוג לנטל הפרנסה וההשרדות וכך להשאיר לחתנו לפתח את יכולותיו בלימוד ולהתמיד בכך, מה שגרם פעמים רבות לכתיבת ספרים, קיבוץ אנשים חכמים סביבו וכו
    קהילות בערים גדולות וחשובות חפשו תמיד רב חכם במיוחד, יוקרה עושר וחשיבות הילכו לצד אנשים חכמים ואינטלגנטים, "עילויים". להבדיל משאר העמים בתקופות העתיקות והביניים, שאצולה, תואר או עושר היו בעיקר נותני הטון.
    אפשר לומר שגם החינוך להשכלה מינמלית מגיל קטן תרם גם הוא מן הסתם. כשרוב האוכלוסיה במערב ובמזרח היו אנלפבתים (עד לא כזה מזמן..) היהודים דאגו ללמד את ילידהם כבר מגיל 3 קרוא וכתוב, ומיד אחכ עיסוק בפרשנות של טקסטים.
    בנוסף, גם אופי לימוד התלמוד (להבדיל מלימוד קטעי דת בדתות אחרות, מצופה מהלומדים להקשות על החומר הנתון, ולנסות לסתור אותו ) השפיע מנסתם על הדנא באופן כלשהו.
    אולי אפשר גם לומר סתם כרעיון נחמד, ששימור התא המשפחתי המנחם (הכל יחסי כמובן) נתן לתינוק/ילד את הביטחון שהוא צריך בשביל להגיע למיצוי היכולות המוחיות שלו. לצד השרדות כעם נרדף שחווה טראומות גירוש שוב ושוב, במקרה כזה נכסי רוח ומוח לפחות לא ירדו לטמיון.
    אלו כל מני השערות וסיבות, אבל מה שאני באמת חושבת - זה שברור שהיהודים הכי חכמים מה השאלה בכלל ושיקפצו לי כולם חח :) :)

  • css

    אתה חי בישראל?

    ישראלים הם אנשים עם רמת אינטליגנציה נמוכה מאד.. צא דבר עם אנשים ברחובות ותראה בעצמך! לך תעבוד באיזה קניון בחנות בגדים תראה איזה אוכלוסיה מגיע לחנות

  • שי

    חוששני שאתכ מדבר ממקום אישי

    חוששני שאתכ מדבר ממקום אישי לחלוטין.

  • יואל.ר

    ההישגים של היהודים האשכנזים בלבד נובעים מסוג של "השבחת גזע"

    נישואי תלמידי חכמים עם בנות תלמידי חכמים, זה לא פחות מניכוס תרבותי, ולדעתי, גובל בחוצפה. להשליך את ההישגים האדירים על כלל היהודים כשברור לכל איזה קבוצה אחראית לכך.

  • חסר פה משהו

    מתי תמותו ותחלפו בבני אנוש

    מתי תמותו ותחלפו בבני אנוש אינטלגנטים במונחים שלכם 200iq ומעלה ולא החיות שאתם עכשיו למה קשה לכם להבין דברים כלכך פשוטים תבינו אתם לא מעולים בבקשה אם אתה נורמלי עם הבנה ברגע שאתה רואה יצור בלי הבנה או שתיקח מימנו כל כוח שיש לו או השפעה על אנשים ולא שלב קדום באבולציה שדומה לנו פשוט נטרל אותו הוא מעקב את העולם מלא גאונים נרצחו על ידי היטלר ואנחנו לא רוצים שזה יחזור על עצמו כל גאון יודע שאם הוא רוצה הוא יכול להפוך את העולם להיות מיליארדר לעשות כל מה שהוא רוצה ולא רק שהוא יודע שהוא יכול לעשות את זה הוא יודע איך הוא לא ניראה אחד שיודע הכל כי הוא לא יספר לך כלום אז אם אתה כזה יש לך תדרך לשנות תפעל על פי ההיגיון ברגע שרק לגאונים תהיה השפעה המוחות הנחותים לא יוכלו להתנגד אליהם עם המוח העקום שלהם בבקשה ממך אתה בן אדם אתה עוקף יצורים נחותים בעלי 100 iq ההבדלים מזה אל אלברט איינשטיין באופן יחסי לא שונים מההבדלי של זה לנמלה רק שאלברט איינשטיין נמצא מעל 100 נמלה נמצאת מיתחת תבין איפה אתה חי ועם מי אתה מדבר המוח שלהם אפילו לא פועל

  • אנונימי

    נראה לי שצריך לחסל אותך

    נראה לי שצריך לחסל אותך (כמובן רק לפי מה שכתבת, פשוט זה נראה שיש לך איי קיו בודד- ואני מציע שנקרא לו נאצר אוקי?)

  • אורן

    מה אתה רוצה? לא הבנתי?!

    מה אתה רוצה? לא הבנתי?!
    אתה מבולבל, או סתם במנת משכל 70

  • פ

    ההישגים של היהודים נובעים מתכונות נוספות כמו נחישות ועקשנות

    לאורך הדורות הנוצרים ניסו ללחוץ על היהודים להמיר את דתם ורבים מאוד נכנעו
    אלה שנשארו ביהדות והצליחו להתחמק מהרציחות הם העקשנים, הנחושים ובעלי התושיה. אלו תכונות חשובות גם להצלחה במחקרים מדעיים, לא פחות מאינטליגנציה

  • טולוז

    תודה, מאמר מעניין, אני חושבת

    תודה, מאמר מעניין, אני חושבת שזה יכול להעיד בעיקר על מצב כלכלי טוב יותר מה שמאפשר יותר זמן ללמוד במקום להיות עסוקים בלשרוד וגם על מוטיבציה להצליח בגלל חוסר שייכות .. ובכלל זוכי פרס נובל לא היו דתיים.

  • יהודים ממש לא

    יהודים ממש לא יותר חכמים

    לכל היותר - זה יכול להעיד על כך שיש אצל היהודים יותר "גאונים" לתחומם ו/או אפילו אוטיסטים בתפקוד גבוה. עדיין, יכול להיות (וגם נראה שכך) כי אצל היהודים יש גם שיעור גבוה של מפגרים וטיפשים. כנראה ש"ההרכב" אחר.
    חתונות קרובים, יחד עם תרבות הפחדה מגויים ובניית ערמומיות אינסופית. דעתי.

  • ff

    בעבר כולם התחתנו עם קרובים

    אפשר לקרוא קצת היסטוריה

  • חסר פה משהו

    פשוט יש יהודים גזע שהם יהודים

    פשוט יש יהודים גזע שהם יהודים לפי גזע ויש מפגרים שהצליחו לתרמן להאמין באל ולא לאכול דברים מסוימים כי מישהו אמר אבל בעזרת בדיקת דנא מורכבת ניתן לראות שלא כל מי שקורא לעצמו יהודי באותו מכלול של היהודי הגאון

  • יוחנן

    יהיה מעניין לשמוע על ניסויים שנעשו על מנת לשפר את תפקוד המוח

    ניסויים מוצלחים כמובן.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןעידו מגן

    תשובה

    יוחנן שלום, מטבע הדברים מרבית הניסויים לשיפור תפקוד המוח נעשו בבעלי חיים. ניתן לבצע מניפולציות גנטיות על חלבונים שמעורבים ביצירת זיכרון למשל - לבטא בעודף חלבונים שמסייעים לזכרון או לבטא בחסר חלבונים שמפריעים לזיכרון. לא נבדקו דברים כאלו בבני אדם כמובן ולכן לא ניתן לומר אם המניפולציות הללו משפיעות גם על אינטליגנציה. בבני אדם אין עדויות חד משמעיות על ניסויים מוצלחים בשיפור של תפקוד המוח. ידוע שהגבלה קלורית מתונה (כלומר, אם אוכלים קצת פחות מצריכת המזון היומית המומלצת) משפרת תפקוד מוחי. אין "תרופת פלא" לשיפור זיכרון או תפקוד מוחי בבני אדם. מה שעוד יכול לשפר את תפקוד המוח הוא עיסוק בפעילות שדורשת יכולות שכליות גבוהות. זה מונע את ניוון תאי העצב במוח עם הגיל. אבל כאן מדובר בעיקר על אורח חיים ולא על ניסויים. בגדול אפשר לומר שהמניפולציות הגנטיות בעכברים משפיעות על חלבונים מסוימים שעל חלקם ניתן להשפיע באמצעות אורח חיים מסוים - תזונה נכונה גם מבחינת הרכב וגם מבחינת כמות, פעילות גופנית וכו'. אחד מהם הוא חלבון שנקרא BDNF שהוא גורם גידול עצבי, כלומר חלבון שאחראי לשמירה על החיוניות של תאי עצב. אם תרצה מידע יותר מפורט אשמח לשלוח לך.

  • אמיר

    אשמח לשמוע ביתר פירוט

    ואשמח אם תואיל לשלוח לי עוד פרטים
    אימייל ליצירת קשר:
    amirdty1@gmail.com