נתחיל בתיקון טעות, חרקים לא מתהפכים על גבם כשהם מתים; התופעה יכולה להתרחש בגלל סיבות שונות הקשורות למבנה החרק או לסיבות המוות. אם סיבות אלו לא מתקיימות החרק גם יכול למות על צידו או על בטנו (כפי שניתן לפעמים לראות בטבע).

נחזור לשאלה-
יש כאן שילוב של מספר תכונות וגורמים היכולים להוביל לתופעה המוכרת של תיקן (למשל) מת השוכב על גבו.

(1). הסיבה הנפוצה למוות של חרקים הוא ריסוס רעל ע"י בני אדם. רעל זה הוא רעל עצבים הגורם לחרק לאבד שיווי משקל או להיכנס ל"וורטיגו" (לא מזהה למעלה ולמטה) ולכן הוא מתהפך ובועט ברגליים (תגובה עצבית של הרעל הגורם לגירוי עצבי התנועה). לחילופין אם החרק היה בדיוק על הקיר וכעת הוא נפל על הקרקע הוא כבר לא מסוגל להתהפך כי הוא לא שולט על גליו.

(2). סיבה אפשרית נוספת היא המבנה האווירודינמי וחלוקת המשקל בחרק. כאשר חרק כמו תיקן ייפול מהקיר הוא ייפול על גבו כי זה האזור היותר כבד בגוף ולכן הוא יתהפך במהלך הנפילה. אם מסיבות שונות (הוא גוסס או הוא הורעל) הוא לא שולט על רגליו הוא לא יוכל להתהפך.
באופן אנלוגי משהו ניתן לשאול מדוע כאשר אנשים מתים הם שוכבים ולא עומדים על רגליהם והסיבה היא שעמידה היא לא המצב היציב של האדם ולכן כאשר הוא מאבד שיטה על מנגנוני היציבה הוא קורס למצב היציב יותר (קרי ישיבה/שכיבה).


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • יזדי

    כלומר

    התשובה היא שאתם לא יודעים למה ג'וק מתהפך כאשר הוא מת. פשוט אין לכם מושג. אבל סתם שמתם מלל כדי למלא כמה שורות.
    נופל מהקיר? למה כאשר ג'וק נמצא מת בכל מקום הוא תמיד הפוך. זה לא קשור לרעלנים או לנפילה.

  • אנונימי

    אבל הם אמרו שזה לא חובה, הוא

    אבל הם אמרו שזה לא חובה, הוא יכול להיות מת גם על גחונו.
    פעמים רבות ניתן למצוא גוקים מתים על גבם בגלל הסיבות האמורות.