השימוש בעשן בזמן רדיית דבש הוא עתיק יומין ויש לכך עדויות כבר בציורי קיר מלפני 15,000 שנה.
גם במקורות יש עדויות לכך; יש פרשנים המפרשים את הפסוק סבוני כדבורים דעכו כאש קוצים (תהילים, קיח, יב) כעדות לשימוש בעשן בזמן רדיית דבש.
במאה ה19 היו קיימים בארץ פלחים שרדו דבש, הם נעזרו בבעל מקצוע שכונה "אבו נחל" שהיה מצויד בין השאר בכד עשן.

יש מספר סיבות לשימוש בעשן בזמן רדיית דבש:
(1). השימוש בעשן "מרגיע" את הדבורים בכך שהוא ממסך את הפרומונים שהם מפרישים (isopentyl acetate) ובכך מונע מהתפשטות ה"אזעקה" ברחבי הכוורת בזמן רדיית הדבש.


התמונה נלקחה מויקיפדיה


(2). העשן מדמה מצב של שריפה בכוורת. במצב כזה הדבורים ממהרות להתפטם בכמות רבה של דבש (מאגרי החירום) לפני שיצטרכו לנטוש את הכוורת ולכן הן עסוקות.
(3). יש מגדלים הטוענים שהדבורה לאחר שאכלה כמות דבש רבה, הרבה יותר איטית ולכן מתקשה לתקוף.
(4). סברה נוספת שעדיין לא הוכחה היא שהבטן התפוחה של הדבורה מאכילת הדבש מקשה עלייה את שליפת העוקץ.

כוורנים שונים משתמשים בסוגי חומר בעירה שונים (מחטי אורן, עץ רקוב ועוד) בדגש על כך שהעשן לא יהיה רעיל לדבורים. יש גם שימוש ב"עשן נוזלי" שהוא יותר בטוח (על בסיס מים) המרוסס על הכוורת.


מכשיר העישון, התמונה באדיבות ויקיפדיה


עישון כוורת, התמונה באדיבות ויקיפדיה

 

סרטון באנגלית על חיי הדבורים

 

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • רינה

    הרחקת דבורים מהבריכה

    איך למנוע ולהרחיק את הדבורים מבריכת השחיה שבגינה שלי?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנתנאל גטן

    הרחקת דבורים מהבריכה - תשובה

    שלום רינה. תודה על השאלה המעניינת. דבורים שמעופפות ליד בריכות שחיה הן בעיה מוכרת שיכולה להציק ואף להוות סכנה למתרחצים. כדי לנסות ולהרחיק את הדבורים חשוב להבין מדוע הן מגיעות לבלות זמן ליד הבריכה. ממש כמונו וכמו חיות המחמד האחרות שלנו, דבורים זקוקות למים, גם עבור עצמן וגם בכדי לקרר את הכוורת שלהן. הדבורים אוספות מים ומפזרות אותו בטיפות קטנות ברחבי הכוורת ואז יוצרות זרם אוויר שגורם למים הללו להתאדות ולהוריד את טמפרטורת הכוורת. חלק מהמים הללו נאספים כאשר הדבורים אוספות צוף מפרחים, אך הן יכולות למצוא גם מקורות מים רגילים. ישנם שני גורמים עיקריים המושכים את הדבורים לבריכה: מים וריחות חזקים (שבמקרה של בריכת השחייה מגיעים מחומרים מומסים שונים כדוגמת הכלור). מחיפוש קצר באינטרנט אפשר לראות מספר פתרונות אפשריים המוצעים להתמודדות עם הבעיה. חלקם הגדול ממליץ על שימוש בהדברה, אבל אנחנו מתנגדים לכך נמרצות (!!!) היות ולדבורים יש חשיבות גבוהה במערכות אקולוגיות ומצבן בעולם רק הולך ומתדרדר (דבר הפוגע גם בנו ישירות). שני הפתרונות הידידותיים שהוצעו הם כדלקמן: (1) הפחתת ריכוז הכלור בבריכה: הפחתת ריכוז הכלור תפחית את הריח שמגיע מן המים ולכן ימשוך פחות דבורים. (2) אספקת מקור מים חלופי: פתרון שעשוי להיות יותר אפקטיבי. ניתן לספק קערת מים עם מקור ריח מושך כלשהו (כמו למונגראס) שיהווה מקור מים לדבורים. יש הממליצים להוסיף לקערה הזו כמה מקלות או חתיכות ספוג שיספקו משטח צף שיאפשר לדבורים לעצור ולאסוף ממנו מים. אפשר להתחיל מלמקם את קערת המים קרוב לבריכה ובהדרגה במהלך כמה ימים להרחיק אותה. המלצה נוספת היא לבצע את ההזזות הללו (כמו גם את מילוי הקערה) בשעות הערב, כדי להמנע מהצגת איום על הדבורים - דבר שעשוי להרחיק אותן מהקערה ואף לעודד אותן לעקוץ את מי שמטפל בקערה. בהצלחה!

  • עליזה בר

    סרט על חיי הדבורים

    הכנו תכנית על הדבורה והדבש לקראת ראש השנה.
    התכנית תועבר במסגרת שעות החינוך הבלתי פורמלי בפנימיות.
    חסר לנו סרט
    האם תוכל להפנות אותנו לכתובת הנכונה
    בתודה,
    עליזה בר
    ראש תחום חינוך
    ילדים בסיכו

  • מאיר ברק