יש סצנה שחוזרת על עצמה שוב ושוב בבתים רבים: ג'וק מעופף פנימה, אמא/אבא מגיבים בהיסטריה. מה כל כך מפחיד ביצורים האלה? הרי הם לא ארסיים, אין להם עוקץ או שיניים חדות, והם בהחלט מפחדים מאיתנו הרבה יותר משאנחנו מפחדים מהם. מחקרים מתחום הפסיכולוגיה האבולוציונית – תחום שחוקר את השורשים של לדפוסי התנהגות מסוימים, הניבו כמה תובנות מעניינות.



כמה סוגי ג'וקים | התמונה לקוחה מוויקיפדיה

פחד מג'וקים נתפס כסוג קיצוני של גועל, שבפסיכולוגיה אבולוציונית מוגדר כהימנעות ממזיקים או ממחלות, לכן ייתכן שזה בדיוק הגורם לפחד, כלומר הרצון שלנו להימנע מנשאי מחלות כמו הג'וקים. אפשרות נוספת היא הפחד המובנה בנו מיצורים שונים מהותית מאיתנו, כמו מרבה רגליים, סרטנים או נחשים. מדובר במנגנון שמגן עלינו מיצורים שעלולים לסכן אותנו. הרי איננו יכולים לשמור בזיכרון התורשתי שלנו את התמונות של כל יצור שעלול להיות ארסי או להעביר מחלות, אבל בהחלט אפשר לשמר בו מאפיינים כלליים כמו ריבוי רגליים או מבנה גוף מוארך.

מחקר אחד, שהשווה את הפחד מג'וקים בין שני המינים, העלה שיש שיעורים דומים של פחד מהם אצל גברים לנשים. כשהשוו את הפחד לפי אזורים שונים בעולם עלה שביפן שיעור הפוחדים מג'וקים הוא הגבוה ביותר ובהודו הכי נמוך. ייתכן שהתוצאה נובעת מרמות ההיגיינה במדינות הללו, ולכן ממידת החשיפה לג'וקים בחיי היומיום. ככל שנחשפים להם פחות, כך הם מפחידים יותר.

עם זאת, רוב העדויות מצביעות דווקא לכיוון הסביבתי, ולא התורשתי. קיימות ראיות חזקות לכך שמדובר דווקא במנגנון התניה, כלומר מצב שבו ילדים מחקים את התנהגות הוריהם או את סביבתם. במחקר אחד הגישו לילדים ולמבוגרים כוס מיץ שהוצא ממנה מקק. בזמן שהמבוגרים נגעלו, אף על פי שנאמר להם שהמקק חוטא היטב לפני כן, לילדים לא היה קושי לשתות את המיץ לרוויה. מחקר אחר הראה קשר בין הפחד של ילדים מג'וקים לכך שגם הוריהם מפחדים מהם.

אם כן, הסיבה העיקרית לפחד הלא רציונלי הזה היא ככל הנראה סביבתית ביסודה, אך ייתכן שחדר אליה גם קורטוב של יסודות אבולוציונים כמו הפחד מהשונה והימנעות ממחלות.

בומרנג – בחזרה אליכם
איך הייתם מתכננים ניסוי שיבדוק אם הפחד מג'וקים נובע ממקור תורשתי, סביבתי, או משילוב של השניים?

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

9 תגובות

  • יואב יהוייויו

    אני שונא מקקים

    אני פשוט לא אוהב אותם כקבוצה וכאחד. באופן גזעני.

  • יואב יהוייויו

    גם אני חושב ככה נקודה טובה.

  • אנונימי

    https://www.walla.co.il/

  • ראובן

    מה ייחודי במקק

    שלום רב, ההסברים מתעלמים מהגועל הייחודי למקק בניגוד לחרקים אחרים (שגם הם שונים מאיתנו באותה מידה כמו המקק, וגם הם עשויים להעביר מחלות), כמו הזבוב והנמלה, כמו החיפושית - שדומה במאפיינים רבים למקק, ונדירה ממנו, ועם זאת נדמה שאינה מעוררת אותה תחושת גועל. שלא לדבר על פרת-משה-רבינו. גם חרקים אחרים כמו החרגול והנדל אינם מעוררים תחושה זו, לדעתי. ייתכן שיש כאן שילוב של גודל (לעומת הזבוב), מהירות (לעומת הנדל), ושקיפות (לעומת החיפושית). אולי הוא נראה לנו כמשהו שאם לא ניזהר מאד, נמעך אותו וזה יהיה מגעיל... (כי הוא מהיר, ושקוף וגדול). ועדיין, השאלה פתוחה.

  • בכלל

    עוד נושא שהפסיכולוגיה האבולוציונית לא תורמת בו מאום

    תשובה יפה ועוד הוכחה לכך שפסיכולוגיה אבולוציונית לא תורמת לעולם במאום, מלבד להצדיק עוולות חברתיות (הם הכי כשל נטורליסטי שיש).

    אני בעד תחומים משולבים, אבל לדעתי פסיכולוגיה לפסיכולוגיות ואבולוציה לאבולוציוניסטיות/ים.

  • דני

    הסיבה לפחד מג'וקים

    לי נראה שהסיבה היא מאוד פשוטה. הג'וק בניגוד לזבוב וכד' לא בורח מאיתנו ויסכים לעלות בכיף על גופנו ולשהות שם זמן רב תוך כדי מציצת פצעים והטלת צרכים או אפילו לחדור לחורים בגופנו. זה מספיק סיבה להיגעל בלי למצוא סיבות פלצניות אחרות.

  • מייק

    גוק זה דוחה ומגעיל

    מסכים עם כל מילה שלך. גוק זה גבר היחיד שלא מפחד להעלות על הגוף ולא לפחד

  • אריק

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    ניסוי מדעי מבוקר

    ניסוי מדעי טוב מכיל קבוצות ביקורת על מנת לבודד את המשתנים השונים. כיצד היית מציע לערוך ניסוי כזה?
    איזו בדיקה היית עושה ואיך היית מבדיל בין כל אחת מהתכונות?