לקטוז (Lactose) הינו סוכר החלב.
זהו דו-סוכר המורכב ממולקולה של גלוקוז ומולקולה של גלקטוז (ראה תמונה למטה) הקשורים ביניהם בקשר ביטא.

הלקטוז מפורק בגוף ע"י אנזים בשם לקטאז המופרש במעי הדק לשני המרכיבים שלו (גלוקוז וגלקטוז).
בחלב דל לקטוז, הלקטוז פורק כבר במוצר ולכן יש בו את המרכיבים של הלקטוז- גלוקוז וגלקטוז.
הגלוקוז אכן נותן טעם מתקתק לחלב דל לקטוז.

ישנם אנשים להם יש חוסר באנזים לקטז בגוף ברמות שונות (מחוסר חלקי ועד חוסר מוחלט) ולהם יש בעיה בעיכול חלב פרה רגיל. באנשים אלו הלקטוז לא מפורק במעי הדק אלא ממשיך בדרכו למעי הגס שם הוא מפורק ע"י חיידקים ומשמש להם כמקור מזון (אין כמעט ספיגה של חומרי מזון במעי הגס רק מים). תופעות הלוואי של פעילות חיידקית זו היא כאבי בטן יציאות רכות וגזים.

הנקודה המעניינת היא שברוב האנשים אי הסבילות של לקטוז מתפתחת רק לאחר גיל הילדות!
מחלקת היונקים, כשמה כן היא, מתאפיינת בכך שבעלי החיים הצעירים יונקים חלב אם. עם התבגרותם הם מפסיקים לינוק ולכן אין שום מטרה להפרשת אנזים הלקטאז והגוף מפסיק זאת. בני-האדם יוצאים דופן וממשיכים לצרוך מוצרי חלב במשך כל חייהם אך כמות אנזים הלקטאז שהם מפרישים פוחתת וגם פעילות האנזים המופרש יורדת.
בנוסף יש אנשים מסוימים להם יש פגם תורשתי המוריד עוד יותר (עד כמעט לאפס) את הפרשת האנזים; באנשים אלו קיימת אי סבילות ללקטוז.
תחליפים לחלב בקר עשיר בלקטוז הינם חלב דל לקטוז, חלב סויה וחלב עיזים (העני בלקטוז).

מפה של העולם אם פירוט אחוזי האוכלוסייה שאינם סובלים לקטוז.
אפור= אין מידע.
ירוק בהיר= עד 20 אחוז אי סבילות באוכלוסייה.
אדום= בין 70 ועד מאה אחוז אי סבילות באוכלוסייה.
תמונות נלקחו מוויקיפדיה.

• אהרון שחר

השד לא כל כך נורא

אם זה רק גורם ליציאות רכות אולי זה טוב למי שסובל מעצירות. לא ברור האם חלב דל או נטול לקטוז הוא פחות בריא עקב התהליך. נראה לי שאני אפסיק לקנות חלב נטול לקטוז. הערת הגהה: במשפט "מפה של העולם אם פירוט אחוזי האוכלוסייה שאינם סובלים לקטוז" עדיף לרשום עם.

• יובל

אנשים סוכרתיים -דל לקטוז

האם דל לקטוז מתאים לסוכרתיים?

• יוסף דולמן

איך מאבחינים חוסר לקטאז

אכן בשנים האחרנות אני סובל מהתופעות המתועדות בכתבה האם עקב חוסר לקטאז?
    כיצד ניתן לאבחן אם באמת הסיבה היא בשל חוסר לקטאז?

• קריפי

תיקון טעות

מה שמוריד את הסבילות לאפס זה לא פגם תורשתי אלא זו התוכנית הגנטית שאותה ירשנו מאבותינו, היא פרימיטיבית יותר וחסרת היכולת לעכל לקטוז. מה שמאפשר לאנשים לעכל חלב גם בבגרות ומעלה את הסבילות זה "פגם" תורשתי, המדובר ביכולת גנטית שהתפתחה לפני אלפי שנים בודדות באמצעות מוטציה של הגן שאחראי על האנזים לקטאז. זה נקרא אבולוציה.

• קריפי