נוסח השאלה המלא: כיצד משפיע מיץ לימון טרי ומורתח בריכוזים שונים על עיכוב גדילת חיידקי אשרכיה קולי (E. coli) ? האם יש השפעה להרתחת מיץ הלימון על ה-PH שלו, ואם לא איזו השפעה יכולה להיות להעלאת הטמפרטורה על העיכוב בגדילת החיידקים.

שלום דין,

מיץ לימון טרי הוא חומצי וה- PHשלו (רמת החומציות. ככל הש-PH נמוך יותר החומציות גבוהה יותר) שווה בערך ל-2. בהכללה, ה-PH הנמוך שלו הופך אותו לאמצעי יעיל נגד חיידקים. המיץ מכיל 6-5 אחוזי חומצה ציטרית, שמעניקה לו את תכונותיו החומציות ואת הטעם החמוץ החזק שמאפיין אותו. חומצה ציטרית גם נמצאת בשימוש רחב כחומר משמר בתעשיית התרופות והמזון.

עץ לימון | הצילום לקוח מוויקיפדיה. צולם בידי fir0002 flagstaffotos.com.au

אשרכיה קולי (E.Coli) הוא חיידק שמוצא את דרכו לא פעם לבשר, לעוף ולמוצרים אחרים שאנחנו אוכלים. בדרך כלל הוא יכול לשרוד בסביבות חומציות עד לערכי PH של 4-3, אך לא למטה מכך. היות שהחומצה הציטרית של מיץ הלימון חזקה יותר וערך ה-PH שלה עומד על 2 בערך, החיידק אינו מסוגל לשרוד בה.

הרמה שבה מיץ הלימון מעכב את גדילת החיידקים תלויה בריכוז החומצה, ברמת ה-PH שלה ובטמפרטורה. ככל שריכוז החומצה גבוה יותר כך גם ה-PH יהיה נמוך יותר והתרומה של הלימון להאטת פעילות החיידקים תהיה יעילה יותר. כל זה, כמובן, רק עד שמגיעים לרוויה, כלומר לרמת העיכוב המקסימלית האפשרית.

בנוגע לטמפרטורה: כשמרתיחים את מיץ הלימון, המים שבו מתאדים וריכוז החומרים האחרים בו גדל, בינהם ריכוז החומצה הציטרית, ולכן גם ה-PH יורד. זו הסיבה שבשילוב של השניים נקבל עיכוב גדול יותר בגדילת החיידקים.

חיידקי E.coli על מצע אגר | הצילם לקוח מוויקיפדיה. צולם בידי Sun14916.

מרינה ליסנקו
דוקטורנטית, המחלקה לבקרה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

14 תגובות

  • אנונימי

    המשך תגובה לסירטון על ד"ר

    המשך תגובה לסירטון על ד"ר יוסף ווסק. הוא מסביר שוירוס הקורונה יושב על ריריות האף והפה ואינו מתפשט לאף מקום אחר בגוף ולכן קל מאוד לפגוע ולמגר אותו שם באמצעות מיץ הלימון

  • אנונימי

    ראיתי סירטון על ד"ר יוסף ווסק

    ראיתי סירטון על ד"ר יוסף ווסק, שטוען שאם שמים מיץ לימון בנחיריים ולוגמים 1-2 כפיות של מיץ לימון, זה אמור לחסל את נגיף הקורונה שאינו עמיד בפני חומצת הלימון שמשמשת כחומר חיטוי נגד חיידקים. רציתי לדעת את תגובתכם לעניין

  • ירון

    מקורות

    האם אפשר לצרף מקורות מהספרות המדעית על השפעת pH על גדילת חיידקים, בפרט E. coli?
    תודה

  • אורלי

    עיכוב חידקי בצילוס סובטיליס

    האם ניסוי הבודק השפעת ריכוזי מיץ לימון מורתח יצליח עם חידקי בצילוס סובטיליס? לא מוצאת מידע לגבי טווח רמת חומציות בו חידק זה פעיל/לא פעיל

  • עדן

    שינוי טמפרטורה

    אפשר לשמוע הסבר על השפעת חימום הטמפרטורה על האנטי בקטריאליות של הלימון?

  • Etan

    Germ inhibitors in other traditional cultures

    During my travels in many traditional cultures around the world I have noticed the scarcity of fresh vegetable salads but the occurance of zesty sliced vegetables side dishes. For example: Mexican serve lime, Indian serve green chilli peppers (sometimes lighly roasted), fresh onion or picked mango. I would appreciate a through article about side dishes for inhibiting germs.
    In the mean time here are some of my experiences backpacking and living with villagers and town folks for 2 years in remote place across India: http://jpgmag.com/people/etand/stories

  • אנני קלי

    אנטיביוטיקה

    כאחת שלא משתמשת באנטיביוטיקה, האם רצוי בזמן שחולים לשתות מיץ לימון טרי לחיזוק המערכת החיסונית?או בכלל לשתות על בסיס יומי?

  • זגורי יעקב

    מיץ לימון

    שלום, בכל מיני מקומות קראתי(גוגל נטורופתים וכדומה) שמיץ לימון אכן נכון הוא חומצי אבל בקיבה הוא הופך להיות בסיסי. אחת ולתמיד רציתי לדעת תשובה מוסמכת בשאלה. תודה

  • בריאותנית

    מיץ לימון

    מה היתרונות שמפיקים משתיית מיץ לימון על קיבה ריקה בבוקר?

  • חיים חביב

    לימון על הבוקר

    שלום בריאותנית,
    אנחנו לא מדור בריאות/תזונה ולכן אין לנו תשובה מוסמכת.
    אם זה מיץ לימון טרי, אז מלבד ויטמין סי, מיץ לימון מוסיף חומציות רבה לקיבה ריקה (לא מומלץ במיוחד עד כמה שידוע לנו).

  • TOD

    אז לא הבנתי, מדברים פה על עיכוב או על חיסול?

    מצד אחד לא יכול לשרוד בתנאים האלה, מצד שני רוב הכתבה מדברת על עיכוב גדילה? אני לא סתם חופר, זה באמת מעניין אותי

  • יוסף מירושלים

    מיץ לימון וחיידקים

    מרינה יקרה: מנסיוני, שתיית גרגור מיץ לימון טרי, בעת שחש אני סימנים ראשונים לכאב גרון, מביאה לתחושת צריבה ובדרך כלל מטפלת בבעייה. תרופת הסבתא שהמצאתי כולל גרגור משולש מיץ לימון, וויסקי, ודבש סמיך. שאלה: האם יש ביסוס מדעי לתרופת הסבתא? האם הרתחה, כמתואר, תגביר/תחליש את עוצמתו האנטיספטית של מיץ הלימון, בהנחה שאולי חומרים נוספים פעילים אף הם? בברכה.

  • מור

    כוללת. ( תרופה היא נקבה)

  • מרינה ליסנקו

    תגובה

    יוסף היקר. כל הכבוד על התושיה ועל המצאת תרופת הסבתא. למעשה זאת לא באמת תרופת סבתא ויש הגיון רב בשימוש במיץ לימון לצרכים רפואיים. כפי שהסברתי בכתבה מיץ הלימון הוא בעל PH נמוך בו לחיידקים, במיוחד לחיידקי האשרכיה קולי הנפוצים, יש שרידות נמוכה. ההרתחה כפי שציינתי בכתבה תרכז את הכמות של החומצה הציטרית פר יחידת נפח של ה"תרופה שלך" ולכן גם תעלה את פעולתו האנטיספטית אשר תלויה ישירות בריכוז חומצת הלימון. כמו כן לחומרים הנוספים בתמיסה יש גם כן פעילות אנטיספטית - האתנול בויסקי והגלוקוז המרוכז מאוד בדבש סמיך. כאשר תרתיח את התמיסה האתנול יתאדה מהתמיסה והסוכר ימס מאחר וטמפרטורת הרתיחה שלו נמוכה יחסית. לכן רק ריכוז החומצה הציטרית יגדל, ולכן אינני יודעת אם עדיף להשתמש בתמיסה בטמפרטורת החדר כשהיא מכילה שילוב של 3 חומרים אנטיספטים או בריכוז גבוה של התמיסה שלך או סתם מיץ לימון מורתח- אתה יכול לנסות ולהחליט/להמליץ.
    בהצלחה רבה.