זאת שאלה מאוד מעניינת שניתן להרחיב אותה גם לנושא הבא - באיזו שפה התינוק חולם ועל מה בכלל הוא חולם.
לצערי אין תשובה חד משמעית וזאת מכיוון שאין כלים אובייקטיביים וחד משמעיים לתקוף שאלה זו. לא ניתן לגשת ולשאול תינוק על מה הוא חושב מכיוון שאין לו "שפה" ומכיוון שאין לו "שפה" לא ברור איך הוא חושב; נכנסנו לבעיה מעגלית.
יש חוקרים רבים המאמינים כי החשיבה של התינוק היא מופשטת ומשתמשת בצורות וצבעים. בנוסף מחקרים מראים כי תינוקות הרבה יותר רגישים לאינטונציה ולטון הדיבור מאשר למה שנאמר בדיוק (כי פשוט עדיין לא מבינים את השפה).


תינוק (אשר כנראה) חולם (התמונה באדיבות marcos_leal).

יש לזכור כי יש הוכחות שהתינוק כבר חולם בבטן אימו שם יש חושך מוחלט והתינוק לא ראה כלום (רק שמע וחש). בנוסף בימים הראשונים לאחר הלידה התינוק לא מסוגל להתמקד עדיין בעצמים וראייתו מטושטשת ומוגבלת לצורות כליליות, אור וצל וגוונים.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • חנן

    באיזו שפהחולם תינוק

    שאלה מקדימה: האם אתם בחלומותיכם חולמים רק מילים ודיבורים? לא רואים דמויות? לא שומעים רעשים? לא טועמים או מריחים?
    התינוק חולם על דברים שחווה, כאבים שסבל או טעמים שטעם- הכל כרגיל. אפילו קולות הוא חולם כולל קולות הוריו ואחיו אבל כל זאת ללא הקניית משמעות מילולית.
    בבטן אימו העובר שומע את קולות אימו- קולות מפיה אך גם מקרביה! הוא חש זעזועי שווי משקל ועוד. חוויות אלה חוזרות אליו גם בחושך המוחלט.

  • אבישג

  • מאיר ברק

    השאלה למה הבוונה בשפה

    שפה היא מערכת של סמלים המאפשרת לייצג מידע באופן חזותי (מחווה או שפת גוף) או שמיעתי (דיבור) ולהעביר אותה לאדם שני. כדי שהתקשורת תוגדר כשפה צריך שיהיה לה תחביר המשפיע על משמעות הסמלים.

    תיעוד חד משמעי על דיבור ותקשורת של שפה קיימת רק מספר אלפי שנים (מסופוטמיה).

    אם הכוונה בשאלה היא תקשורת קולית בין יצורים חיים (ולא שפה בהגדרה הנוקשה שלה) הרי שהדבר קדום הרבה יותר ומדובר על מיליוני שנים ללא ספק.
    קישורים:
    על אבולוציית השפה בויקיפדיה
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%A6%D7%99%...

    על מקור השפה המדוברת וגם השינויים הפיסיים שהתרחשו לאפשר אותה
    http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_of_language

    על השפה "הראשונה" ממנה התפתחו השפות כיום
    http://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Human_language