קשה לדעת בראשו של מי עלה לראשונה הרעיון שיש לשמור על היגיינת השיניים.

אין ספק שבעיות שיניים ליוו את האדם משחר קיומו.
כבר בשנת 5000 לפני הספירה יש תיעוד של טקסט שומרוני המתאר את "תולעי השיניים" כסיבה לריקבון בשיניים.
בשנת 2600 לפני הספירה מת במצריים הסי-רא (Hesy -Re) שנחשב לאחד הרופאים הראשונים הידועים לנו ולרופא השיניים הראשון. על קברו חרוט הטקסט: האדם הנכבד והגדול ביותר שעסק וטיפל בשיניים.

מברשת השיניים ה"מודרנית" הומצאה רק בשנות ה 30 המאוחרות של המאה ה- 20 אך צורות שונות וקדומות יותר ידועות מאז 3000 לפני הספירה. יש תיעוד על אנשים שונים שהשתמשו במקלות עץ אותם לעסו או שפשפו כנגד השיניים כדי להסיר שאריות מזון; עד היום יש מקומות באפריקה בהם משתמשים בשיטה דומה.
בנוסף למקלות עץ יש תיעוד על שימוש באמצעים נוספים לשמירה על היגיינת הפה, בין השאר- סיבי פשתן, נוצות, עצמות, מחטי קיפוד ודורבן, סודה לשתייה וגיר.

בסוף המאה ה-15 יש כבר תיעוד מסין על שימוש בזיפים שנלקחו מצוואר של חזיר בר וקובעו בעצם בע"ח או במבוק ושימשו כמברשת שיניים. השימוש בזיפים מחזירים נמשכו עד שהוחלפו בסיבי ניילון ב 1938.
מברשת הראשונה שהשתמשה בסיבי ניילון נקראה מברשת השיניים הפלאית של ד"ר ווסט (Doctor West's Miracle Toothbrush) והיא יוצרה ע"י דו-פונט.


התמונה נלקחה מויקיפדיה


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • אשבל

    תיקון לפסקה השניה

    נפלה טעות בפסקה השניה. ב-5000 לפני הספירה עוד לא הומצא הכתב, ועוד לא התקיים העם השומרוני. לא מובאים מקורות, אבל אני מנחשת שהכוונה היא שלפני 5000 שנה (כלומר, ב-3000 לפני הספירה) נכתב בשומרית (השומרים היו עם שחי אז בדרום עיראק של היום, ונחשבים לממציאי הכתב) ולא בשומרונית (השומרונים רואים את עצמם כצאצאי ממלכת ישראל וחיים כיום ליד שכם ובחולון).