נוסח השאלה המקורי: כדור הארץ מסיים הקפה סביב השמש כל 365 יום ואילו הירח מסיים ההקפה כל 354. בשל הפער שנוצר (11 יום) אנו מעברים את השנה במחזוריות כל 3 שנים (שאז הפער גדל לחודש ימים).
אני עדיין לא ממש מבין מדוע נוצר בכלל הפער הזה, הרי שניהם יחד מקיפים את השמש?
ממה שקראתי הבנתי שההקפה סביב השמש נעשית בצורה אליפסית, האם זו הסיבה?

כדור הארץ אכן מסיים הקפה סביב השמש כל 365 יום (בקירוב) אך הירח לא מקיף את השמש הוא מקיף את כדור הארץ.
זמן ההקפה הממוצע של הירח את כדור הארץ הוא 27.5 יום.
זהו חודש כוכבי (או סידרי, Sidereal) המחושב כזמן שלוקח לירח לחזור לאותה נקודה ביחס לכוכב שבת כלשהו. אבל בזמן שהירח מקיף את כדור הארץ, כדור הארץ מקיף את השמש. לכן לאחר 27.5 יום הירח הגיע לאותה נקודה ביחס לכוכב שבת נתון (ורחוק מאוד) אך ביחס לשמש הקרובה הוא נמצא מעט "מאחור" (כי כדור הארץ התקדם). לכן לאחר 27.5 יום מופע הירח (המושפע מהחלק החשוף לשמש הנראה מכדור הארץ) שונה.
כדי להגיע בדיוק לאותו מופע של ירח צריך לעבור זמן ממוצע של 29.5 יום.
זהו החודש הסינודי (Synodic). ואכן שנה ירחית המורכבת מ12 חודשים סינודיים אורכה בערך 354 יום (29.5x12).


מופעי הירח (ויקיפדיה)

אנחנו כיום משתמשים בלוח הגרגוריאני שבו יש 365 יום (כזכור זמן הקפת כדור הארץ את השמש).
אם כך, על משקל דברי הגשש: "לאן נעלמו 11 יום"? התשובה שהם לא נעלמו בכלל.
בלוח הגרגוריאני השנה מחולקת ל12 תוך כדי התעלמות מוחלטת מהשנה הירחית. לכן שנה גרגוריאני מכילה בעצם יותר משנה ירחית (ליתר דיוק כמעט שנה ירחית + שליש חודש ירחי).


דרך קלה לחשב אילו חודשים הם בני 31 יום. אגרף את שני ידיך כך שיהו לפניך. התחל לספור משמאל לימין - כל מפרק ורווח בין מפרקים על פי שם החודש. כל חודש שנופל על מפרק הוא בן 31 יום - תמיד. כל השאר הם בני 30 יטם חוץ מפברואר שהוא בו 28 יום או 29 יום (כל 4 שנים). באדיבות ויקיפדיה.

יש לכך השפעות מעניינות: התרבות הכי מפורסמת שמשתמשת עד היום השנה ירחית היא התרבות המוסלמית. גם היהודים משתמשים בשנה ירחית.

הבעיה בשימוש בשנה ירחית היא שמכיוון שעונות השנה נקבעות על פי השמש אז אם נשתמש בלוח שנה ירחי לקבוע אירועים וחגים הם יתרחשו בעונות שונות.

היהודים פתרו את הבעיה עם שנה מעוברת שמופיעה בממוצע כל 3 שנים (ליתר דיוק כל 2.83 שנה). המחזוריות היא של 19 שנה והשנים מוגדרות מעוברות אם חלוקה שלהן ב 19 תיתן שארית של 0, 3, 6, 8, 11, 14, 17 (בעברית נקרא גו"ח אדז"ט). לדוגמא שנת תשנ"ב היא 5752, אם נחלק אותה ב 19 נקבל שארית 14 ולכן השנה מעוברת.

המוסלמים נשארו עם השנה הירחית כמו שהיא ולכן חודש הראמאדן לדוגמא זז לעומת הלוח הגרגוריאני ב 11 יום (בערך) כל שנה והוא חוזר לאותה תקופה בשנה הגרגוריאני כל 33 שנה לערך. זאת הסיבה שהראמאדן מתרחש לעיתים בחורף ולעיתים בקיץ.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

8 תגובות

  • עמיחי שוקרון

    שאלת הבנה

    לא מספיק ברור לי המרווח שבין 27.5 יום לבין 29.5 יום. מאיפה שתי היממות האלו הגיעו? מכך שכדור הארץ נע במהירות סביב השמש, ואז לירח יש צורך "לרוץ קצת יותר" כשהוא בכיוון התנועה של כדור הארץ? אם הבנתי נכון, אז כשהו נע נגד כיוון כדור הארץ, הוא "רץ" מהר יותר, וממילא משלים את הפער הזה. אשמח להבהרה.
    עמיחי

  • מנחם קימלמן

    הפסחא

    שאלה-בין הפסחא הקתולי לאורתודוקסי, יש בד"כ הפרש של עד 13 ימים. השנה 2021 - הקתולי ב:4.4.21 , האורתודוקסי-2.5.21 ,הפרש של כמעט חודש. מהיכן הצטברו כל כך הרבה ימים.

  • יעל

  • נתי

    שלום ד"ר, תודה על התשובה.

    כיוון שהירח נע סביב כדור הארץ וכדור הארץ מקיף את השמש, לכן אמרתי "הירח מסיים ההקפה כל 354" כי בפועל יוצא שגם הירח מקיף את השמש (אולי שלא במתכוון...:-)
    אבל עדיין לא הבנתי (למרות ההסבר שאת רובו כבר למדתי בעבר) , מדוע הירח מסיים את הסיבוב 11 יום יותר מוקדם? הרי בפועל שני הכדורים (ארץ וירח) מקיפים יחד את השמש? סורי אבל לא ירדתי לסוף דעתך.

  • מאיר ברק

    תשובה

    הירח לא מסיים את הקפתו את השמש ב354 יום אלא ב365 יום כי כפי שציינת הוא מסתובב סביב כדור הארץ וכדור הארץ סביב השמש ולכן המצב אותו ציינת אינו אפשרי.

    ניקח לדוגמא מצב בו אתה משחק כדור רגל ורוצה למסור כדור לחבר שלך שרץ לכיוון השער.
    האם אתה מוסר לו לנקודה בבה הוא נמצא? בוודאי שלא. כי הוא רץ ועד שהכדור יגיע לנקודה בה הוא היה הוא כבר לא יהיה שם. אתה בעצם מחשב בראש באופן בלתי מודע היכן הוא אמור להיות.

    אותו דבר מתרחש כאשר אנו משגרים חללית למאדים אנחנו משגרים אותה למקום בו המאדים יהיה כאשר היא תגיע ולא למקום בו מאדים מצוי כיום.

    לאחר חודש כוכבי (27.5 יום) הירח מצוי במופע שונה לעומת מה שהיה בחודש הקודם מכיוןן שהוא נע ביחס לשמש.
    כדי להדיע לאותו מופע צריך לעבור לחודש סינודי (29.5 יום).
    12 חודשים סינודיים הם שנה סינודית של 354.

    שנה שמשית "גרגוריאנית" שווה ליותר משנה ירחית.

    הבלבול שלך נובע מכך שאתה יוצר את המשוואה שנה ירחית (12 חודשים סינודיים) = 354 יום = הקפת הירח את השמש = 365 יום; מה שיוצר פרדוקס.

    אבל הצורה הנכונה היא:
    שנה ירחית = 354 יום = 12 חודשים או 12 מופעים מושלמים של הירח.
    שנה שמשית = 365 = הזן שלוקח לכדור הארץ (+הירח) להקיף את השמש.

    שנה שמשית = 1.03 שנה ירחית.

  • אורי

    תודה על המאמר המחכים.

  • סטוקהולם, שוודיה

    על תשובתך במאמר וההסבר הנוסף בתגובה, זכית...

    1. בפרס נובל לפיזיקה על ההסבר המצוין.
    2.בפרס נובל לשלום- על שהצלחת "לעשות שלום" בין השואל לבין שאלתו -הסברת לו מה הוא לא הבין בשאלתו. ובין השואל לעצמו : עכשיו הוא יכול לישון טוב בלילה אחרי ההסבר שלך.

  • דלית

    איזו תשובה פגז. תודה רבה!

    אתם מצליחים להסביר לי דברים שאפילו לא ידעתי שאני לא יודעת :-)