מקור השם מיקרוסקופ הוא ביוונית והוא חיבור של 2 מילים:
מיקרו (micro) - קטן.
סקופ (Scope) - להסתכל על.
כלומר הפירוש המלא הוא להתבונן על דברים קטנים.

יש מספר סוגי מיקרוסקופים (מיקרוסקופ אור, אור מקוטב, פלורסנטי, מיקרוסקופ אלקטרוני לסוגיו ועוד) אך כול ה"משפחה" משמשת למעשה ככלי עזר לראיית עצמים קטנים מעוד שאינם ברי ראיה בעין בלתי מזוינת.

ע"י שימוש בעדשות קמורות וקעורות (במיקרוסקופ אור מדובר בעדשות זכוכית ואילו במיקרוסקופ אלקטרוני ב"עדשות" מגנטיות המשפיעות על קרן האלקטרונים העוברת דרכם) ניתן לשלוט בעוצמת ההגדלה של העצם בו אנו מתבוננים.

המיקרוסקופ הראשון (מיקרוסקופ אור) נוצר בשלהי המאה ה 16 בהולנד, כנראה כפיתוח של המשקפיים. לאחר מספר שנים המציאו באיטליה את מנגנון המיקוד וכבר באמצע המאה ה 17 החלו להשתמש במיקרוסקופ לחקר חיידקיים.; הראשון היה ההולנדי אנטון-ואן-לבנהוק.

התמונה נלקחה מויקיפדיה

כושר ההפרדה (ההגדלה) של המיקרוסקופ תלוי באורך הגל של הקרינה בה הוא משתמש. אם המרחק בין 2 נקודות על האובייקט הנבחן קטן מאורך הגל לא נוכל להבחין בהם והם יראו לנו כנקודה אחת.
מיקרוסקופ האור מוגבל להגדלה של בערך עד פי 1000 וזאת בגלל אורך הגל הגדול יחסית של קרני האור הנראה.
בן משפחתו, המיקרוסקופ האלקטרוני, יכול להגדיל פי מיליון ויותר (שוב בגלל אורך הגל הקטן הרבה יותר).

התמונה נלקחה מויקיפדיה