לא ברור מה מקורו של שבוע בן 7 ימים.
רוב החוקרים גורסים כי השבוע נקבע ע"י האכדים והידע עבר לבבל הקדומה והוגדר כמחזור הירחי (30 יום) מחולק ב-4.
השבוע בן 7 הימים התגלגל ואומץ ע"י הישראלים ובהמשך ע"י הרומים (שעד אז היה להם שבוע בן 8 ימים שנקבע ע"פ מופע הירח ומטרתו הייתה לסנכרן את יום השוק) ואומץ אח"כ ע"י הכנסייה הנוצרית הצעירה.

הסיבה לקיום השבוע מעט ברורה יותר.
בתקופה הקדומה, מסחר היה חשוב מאוד בעיקר במקומות בהם אנשים היו מפוזרים על שטחים נרחבים. לכן היה חשוב לקבוע במדויק את יום-השוק כדי שכולם יוכלו להתכוון אליו ולהגיע לשם בזמן על מנת לבצע סחר-חליפין.
קביעת השבוע הקלה על התהליך מאוד.

יש חוקרים הגורסים ש-7 הוא המספר הנמוך ביותר (למעט 3) היכול ליצור קונפיגורציה יציבה של משושה (ראה תמונה) ולכן שייכו לו תכונות מיסטיות.


תיאוריה נוספת משייכת את שבעת ימי השבוע לשבעת גרמי השמיים שהיו מוכרים בתקופה הקדומה: שמש, ירח, כוכב חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

לא כולם השתמשו בשבוע בן 7 ימים:

  • המצרים הקדמונים הגדירו שבוע בן 10 ימים.
  • הליטאים החזיקו בשבוע בן 9 ימים לפני שאימצו את הנצרות.
  • הצרפתים בזמן המהפכה אימצו אף הם שבוע בן 10 ימים. בין השנים 1793 ועד 1806 השנה חולקה ל12 חודשים וכל חודש חולק ל 3 "עשורים" כלומר שבוע בן 10 ימים. צעד זה היה כמובן מאוד לא פופולארי כי כעת היו 9 ימי עבודה על כל יום חופש. בנוסף היום חולק ל-10 שעות, כל שעה הייתה בת 100 דקות וכל דקה הכילה מאה שניות.
  • המאיה הגדירו שבוע בן 13 יום או 20 יום (בתלות בלוח בשימוש).
  • ברית המועצות השתמשה בשבוע בן 5 ימים בין 1929-30 כאשר אחד מימי השבוע היה חופשי. השבוע הורחב ל6 ימים בשנת 1931 ובשנת 1940 אורך השבוע הסתנכרן עם שאר העולם ל 7 ימים.


מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

37 תגובות

  • דוד

    קונפיגורציה יציבה

    הכותב מביא דעה ממנה משתמע כי למספר 3 יש ״קונפיגורציה יציבה״ למשושה. מה הכוונה? ומה הקשר בין המשושה לשבעת ימי השבוע?

  • אנונימי

    ישי

    לדעתי זאת עליבות לכתוב על אי ידיעת המקור לשבוע בן שבעה ימים ולא להעלות!! אפילו את האפשרות שהמקור הוא בתנך ספר הספרים שהתקבל בכל העולם שבו נקבע השובע בן שבעה ימים ויום השביעי ליום המנוחה.
    בנוסף יש כאן לדעתי גם חוסר מקצועיות שכן השערה זו הועלתה ע"י מומחים פעמים רבות.
    אני חושב שללא מניעים דתיים שליליים ונחיתות לאומית חמורה, לא הייתה יוצאת 'כתבה' זו תחת ידו של כל כותב המכבד את עצמו

  • יותר אנונימי

    לפעמים ישנן מספר אבני דרך

    אין ספק שהתנ"ך תרם להפצת אורך שבוע זה בעולם... אך השאלה היא מדוע בחר המחבר המקראי דווקא במספר שרירותי זה של ימי שבוע

  • yakob meroz

    מדוע 7 ימים

    את השבוע קבעו בגלל המחזור הירחי....חשיבות הירח היא ממספר סיבות .1) לפי צורת החרמש ניתן לקבוע את היום בתוך החודש והוא סוג של קלנדר חודשי בשמיים 2) המחזור של הירח הוא כמבט 28 יום והחלוקה נותנת 7 שבועות . יתכן וזו המצאה סופוטמית ואברהם הביא אותה משם וכך היא נקבעה בחומש......ממצרים בטוח לא לקחנו אותה כיוון שהמצרים פעלו עם לוח שמשי ולכן המחזור החודשי היה 30 יום בקירוב .

  • איש תוהה

    הסיבה

    הסיבה היא שהיהדות מאז ומעולם היתה דת מאד מאד זניחה ולא משפיעה.
    הדת הבבלית והאשורית והמיצרית היו משמעותיות פי מאות מונים לפני 3000 שנה והן התחילו את השבוע בן ה7 ימים. היהדות, שנוצרה אחכ, שאבה מהם את הרעיון. הפוליטיאיסטיות היו שליטות רוב הזמן. לא היהדות.
    גם בזמן גדולת היהדות אז הדתות היווניות והרומאיות היו שליטות.
    רק עקב אימוץ פוליטי של הרומאים את הנצרות אז גדילת הנצרות התחילה להשפיע בעולם. לא היהדות. פשוט התנך הוא חלק מהנצרות ולכן היהודים יכולים לקחת על זה קרדיט אם הם מאד רוצים להרגיש מיוחדים.

  • צפ

    מה קדם למה?

    השאלה היא מי הגה את המונותיאיזם. התשובה היא - היהדות. הדתות הפוליתיאיסטיות אכן קדמו ליהדות. אולי אפילו המציאו את השבוע בן 7 ימים. היהדות יצרה מהרעיון הזה שבוע שבו עובדים (עושים מלאכה) 6 ימים ונחים ביום השביעי. הם הלבישו על האל המופשט את רעיון הבריאה לפיו האל המופשט והיחיד יצר את העולם ב 6 ימים וביום השביעי שבת מכל מלאכתו. אשר על כן הרעיון הסוציאלי הזה העניק לאדם העובד זכות לנוח ביום השביעי מהמלאכות שעסק בהן 6 ימים. בעניין התנך יש מה שנקרא OLD TESTAMENT שחובר ראשון והוא של היהודים, NEW TESTAMENT חובר שני והוא של הנוצרים. הנוצרים הראשונים היו יהודים. האיש התוהה סבור שהיהדות היתה דת זניחה. אולי במספרים אבל היהדות שרדה עד היום הזה על אף המספר הקטן של מאמיניה

  • א.א

    שלום ד"ר מאיר ברק

    שלום ד"ר מאיר ברק
    אני לא מבין ותקן אותי אם אני תועה
    אתה וחבריך עסוקים בלהבין תאוריות על בריאת היקום שאף אחת מהם לא באמת מוכחת ללא ספק ,וכל כמה שנים או עשרות שנים מתגלה מיימד חדש שמפיל את כל התאוריה ואז מחפשים תאוריה מפקפקת אחרת להשען עליה
    את בריאת העולם לא ניתן לחקור בשכל אנושי ולעולם לא נגיע לאמת לאמיתה אלא אם כן נקבל אותה ממי שיצר אותה,אני שואל האם לפני שאתם פונים לכל התיאוריות האם הצלחתם לסתור את מסורת עמנו,מסורת הוא מלשון מסירה מדור לדור .אבותנו ראו בעינהם את מציאות הבורא ביציאת מצרים ,קריעת ים סוף,מתן תורה ועוד... מדובר בכמה מיליונים שראו ומסרו לדורות הבאים, תאר לך משל שבעוד חמש מאות שנים יקומו מכחישי השואה וינסו לומר שלא היה ולא נברא,היום זה מצחיק כי אנחנו ראינו אבל מה לדעתך יקרה בעוד מאות שנים הרי תמונות וממצאים אפשר לזייף בקלות א"כ מה נאמר?
    ובכן פשוט שנשיב כי יש לנו מסורת במשך מאות שנים מדור לדור שכך היה ואבותנו ראו וסיפרו על השואה וכל שנה יש יום מיוחד שמטרתו לא לשכוח ולהעביר לדורות הבאים אם כן בעוד חמש מאות שנה השואה לא תהיה בגדר דבר של "אמונה" עיוורת אלא מציאות מוחלטת שאי אפשר לערער אחריה,ואם משהוא ירצה לטעון שהסיפור הושתל במהלך ההסטוריה יצטרך להוכיח בראיות ברורות ומוצקות ולא יעזור לומר איזה תאוריה .
    כך בדיוק בורא העולם דאג לשמר את האמונה לדורות הבאים ,התגלה לנו בגילוי של ציבור גדול,כמה מיליונים ביחד,וציווה אותנו לעשות פסח כל שנה כדי שלא נשכח,לפני שאתה מחפש תאוריות בא תתמודד עם זה ,תוכיח בראיות ברורות שלא היתה יציאת מצרים ומתן תורה,רק אם תצליח יש מקום לחפש תאוריות,מעניין שגם הנצרות וגם האיסלם לא בחרו לנפץ את האמונה היהודית,אלא בנו על גביה ולמה?? הרי הכי הגיוני היה לומר שהכל שקרים ודימיונות ולהמציא דת חדשה,אלא שאת זה הם באמת לא יכלו לעשות.
    עצתי לך ולחבריך תפסיקו להמר על החיים,מה שאתם עושים גרוע מ"רולטה רוסית" אם תשקיעו את כוחותכם בזה תגיעו לתוצאות אמיתיות

  • שחר

    אקיצר - אל תשאלו שאלות

  • ויקי פדיה

    הכתבה לא מעודכנת

    על פי המיינסטרים המחקרי כיום המחזור השבועי הינו המצאה עצמאית של הישראלים.

  • דאוס

    היהודי הנעלב

    זה תמיד משעשע לראות את היהודים הנעלבים לאחר שגילו שהחלוקה המחזורית של 7 ימים מופיעה בתרבויות אחרות הקדומות ליהדות.אין צורך להיעלב יהודים יקרים.אתם לא מרכז היקום וירושלים איננה טבורו של עולם.יש עוד דתות ותרבויות מלבד היהדות שתרומתן למכלול התרבות האנושית עצום ורב.אין זה אומר כמובן שהיהדות לא חיזקה והפיצה את המחזור השבועי במזרח הקדום ביתר שאת.אבל היא ככל הנראה לא המציאה אותו.אין צורך להיעלב יקיריי.

  • דן

    הכוותב בכלל קשור לתחום של

    הכוותב בכלל קשור לתחום של ביולוגיה מולקולרית,הוא עשה כמו כולם -העתק הדבק. בין היתר מויקיפדיה ,אבל למה הוא לא יכל להמשיך טיפה למטה :"לעומת זאת, נילס-אריק אנדריסן (אנ'), ג'פרי טיגאי (אנ') ואחרים הציעו שהשבת מוזכרת גם בשכבות קדומות מאוד בתנ"ך, ומצאו שהדמיון לשיטה הבבלית חלש. בבבל אין תיעוד על שמות מיוחדים לימים, והמשמעות של הימים המיוחדים לא ברורה מספיק. לכן הם הציעו שהמחזור בן שבעת הימים משקף מסורת ישראלית עצמאית.[3][4][5][6] טיגאי כותב, "הדבר ברור שבעמים שכנים שהיו בעמדה להשפיע על ישראל - ואכן השפיעו במגוון תחומים - אין מקבילה לשבוע השבת הישראלי. זה מוביל למסקנה ששבוע השבת, שהוא ייחודי לישראל כמו השבת ממנה הוא נובע, הוא יצירה ישראלית עצמאית." מתוך: ויקיפדיה הערך:שבוע
    יש דברים רבים בתנך שלא מוצאים חן בעיני. והיהודים עשו שטויות רבות לא פחות מאחרים אז ועתה. אבל מה לעשות לפעמים יש לתת קרדיטץ

  • ירון

    אין גבול לעליבות

    "פרופסור" יהודי ממציא מקירות ליבו ומדימיונו רעיונות שונים ומשונים ולוקה בשיכחה באשר למקור!
    בראשית פרק ב
    א וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל-צְבָאָם. ב וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. ג וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת-יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ: כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר-בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.

  • אנונימי

    ד"ר ברק, כתבת שאתה מתייחס רק לתיאוריות מדעיות

    בפועל הראיה מן האכדים היא גם תיאוריה, לפחות היית מכבד מעט את הזהות שלך והיית מפרט מעט את השבוע על פי תורת משה.
    אגיד לך משהו, המדענים יעשו הכל כולל להאמין בתיאוריה ההזויה של האובולציה על מנת לא להאמין שקיימת ישות שיצרה את העולם, ולכן זה טבעי שמדען כמוך יתעלם מן הגישה היהודית, אך אשאל אותך 2500 שנה בערך מתנהגת קבוצת יהודים בפיגור מוחלט? באמונה במשהו שקרי? הרי קיום התורה על ידי העם היהןודי נשמר בקפדנות כבר לפי ראיות הנמצאות בידינו מבית ראשון כלומר קרוב ל3000 שנה! ספרי תורה ממזרח ומתימן וממערב אחרי הפרדה של 2000 שנה נשארו זהים לחלוטין? העובדה שחזרנו בניגוד לכל היגיון היסטורי לארץ אבותינו אחרי 2000 שנה. אלו רק מעט מזעיר שאלות שחבל שאתה מדלג עליהם

  • תומר

    שלום רב,

    שלום רב, הייתי מעוניין לדעת איך העולם נסתנכרן והחליט על הימים בשבוע.
    שכך אותו היום לדוגמא יום ראשון הוא יום ראשון בכל העולם. אני בספק רב שהנוצרות והיהדות ואף האיסלם היו מתואמים באופן מושלם במספור הימים.
    הרי שליהדות יש חשיבות עצומה ליום השבת והא לא יכלו להזיזו על מנת להנסתנכרן עם לוחות אחרים.
    האם כולם הותאמו ליהדות?
    ובכלל על פי היהדות (תשובת היהדות) לאיך נשתמר סדר היום מבריאת העולם? תודה ובברכה.
    תומר שגן.

  • יהודית

    אין סתירה

    לדעתי, אין סתירה בין המציאות שעמים קדומים במזרח התיכון קיימו\שמרו\קבעו מנהג מסוים לבין האמונה שהמנהג הזה הגיע מהתנך.
    הגיוני מאוד שמושגים רבים מרעיון הבריאה נשארו באזור המזרח התיכון, ואחכ התחזקו שוב עם כתיבת התנך.
    אדרבה, הייתי מצפה ליותר מעם אחד באזור מזהת ש"ישתמש" ברעיונות שהגיעו אחר הבריאה. אם כי הדרדרות תרבותית עלולה בהחלט למחות כל מנהג קיים. כמו הילידים האמריקאים שמתרבות מפותחת חכמה ומתקדמת הגיעו לרמה נמוכה ביותר של ילידי יערות ערומים.

  • יהודית

    ובהחלט קצת צורמת ההתיחסות

    ובהחלט קצת צורמת ההתיחסות המועטה שיש ליהדות.
    שכן היהדות מדברת על 7 בהרחבה.
    אבל כנראה שגם בדת הלברליות יש עברות שאסור לעבור עליהן :\

  • דן

    שבוע בן שבעה ימים או עשרה ימים

    12 חדשים בשנה זה ברור מאליו, כי 12 מחזורי ירח בערך קורים בשנה אחת. לגבי ימי השבוע השיטה שהונהגה במהפכה הצרפתית היא הסבירה והנכונה ביותר בעולם המודרני הנוהג לפי שיטה מטרית עשרונית. אם היו מנהיגים בזמנו שני ימי שבתון (כמו בימינו) זה היה יוצר יתרון של יום חפשי אחד על 4 ימי עבודה. כיום זה יוצא יום שבתון על 3 וחצי ימי עבודה - לא הבדל גדול. כמובן שהדת היהודית לא יכולה לאפשר דבר כזה, לכן אפשר לשלב בשבוע בן 10 ימים יום שבתון אחד בכל שבת מסורתית ובנוסף כל סוף שבוע בן 10 ימים גם הוא יהיה שבתון. אחת ל 70 יום יתאחדו שני השבתונים וזה יקרה כ 5 פעמים בשנה. בסה"כ כ 80 ימי חופש בשנה נוסף לחגים. זה אפשרי אבל לא יקרה.

  • רחמים עטרי

    מיאפה הבאתם את השטיות האלה ,האם קדמתם למתן תורה

    אתם חופשי מכרטטים ,אתם מאלה שקבעתם בזמנו שהעולם עומד על פילים ומרובע

  • לא נכון

    הם קבעו?

    לפי היהדות - העולם עומד על עמודים.

    האמונה שהעולם עומד על פילים היא מההודים. לא מהמדע.

  • צביקה

    שאלה

    מיום ראשון ליום ראשון אחריו כמה ימים עברו 7 ימים או 8 ימים

  • נחשון

    שבוע בן 7 ימים במסורת היהודית

    אינני מבין איך הגענו למסקנה שהשבוע נקבע ע"י האכדים, עבר לבבל, ו"אומץ" ע"י הישראלים.
    כל יהודי יודע שפסח חוגגים שבעה ימים. סוכות חוגגים שבעה ימים.
    בתנ"ך (בראשית ב 1) כתוב במפורש "ויכלו השמים והארץ וכל צבאם: ויכל אלהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה: ויברך אלהים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת בכל מלאכתו אשר ברא אלהים לעשות".
    האם מקורותינו שלנו אינם מהימנים מספיק עד כדי כך שהם אינם מוזכרים בתשובה מפורטת כל כך?
    הלנצח נרעה בשדות אחרים?

  • יואל משה

    הרעיון שלהם פשוט

    הכל מועתק מעמים אחרים, לפחות אצל העבריים אח"כ בישראל ומאוחר יותר אצל היהודים יש שרשרת ארוכה של קיום השבוע לדורותינו.
    מה שמביא אותי לשאילה, אם זה הועתק מעמים אחרים איזה הוכחות היסטוריות קיימות של איזה עמים ובאיזה תקופות. ממה שאני מבין ומקבל את המורשת של העם לדורותיו שתמיד אצלנו מאז שאנחנו עם מתקיים מחזור שבועי במהלך כל השנה ומקדמה עד עצם ימינו אלה.

  • מאיר ברק

    על מדע ואמונה

    מדור "שאל את המומחה" הוא מדור מדעי ולכן אין הוא עוסק באמונה.
    מעצם הבנת המילה אמונה ברור כי אין היא גרה בכפיפה אחת עם המדע- המדע מחייב הוכחות אמפיריות ואילו האמונה, כשמה כן היא, מצריכה רק אנשים שיאמינו (גם אם אמונתם סותרת את כל הידוע במדע).

    אין שום בעיה או רע באמונה כל עוד מבינים את ההבדל ולא מערבבים בין שני התחומים.
    אנשי דת ואנשי מדע רבים וכן אנשי מדע שהינם דתיים מבינים זאת וחיים בשלום.

    על פי הידוע לנו כיום התנ"ך הועלה על הכתב לא ע"י משה במעמד הר סיני אלא בתקופות שונות, חלקן הרבה יותר מאוחרות, והכתיבה הסתיימה כנראה מספר מאות שנים לפני הולדת ישו.
    יש עדויות רבות לטקסטים סותרים, התנסחויות שונות ואי התאמה בקטעים מסוימים.
    אפילו בין פרשני התנ"ך הדתיים (כבר בימי הביניים) היו דעות שונות על כתיבת התנ"ך ותקופותיה (למשל אברהם אבן עזרא). למי שרוצה להרחיב בנושא יכול לחפש חומר ברשת על "תורת התעודות".

    מכיוון שהאכדים חיו בסביבות 2800 לפני הספירה, הרבה יותר הגיוני להניח שהיהודים לקחו את השבוע בן 7 הימים מהם ולא שהאכדים "חזו את העתיד" ולקחו את השבוע היהודי מטקסט שנכתב מאות ואלפי שנים אחרי שם כבר נכחדו.

    בכל מקרה האמונה שהשבוע בן 7 הימים נקבע ע"י בורא עולם כבודה במקומה מונח והרוצה להאמין- יאמין.

    קישורים:
    מצבור כתבות על התנ"ך באופן מדעי באתר הידען
    http://www.hayadan.org.il/wp/category/society/skeptic/religion/bible/

    על מחברי התנ"ך באתר מט"ח
    http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=8033&kwd=2972

    מי כתב את התנ"ך (אנגלית)
    http://www.straightdope.com/columns/read/1985/who-wrote-the-bible-part-1

  • אנונימי

    ידיעות לא נכנות וחלקיות לדעתי מבייש את המקצועיות של הכותב

    מספר עובדות פשוטות
    קודם נחדד את הויכוח, ד"ר ברק במאמרו למעלה ובתגובתו חושב שאין להעלות על הדעת שמקור השבוע בן 7 ימים הוא ביהדות, אפילו לא בתור אפשרות ולכן אפשרות זאת לא מופיעה בהשערות למקור השבוע בן 7 ימים במאמר אלא אפשרויות אחרות,
    אני חושב ששללת האפשרות הזאת כאפשרות מגבילה לאפשרויות שהועולו בכתבה היא עליבות ונובעת ברגשי נחיתות לאומיים ומרגשות שלילים לדת...
    עכשיו לעובדות:
    1. אין כל קשר לויכוח אודות כותב התורה, היהודות היא דת עתיקה בת מעל 3000 שנה על פי כל ההיסטוריונים אין על זה ויכוח, ויום השביעי הוא אחד מעמודי היהדות.
    2. האמפריה האכדית מתוארכת ל2400 לפנה"ס (אפשר להתחיל את הבדיקה בויקפדיה)
    3. להאמפריה האכדית הייתה השפעה מועטת מאוד על כל העולם ותקופת השלטון שלה הייתה קצרה ולכן ההשערה הנחילה לכל העולם את השבוע בן 7 ימים קלושה ביותר. לעומת זאת ליהדות הייתה השפעה אדירה על כל העולם ושיח סביב היהדות מופיע בכתבים של כל הדתות בעולם,
    נחדד: האיפריה האכדית אינה ידועה לרוב העולם ואינה מופיעה כמעט בשום פולקלור של דתות אחרות ושל תרבויות בעולם לעומת זאת היהדות הייתה ידועה ומפורסמת ברוב העולם המערבי , כמו כן ספר התנך הפותח בדיבור אודות השבת הוא ספר המפורסם בכל העולם...

  • מאיר

    דוקטור ברק הנכבד

    אגיב בפרורוט: 1) שמחתי שענית , כך יצא המרצע מן השק, לפעמים נראה שההתעלמות אינה מכוונת, חשוב היה שתגיב, וגם שתצהיר שלטעמך (וטעם מבקרי המקרא אשר מגמתם ברורה, ולא האמת הטהורה נר לרגליהם) התורה היא יצירה מאוחרת, כך מובן לכל קורא שכתבתך אינה תמימה...... 2) מה לעשות, למרות שאתה מנסה בטרחנות לא מעטה להטמיע בלב קורא תגובתך את עליונות הראציו על פני האמונה , שבמילים כאילו לא שיפוטיות, אתה מנסה בערמה לגלות את מערומיה בכך שהיא לא מבוססת וילדותית בהכרח, הייתי מציע לך ללמוד מעט יותר (מה שלא הקנו לך במשרד החינוך והתרבות הישראלי , ובמכוון...) האמונה היהודית ברוב המקרים מבוססת והגיונית, אדרבה, מגמת ה"מדענים"במרכאות להיתלות בתאוריות הזויות כבמחקר אמפירי, היא הגילוי על מזימתם הנכלולית, והיא הביזיון במלא מערומיו של אנשים תאבי פורקן ממסורתם המפוארת לרדיפת תאוות בשרים על כל משמעותה, ומה לעשות, ימים ידברו, עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, דרככם תנחל מפח נפש, ועיניכם רואות וכלות, כן כן, הכל מתקדם, לאט אבל בטוח, זה יקרה ונפשכם תשאלנה את התפוגגותם מדאבה וכליון עינים ונפש. 3) יש דבר אחד שבכל המקומות הבזויים הללו אף אחד לא אומר אותו, כי אנשים לא העמיקו די בחקר היהדות, והיא צריכה אולי להיאמר ברורות, ומכאן תצא להקיש ולפרסם בכל פעם שיעלה עניין דומה זה לדיון, גם הדתיים מבינינו ראוי להם שיידעו זאת, היהדות לא חידשה פתאום את דתה, דבר האלוהים היה בפי אדם הראשון, ובניו קין והבל, נח, שם בן נח, עבר, ואחריו אברהם שיצא בפירסום בהוראת האל, תעיינו בדברי הרמב"ם על פסוק "עין תחת עין" ותבינו שהקבלה בדברים היא לפני מתן תורה, מהמוסר שנביאי העולם ניסו להנחילו עד הממסדות הדת כיחידה לאומית דתית ושליחה להפצתה, עיינו בדברי המדרש תנא דבי אליהו ותראו שלפי קבלתם נמרוד (הוא אותו חמורבי לפי "השערת" חלק מהחוקרים, ואמרפל שלדברי חז"ל הוא הוא, וגם האותיות האטימולוגיות סמוכות) לחם בנבואת שם, והפר את חוקיו להיכנע למוסר האלוהי, ודרש לההאיל את עצמו ושאר מלכים ורוזנים על פני שאר שכבות האנושות, הנה לנו מסמך חמורבי במלא מערומיו ומגמתו, עיינו בפסוק אז הוחל לקרוא בשם ה', ובמפרשים, ותבינו שעמדת היהדות היא שהיא לא חידשה דבר, הדברים נשכחו כל ידי בני אנוש דורשי אלהות לעצמם, או דורשי הכפפת הטבע לפי מאווייהם, לא לפי שכר ועונש לפי המוסר שקיבלו מאדם הראשון יציר כפיו של האלוהים שהתנבא על הצו הסוציאלי המוסרי הנכון ולא המושחת הנוטל שררה לעצמו גם במחיר השחתה רצח גניבה ונאפופים כאלי יוון וכל האלים הקדמונים, לכן, המסורות הקדומות של העמים, גם אם נשתבשו מתוך שכחתם ובורותם או התנתקותם מבאר מים חיים, כעלילות גילגמש וכדומה המוצמדים ברוח אלי הזמן להשחתה וכל פגע וכל אמונה פגאנית לא ראציונלית , עדיין נותרה בהם לחלוחית האמיתויות המפורסמות, והשמועות הבאות ממרחק או ממרחק הזמן בקבלת אבותיהם על משהו שהתרחש או היה קיים, אמת זו שכתבתי , חייבת להתפרסם, ובכך להשקיט את גלי הרשעים כים נגרש המנסים בוקר וערב להסיט את עמינו התמים מאמונתו ולהסיתו נגד תורתו ומצוותיו ומן אמונת האמת והצדק.

  • אנונימי

    האמונה הישראלית אינה אמונה

    האמונה הישראלית אינה אמונה עיוורת, אך כאן אין המקום והזמן להאריך, תוכל לקרוא בספריו של א., קורמן ז"ל 'האמונה הישראלית', ' מושגים במחשבת ישראל' ועוד, ותראה כי אין כל סתירה בין מדע טהור המבוסס על ראיות חותכות ואמיתיות (בשונה למדע תיאורטי שמבוסס בהרבה מקרים על אמונה עיוורת) ובין תורת ישראל המקורית שאין בה ולו דבר אחד שיסתור את השכל הישר וההגיון הבריא. דא"ג התורה לא נכתבה כספר מדעי אלא בעיקר כספר חוקתי, כך שלרוב מדעי הטבע אין כל התייחסות ישירה בתורה ורק לעיתים נזכרו דברים "מדעיים" הקשורים למצוות.
    לגבי פרשנות הקדמונים אין לנו להסיק מכך מסקנות שגויות על דברי התורה, כי הם פירשוה לפי דברי המדענים והידע שהיה מצוי בזמניהם.

  • אריאל

    דיוקים אחדים על הנאמר

    כיום בעידן שלנו כשהמדע מגיע להישגים חסרי תקדים בהבנת היקום (במאקרו) ובזיהוי מרכיבי האטום (במיקרו), האנושות זוכה לקבל הוכחות חוזרות ונשנות שחייבת להיות יד מכוונת שבראה את ה"יש" ומנהלת אותו.
    לדוגמא: הבנת התא החי על עשרות ומאות התהליכים שמתרחשים בתוכו בסדר מופתי ובדיוק מפתיע, החל מפירוק והרכבת די אן אי ועד לאנזימים שפועלים בהתאמה מופתית ביניהם הציבה את המדענים (הכופרים) במבוכה - הרי לא יכול להיות שה"מקרה" יצר זאת ועוד יותר לא יתכן ש"המקרה" מנהל זאת.
    דוגמא נוספת: כיום, לאחר תגליותיו של אנשטיין והתפתחות תורת הקוונטים נוכחנו לגלות שלמעשה רובו ככולו של האטום הוא ריק, ומה שנותן את ה"עמידה" לחומר זה למעשה שדות מגנטיים שבין גרעין התא לחלקיקיו. מדענים אומרים שאם נצמצם את המרווחים הללו שבין הגרעין לחלקיקיו נוכל להכניס את כדור הארץ לתוך קופסאת גפרורים (וזה כנראה מה שמתרחש לכוכבים בחור שחור). מה נותן את הכוח הזה לכל הבריאה? יש כאן כוח רוחני שמחייה את הכל.
    אותן "הוכחות אמפיריות" משרתות אותנו, המאמינים, במה שקבלנו מאבותינו במעמד הר סיני שיש שליט לבירה. שהוא בורא העולם ומנהל אותו. ואם כבר הזכרנו את מעמד הר סיני גם אותו ניתן להוכיח בסברא לוגית יחסית פשוטה. וגם את מסירת התורה למשה.
    לסיכום: אין כל סטירה בין מדע ואמונה, בזכות המדע המודרני אנו זוכים לראות ולהבין מציאות של בורא לעולם. מה שאבותינו ראו בניסים גלויים שנאמר "כל העם רואים את הקולות" אנו זוכים לראות בדורות שלנו דרך גילויי המדע.
    אשמח להרחיב את הנושא לכל מי שיחפץ דרך המייל שלי המצורף

  • תמר פיין

    הבנת הנכתב

    סתירה ולא סטירה

  • דן

    ואללה אין לך חיים-? משועממת

    ואללה אין לך חיים-? משועממת נפנסיה ,מתוסכלת.תמצאי איזה חוג מענייך במקום לשגע את כולם

  • מאיר ברק

    תשובה

    שאלה מעניינת.
    לא הצלחתי למצוא מקור מדוייק למנהג (מעבר לתנ"ך כמובן), אך ככל הידוע לי הבבלים והאכדים לא חגגו חג מעין זה כי היו עובדי אלילים והיו להם אלים רבים "לרצות". מבחינה זאת היהדות היא הדת הראשונה שהאמינה באל אחד.
    בכול אופן מנהגי צומות וסיגופים כדרך לרצות את האל היו נהוגים כבר מקודם כנראה אך בוצעו ע"י יחידים.

    האם צום בריא?
    יש מצדדים לכאן ולכאן אך ניתן להסתכל על הנושא בדרך אחרת-
    המצב הבריא והנכון בגוף הוא להימנע מקיצוניות. אנו רוצים רמות קבועות של סוכר בדם כדי לספק את תצרוכת הגוף וכן כדי להימנע משיאים של הפרשות הורמונים (אינסולין למשל, היכול להוביל לסכרת). לכן הייתי אומר שאכילה נכונה במשך כל השנה חשובה מאוד ודווקא קיצוניות (אכילה מוגזמת או צום) לא מומלצת.

    בכול אופן, צום של יום אחד בשנה לא ממש "בריא"; האם היית רץ פעם בשנה וטוען שאתה בכושר.

  • תמר פיין

    קצר וליעניין

  • אריאל

    צום כדי לרצות את האל!?

    האם היהדות דורשת מאתנו לצום כדי לרצות את השם?
    האם האל בכלל צריך את המצוות שלנו?

    האם שייכים מושגים של אכזבה או חסרון אצל בורא העולם?

    לפי האמונה היהודית בודאי שלא!

    התורה שבכתב וגם התורה שבע"פ מלמדות אותנו שהקב"ה הוא הטוב המוחלט, ולא שייך בו שום מושג של חסרון בכלל, ואנו בתור בני אדם בודאי שלא נצליח לתפוש את גדלותו ורוממותו.

    לחשוב שהקב"ה צריך משהו מבן אנוש יש בכך תפישה כפרנית כאילו אנחנו צריכים למלא איזו משאלת לב של בורא כל יכול ומושלם. חלילא לחשוב כך.

    מבואר באריכות בספר "דרך השם" לרמח"ל ובספרי פנימיות אחרים, שסוד ירידת הנשמה לעולם היא להביא לתיקון הנשמה, ולזכות בשלמות אמיתית דרך מעשים בעולם הזה.
    ע"י זה שהאדם מטה את טבעו לצד הטוב הוא מקיים את תכליתו ומשיג את השלמות שלשמה הוא נברא.

    בודאי שאין זה המקום לפרט בקצרה דבר שהוא כל כך מהותי וכביר.

    היהדות מבקשת להנחות את האדם בעולם הזה עם כלים המכונים "מצוות" ובעזרתם הוא משיג את השלמות ואת התיקון שאליה הנשמה שואפת.

    התורה והמצוות נועדו להטיב עם האנושות ולהביא להם את התיקון ואת השלמות.

    לפי היהדות הקב"ה נתן תורה לעם ישראל ובתוכה תרי"ג מצוות שכולן נועדו להביא לטוב האמיתי.

    וכמו שנאמר בחומש דברים פרק ו
    וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב, בְּעֵינֵי יְהוָה לְמַעַן, יִיטַב לָךְ

    וגם הנביא נחמיה מתאר:
    וְרוּחֲךָ, הַטּוֹבָה, נָתַתָּ, לְהַשְׂכִּילָם

    ויסוד זה מפורש בעוד מדרשים רבים בתורה שבע"פ אך אין כאן מקום להאריך.

    לסיכום: לפי היהדות הקב"ה ציווה את עם ישראל לצום ביום הכיפורים. ומצווה זו כמו יתר המצוות נועדו לטובתנו. אם אדם לא מקיים את הציווי, הוא בראש ובראשונה יוצר חסרון בעצמו. חלילה לומר שנוצר חסרון אצל בורא לעולם.

    לכן יש להבין שביהדות אין מושג של קיום מצוות "כדי לרצות את האל".
    אנחנו שואפים לקיים את רצון השם ולפעול לפי מאמרו כדי להשיג את כל הטוב שרק ניתן בעולם הזה.

  • אני

    תלוי איזה אל/ה

    אם אתה מתייחס ליהוה, אז יש לו המון חסרונות. למעשה הוא האל האכזרי ביותר מכל האלים המתוארים, מלא קפריזות, סאדיזם, אגו גברי עצום, גזען, אולטרא מיזוגן, צמא דם, ילדותי ועלוב.

  • תמר פיין

    אהבתי!!!

  • אורן

    יום כיפור

    האם האכדים חגגו את יום כיפור? או הבבלים? מהיכן הרעיון? יש הטוענים כי צום בן 26 שעות בריא לאנשים בריאים ויש שלא. מה אם כן נכון?

  • עידו העצני

    ההתחייבות שכתובה בתורה אות היא לעולם כי ששת ימים וכו' אומרת ד

    גם לאחר כ3000 שנים עדיין ההבטחה בעינה עומדת אז מי כן באמת כתב דברים אלו אוליאיזה מכשף או משהו דומה או שהאל שלח לנו מכתב צנוע ומלא חכמה בלתי נתפשת בגבולות השכל האנושי.

  • אורי

    שבוע בן 7 ימים במסורת היהודית

    מסכים לחלוטין
    גם אני הרמתי גבה על חוסר ההתייחסות למסורת היהודית.