כיצד נוצרים בולענים?
השם בולען קשור לשתי תופעות טבע שונות מעט. האחת הינה בולעני מלח, המוכרים מחופי ים-המלח, והשנייה היא תופעת הבולען הקארסטי המופיעה בנוף גירני הררי כדוגמת הרי הגליל וירושלים. על שתי תופעות אלה בנפרד:

בולעני מלח
תופעת הבולענים בקרבת ים המלח מוכרת לכל מי שגר, עובד או בא לביקור לחופי ים המלח. ההסבר לתופעה זאת קשור בשתי עובדות. האחת: היותה של הקרקע באזור זה עשירה מאד במלחים קלי-תמס, כדוגמת מלח בישול (נתרן כלוריד) ואשלג (אשלגן כלוריד). השנייה: היות מי-ים המלח תמיסת מלחים רוויה. מהי תמיסת מלחים רוויה, וכיצד היא קשורה לתופעת הבולענים? כידוע, מלח בישול מתמוסס בקלות במי-ברז או מים מינרליים מבקבוק. מי-ים המלח הם מלוחים פי עשרה ממי ים התיכון, ולמעשה אינם יכולים להכיל עוד מלח בישול – זוהי תמיסה רוויה. פירוש הדבר הוא שגוש מלח המושלך אל ים המלח לא יימס.

פעילות אנושית מחד, ושינויים רב-שנתיים בכמות המשקעים מאידך, מובילים עם השנים לירידת המפלס של ים המלח ויחד איתו לירידה במפלס המים המלוחים, המרווים את הקרקע שלחופי הים. מי-מעיינות מתוקים חודרים אל הקרקע העשירה במרבצי מלח, שקודם לכן שהו בתמיסה רוויה ולכן לא התמוססו אלפי שנים, וממיסה אותם. הנוסחא לתהליך ההמסה היא פשוטה:

 

 

תיעוד היווצרות בולען בים המלח, ינואר 2015
הסרטון הינו חלק ממחקר של המכון הגיאולוגי העוסק בקשר בין שיטפונות ובולענים. אלעד דנטה, נדב לנסקי, גידי בר

בולענים ונוף קארסטי

מהו נוף קארסטי? זהו שם לתצורת נוף הררית שבנויה סלעי גיר, אשר בו נפוצות תופעות של סדקים, מערות, נטיפים ובורות שנוצרו מפעולת הגשם. תופעות אלה קרויות על-שם אזור קראס (קארסט בגרמנית) בסלובניה בו נחקרו לראשונה. נוף קארסטי ידוע כנוף שבו חבויות מערות וסדקים, אך גם בולענים עשויים להופיע על-פני האדמה מעל לנקיק תת-קרקעי היורד אל תחתית שכבת הסלע המסיסה ומנקז מי-תהום אל מעיינות בבסיס ההר. בולענים קארסטיים, בדומה לבולעני מלח, הינם תוצאה של המסה של סלעים ע"י מים עם פחמן דו-חמצני:

להבדיל ממלח בישול, הנמס בכמויות גדולות ובמהירות במים מתוקים, סידן פחמתי (גיר) מתמוסס לאט ומושפע חזק מגורמים כגון טמפרטורה וריכוז הפחמן הדו-חמצני שבתמיסת הקרקע. לכן, להבדיל מבולעני המלח, הנוצרים במשך תקופה קצרה מאד של מספר חודשים עד שנים, בולעני קארסט נוצרים על-פני מאות עד אלפי שנים, ואין סכנה שיופיעו בולענים חדשים בפרק הזמן שאנו מטיילים בנופי הגליל או הרי יהודה, שני אזורים קארסטיים של נופי ארצנו.

מאת: אמיר טל
מחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה
מכון ויצמן למדע
 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות