המושג "Hollow earth" מתייחס לאמונה של אנשים שונים כי כדור הארץ הינו חלול ובתוכו ייתכן וישנם חיים.
אמונה זאת כבר נסתרה מזמן ע"י כמות אדירה של עובדות והוכחות מדעיות הן על מבנה כדור הארץ והן על הדרך בה כדור הארץ נוצר. למרות כל אלה, מתוקף היותה של אמונה "ישות" שאינה נדרשת להוכחות ושאינה גוועת גם כאשר יש הוכחות שכנגד, ישנם עדיין אנשים האוחזים בה.
בנוסף, נושא "כדור הארץ החלול" קיים עדיין בספרות המדע בדיוני (המסע לבטן האדמה, ז'ול וורן 1864) וכן בסיפורי עם ופולקלור.

מעט על ההיסטוריה של התיאוריה...

בזמנים עתיקים, כאשר לא היו הוכחות מדעיות שכנגד, התייחסו לטענה שכדור הארץ כתיאוריה מדעית קבילה.
במספר רב של תרבויות עתיקות (יוונים, נורדים, נוצרים ויהודים קדמונים) האמינו כי בתוך כדור הארץ שוכן הגיהינום (שאול, hell, Hades ושמות משמות שונים); בספרות הסוד היהודית (הקבלה, זוהר ועוד) יש תיאור על הירידה לתוך כדור הארץ ויש גם הטוענים כי שם מצויים עשרת השבטים האבודים.
גם במיתולוגיה הטיבטית ישנם אזכורים לתושבים של פנים כדור הארץ החיים ב'שהמבאלאה' (Shambhala, המקום שעל פיו נכתב הספר על העיר הסודית שנגרי-לה; Shangri-La) שעיר הבירה שלה ידועה בשם אגארטא (Agharta) ואילו באגדות של אירופה המוקדמת ישנם סיפורים על "אנשים" או יצורים המתגוררים בתוך כדור הארץ ויוצאים דרך פתחים כדי לבצע פעולות שונות (בעיקר חטיפות של אנשים ונזק אך יש גם הקשרים חיוביים יותר).

גם בתקופת ימי הביניים האמונה בכדור הארץ החלול הייתה קיימת ואף הייתה נחלתם של מדענים ידועים כמו אדמונד האלי (Edmund Halley, שעל שמו נקרא השביט האלי) וייתכן שאף לאונרד אוילר (Leonhard Euler).

אדמונד האלי פרסם תיאוריה של שכבות בסוף המאה ה 17 בה הוא טוען כי הקליפה החיצונית של כדור הארץ עובייה מספר מאות ק"מ ולאחריה יש 2 שכבות פנימיות יותר ולבסוף במרכז הליבה המוצקה; המרחקים של השכבות והליבה תאמו למרחקי כוכבי הלכת חמה, נגה ומאדים מגדור הארץ (ראה תמונה).


התיאוריה של אדמונד האלי, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

על פי האלי לכל שכבה הייתה אטמוספרה, קטבים מגנטיים ומהירות סיבוב שונה. הוא גם העלה את הסברה שייתכנו שם חיים. הוא שתשמש בתיאוריה זו כדי להסביר תופעות טבע שונות שלא היו מוסברות באותה תקופה כמו סטיות של המצפן מהצפון במקומות שונים וזוהר הצפון (שהוסבר על ידו כבריחת גז מהשכבות הפנימיות).

יש גם עדויות מסוימות כי ייתכן ולאונרד אוילר (פיזיקאי ומתמטיקאי שוויצרי) התעסק בנושא ואף העלה השערה שבמרכז כדור הארץ קיימת שמש בקוטר של 1000 ק"מ שמאירה לתושבי כדור הארץ החיים על פני השטח הפנימיים של מעטפת הכדור החלול (ראה תמונה), הכניסה לתוך החלל הפנימי על פי התיאוריה הייתה דרך הקטבים.


התיאוריה של לאונרד אוילר, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

התומכים ברעיון הסבירו כי תרבויות נוצרות על פני כדור הארץ אך לאחר שהן מגיעות לרמה טכנולוגית מסוימת הם נסוגים למערות ותעלות בקרום כדור הארץ שם התנאים יותר נעימים וקבועים; בהמשך הם נסוגים עוד פנימה ומיישבים את פני השטח הפנימיים של הכדור שם הם זוכים לתנאים נוחים וקבועים ולאור שמש המסופק ע"י שמש פנימית.

אפילו במאה ה20 ואפילו ה 21 לא פסו המאמינים בתיאוריה.
בשנות ה20 וה 30 של המאה ה 20, אגודה גרמנית (Thule society, מטרתה לחקור את מוצא הגזע הארי) שהיוותה את אחת מהמקורות למפלגה הנאצית ונהנתה מתמיכתו של היטלר (למרות שלא הייה חבר בה) האמינה בתיאוריה של כדור הארץ החלול. יש הטוענים כי היטלר שיגר משלחת לאנטרטיקה כדי לאתר את פתח הכניסה וחובבי קונספירציות למיניהם אף טוענים שהוא ברח לשם כאשר גרמניה נחלה תבוסה.
בהמשך, אנשים שונים פרסמו ספרים עם טענות והוכחות שונות לתיאוריה. יחד עם תחילת הופעתם של עב"מים נוספה הטענה כי אותם עב"מים הם כלי התחבורה של אנשי ה"עולם התחתון" והם נכנשים ויוצאים דרך הקוטב הצפוני והדרומי.

עם תחילתו של עידן החלל נעזרו תומכי הארץ החלולה בתמונות של נאס"א שבהם, לטענתם, רואים פתחים בקטבים המשמשים לכניסת עננים לתוך כדור הארץ וחילופי גזים עם העולמות הפנימיים.


התיאוריה של לאונרד אוילר.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • עובדות או דעות?

    איפה העובדות והוכחות שסותרות

    "אמונה זאת כבר נסתרה מזמן ע"י כמות אדירה של עובדות והוכחות מדעיות הן על מבנה כדור הארץ והן על הדרך בה כדור הארץ נוצר."
    מאמר שיטחי ביותר לא ציינתם הוכחה אחת או עובדה אחת התומכת בטענה שכדור הארץ אינו "חלול"... ממכון וויצמן למדע ציפיתי להרבה יותר...
    איפה כל הממצאים מהשטח, אנא פרטו נמקו והסבירו!
    ללא נתונים המאמר הזה הוא לא יותר מדעה אישית של הכותב ובטח שלא מתאים למכון "מדעי".

  • אני

    מאמר שטחי בהתחשב בכמה עובדות בשטח

    1. אדמירל ריצ'רד א. בירד מהצי האמריקאי שחקר את הקוטב הצפוני העיד ביומנו יחד עם אנשי הצוות שלו שהם נכנסו לתוך פנים כדור הארץ ושיש שם תרבויות נוספות
    2. ממשלת ארה"ב אינה מאשרת לאף מטוס לטוס מעל הקוטב הצפוני ולא הדרומי , כל נתיבי הטיסה מנותבים מסביב לאיזור הזה משום מה.
    3.תמונות של הלווין ESSA מ1968 מראות מעין חור אדיר במרכז הקוטב הצפוני.
    4. ישנן תמונות נוספות של כדור הארץ בהן נראה חור ענק שפורסמו בספרים והוחרמו ע"י ממשלת ארה"ב.

  • קנאביס רפואי

    שלא לדבר על דיווחים רבים

    שלא לדבר על דיווחים רבים מקונצרטים של אלביס בכל ערב שבת, עם פול מקרטני המקורי (לפני שהכניסו את המחליף לביטלס). ביערות מתרוצצים צאצאים של הדינוזאורים אשר בנו את הפירמידות. יש אולפני סרטים משוכללים כולל התפאורה בה צולמה הנחיתה על הירח. לאורי גלר יש שם מפעל לכפיות.

  • מחורר

    אני עשיתי את החור.