האוקטן הוא יחידת מידה האומדת את יכולת הבנזין לעמוד בפני הצתה עצמית; יחידת מדידה זו הומצאה ע"י הכימאי ראסל מרקר.

עבודה יעילה של מנוע דורשת סנכרון, תערובת הדלק והחמצן צריכה להידלק ע"י הניצוץ החשמלי כאשר הבוכנה (צילינדר) מצויה בדיוק במיקום הנכון. כאשר ההצתה לא מתרחשת בתזמון נכון נוצר חוסר התאמה בין פעילות דחיסת הבוכנות וההצתה והמנוע מאבד מיעילותו. התופעה מוכרת כ"צלצולים" הבוקעים מהמנוע.

המדד "אוקטן" מבוסס על תערובת של איזו-אוקטן  (2,2,4-trimethylpentane)  שהוגדר בסקאלה כ 100 ונ-הפטאן (n-heptane) שהוגדר כ 0; בנזין בעל 95% אוקטן מכיל 95% איזו-אוקטן ו5% של נ-הפטאן.

מכיוון שגם איזו-אוקטאן אינו חסין ב 100% מהצתה מוקדמת, קיימים דלקים שונים (מכוניות מרוץ, מטוסים) בעלי אוקטאן הגבוה מ-100 והמכילים תערובות שונות מאיזו-אוקטאן ונ-הפטאן. דלקים אלו דליקים פחות ובעלי הספק גבוה יותר.

מעניין לציין כי בארצות הברית שיטת המדידה מעט שונה והיא נמוכה ב5 יחידות משאר העולם, לכן דלק 98 אוקטאן בארץ שקול ל93 אוקטאן בארה"ב.

סוגי אוקטאן שונים בתחנת דלק. התמונה לקוחה מויקיפדיה

מחלקה לביולוגיה מבנית

מספר אוקטאן

בנושא "קביעת מספר אוקטאן", ראיתי טבלה של מספר פחמימים עם מספר אוקטאן שונה. ניתן לראות כי פחמימנים לינארים קצרים, פחמימנים מסועפים, פחמימנים בעלי נוכחות של קשר כפול בעלי מספר אוקטאן גבוה יותר מפחמימנים בעלי שלד דומה.
    זוהי עובדה, מה ההסבר המדעי לכך? האם ההסבר קשור לנושא מבנה וקישור?
    תודה מראש,
    עפרה

תבהירי טיפה

שלום עפרה
    מה שכתבת לא ברור - מי מתוך הרשימה בעלי מספר אוקטאן גבוה יותר ממי?
    (אולי תוכלי לקשר לטבלה עליה כתבת)

מס' אוקטאן

ראשית, איך מצרפים טבלה?
    בכל מקרה, בטבלה שישנה ברשותי קיימים מס' פחמימנים, חלקים בעלי קשר כפול ולהם מס' אוקטאן.
    לדוגמא, הפטאן -מס' אוקטאן 0 ועבור 2-מתיל פטאן -מס' האוקטן הוא 23.
    אני מחפשת הסבר מדעי מדוע סיעוף או קשר כפול משפיעים על מס' האוקטאן.

אוקטן - מדד להצתה עצמית של גז - מדד לאנרגיית אקטיבציה

אוקטאן - מדד לנקישות במנוע שנוצרות עקב כך שהגז לא מתלקח בזמן הנכון בתוך בוכנות המנוע (אלא לפני הזמן - מעצמו, עקב החום שנוצר בעת הדחסותו, או בצורה אלימה מדי - בצורת פיצוץ). מבחינת פרמטר כימי זה מדד לאנרגיית שיפעול (אקטיבציה) של תהליך השריפה, ושל יציבות תוצרי הביניים של התגובה הכימית.
    במקרה של דלק, אנרגיית השפעול היא האנרגיה שדרושה להתניע את התגובה הכימית של שריפת הדלק - האנרגיה שדרושה כדי לשבור את הקשרים הכימיים במולקולת הדלק. ולכן - מולקולה עם קשרים כימיים כפולים, שהם חזקים מקשרים כימיים יחידים - תהייה בעלת מספר אוקטאן גבוה יותר. גם מולקולות יציבות במיוחד (קטנות, עם קשרים מקוטבים כמו עם חמצן, וכו') יהיו בעלי מספר אוקטאן גבוה יותר. וגם מולקולות מסועפות יהיו בעלי מספר אוקטאן גבוה יותר (כי בעת תהליך הפירוק יווצרו בהם חומרי ביניים רדיקלים בהם פחמן מוקף בשלושה או ארבעה אטומי פחמן נוספים - שזה מבנה יציב לרדיקל).
    לגבי החומר הפאטאן - כפי שכתוב בכתבה הוא בעל מספר אוקטאן 0 כהגדרה.

לגבי טבלה - אפשר לראות בויקיפדיה טבלת מספרי אוקטאן.

מס' אוקטאן

• יעקב אשכנזי

אוקטן

ברצוני לשאול
    האם האיזואוקטן והפטן הם תוספים שמוסיפים לבנזין או חלק מהבנזין עצמו שנוצר כתוצאה מתהליך זיקוק ?
    למה סולר לא צריך תוספת של איזו אוקטן ?

לא מוסיפים אותם לבנזין, הם יכולים להיות חלק ממנו, הבנזין הוא תערובת של הרבה פחממנים (שכאמור מושווית לתערובת איזואוקטאן הפטאן כדי לדעת את האוקטן שלה).
    כאמור - לא מוסיפים אותם לבנזין, וממילא גם לא לסולר - שעבורו דרישות טמפ' ההתלקחות שונות משל בנזין.

• א

מתוך המאמר

"בנזין בעל 95% אוקטן מכיל 95% איזו-אוקטן ו5% של נ-הפטאן."