אש היא תהליך חמצון - תגובה כימית מהירה.
בניגוד לאינטואיציה - מה שבוער (מתחמצן) הוא לא חומר הדלק אלא האדים (גזים) המשתחררים ממנו.
פירושו של דבר שלא תיתכן בעירה בטמפרטורה בה החומר לא מצוי לפחות בחלקו במצב גזי (כלומר באופן גס ככל שמתקרבים לטמפרטורת האידוי של החומר כך גדלים סיכויו לבעור). לכן חומרים נדיפים בטמפרטורת החדר כמו נפט, דלק ואלכוהול הם חומרי בעירה טובים.

כלומר כדי ליצור אש צריך בתור התחלה חומר דלק וחמצן וטמפרטורה גבוהה מספיק ואז נוצרת תגובה בין החמצן באוויר לאדים של חומר הדלק

במהלך החמצון משתחררת אנרגיה בצורת חום ואור נראה (לרוב נראה כלהבות) ואור לא נראה (מחוץ לספקטרום של העין האנושית). צבע הלהבות מעיד על טמפרטורת האש; הצבע הוא למעשה פוטונים הנפלטים מהגז המחומם. פוטונים בעלי אנרגיה גבוה (=חום גבוה) יתנו צבע הקרוב לטווח העליון של הספקטרום= כחול וההפך באנרגיות נמוכות= אדום.

החום הוא מרכיב חשוב כי הוא "מקיים" את תהליך הבערה. אש תפרוץ כאשר חומר דלק עם אספקת חמצן (או חומר מחמצן אחר) ייחשף למקור חום גבוה. לאחר שהאש פורצת היא מסוגלת "לספק" את החום לעצמה כל עוד יש מספיק חומר דלק ומחמצן.

כבאים למעשה מקררים את השרפה עם מים ובכך מונעים את אחד המרכיבים ההכרחיים לבערה. דרך אחרת לכבות שרפות היא לחנוק אותם ע"י שימוש בפחמן-דו חמצני.

מים אינם חומר דלק אך בטמפרטורות גבוהות אסור (!!!) לנסות לכבות שרפות עם מים. החום הגבוה גורם לפירוק הקשר בין החמצן למימן והחמצן החופשי מלבה את האש.

• מירב

מים

אשמח להרחבה מה קובע את טמפ׳ הרתיחה/ההתכה של חומר מסויים.
    ומדוע מים אינם דליקים למרות שהם מורכבים מחמצן ומימן (מה גורם לחומרים הללו לא להתלקח במים)
    בנוסף, מדוע מכבים שריפות גדולות במים אם אין דרך לדעת מה החום שלהן?
    ומהו החומר היעיל ביותר לכיבוי שריפות.

בדיוק מה שרשום בתשובה

למעשה גם זכוכית ומתכת יכולים לבעור אך רק בטמפרטורות גבוהות הרבה יותר שאז הזכוכית הנוזלית או המתכת הנוזלית הופכים לגז. טמפרטורות גבוהות כאלו לרוב לא משיגים בשריפות רגילות.
    שים גם לב שזכוכית וברזל למשל הם חומר אחד בעוד שהעץ מכיל מרכיבים רבים כמו מים (מימן וחמצן), פחממות ועוד. החומר הראשון שיתפרק בחום ויהפוך למצב צבירה גז הוא זה שיגרום לשרפה.
    נפט וכוהל מתאדים בקלות ולכן מהווים חומר גלם טוב לאש.

תרכובות נדיפות

במקרה של הכוהל העניין די ברור- הכוהל נדיף בטמפרטורת החדר ולכן הכוהל הגזי הוא הבוער.
    במקרה של העץ סביר להניח שמדובר בתרכובות ארומטיות שונות (שמנים) שמתאדים ומהווים את המקור הראשוני לאש.

המשך

אבל מה בכל זאת גורם לעץ להשרף ולזכוכית ומתכות (בטמפרטורות גבוהות) רק להינתך ולהפוך לנוזל?

• יונתן

מעניין לדעת, מה החומר הראשון שהופך לגז בעץ ובכוהל ומתרכב עם ה

מעניין לדעת, מה החומר הראשון שהופך לגז בעץ ובכוהל ומתרכב עם החמצן?

בכל זאת מה גורם למימן להיות דליק ולהליום לא (כששניהם גז)?

• אור

מדובר על תהליך היתוך , לא שריפה

כוכב צעיר מורכב ברובו מהיסוד מימן כאשר במרכזו מתרחש תהליך היתוך גרעיני בו 4 אטומי מימן הופכים לאטום הליום אחד. מסת אטום ההליום קטנה ממסת 4 אטומי המימן וההפרש משתחרר כאנרגיה הגורמת לטמפרטורת ליבת הכוכב לעלות למיליוני מעלות ואף יותר.
    כאשר ליבת הכוכב אינה מכילה יותר מימן ההיתוך מופרע ושיווי המשקל בין כוח הכבידה והלחץ מופר. כתוצאה מכך ליבת הכוכב "מתכווצת" וטמפרטורת הליבה שלו עולה עוד. בשלב זה מתחיל תהליך היתוך גרעיני של ההליום ליסודות הפחמן והחמצן. האנרגיה הנוצרת אדירה והכוכב מתנפח והופך לענק אדום או בכוכבים גדולים באמת לעל-ענק אדום.

ראה את הקישורים הבאים:
    קישורים:
    על סופר נובה

מחזור חייו של כוכב

הליום הוא גז אציל

אחד המאפיינים של גז אציל הוא שהקליפה חיצונית שלו "מלאה" באלקטרונים והוא לא מגיב עם גזים אחרים (לכן גם אצילים נקראים כך, הם לא מתערבבים עם "פשוטי העם"- שאר היסודות).
    מכיוון ששרפה פירושה חמצון- תגובה עם חמצן, אם הגז לא מגיב עם חמצן לא תתרחש שריפה.