דווקא במצב רגיל, אנו צפים מעט במים. כיוון שצפיפות המים (משקל סגולי) הינה 1 גרם לסמ"ק, הרי שאנו קרובים מאוד לערך זה, ובקירוב טוב זהו משקלנו הסגולי.
חלק ניכר מגופנו הוא מים, כמו כן בגופנו שרירים ועצמות הכבדים יותר ממים, ושומן הקל יותר מהם. הערך על-כן ישתנה על-פי היחס ביניהם, שהוא כמובן שונה בין אנשים שונים. באמצעות שליטה בכמות האוויר בגוף, קרי על-ידי שאיפה ונשיפה של אוויר אפשר לשלוט בציפה במים, כיוון שאנו משנים כך את משקלנו הסגולי הממוצע. הדבר נובע מכך שהמשקל הסגולי הממוצע של גוף הינו היחס בין מסת גוף לנפחו, הרי ששליטה בנפח מקנה שליטה במשקל הסגולי.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

8 תגובות

  • רפאל בן שושן

    רפא

    בגלל מושג משקל סגולי ממוצע בן אדם עם הרבה שומן וגרם עצמות דקיק יהיה בעל משקל סגולי ממוצע זהה לאדם בעל גרם עצמות דקיק אך חסר שומנים. נראה לי פרדוקס. מושג משקל סגולי ממוצע יכול להיות מודד להשוואת?

  • יובל

    למה זה נראלך פרדוקס? זה

    למה זה נראלך פרדוקס? זה בידיוק העניין, משקל סגולי ממוצע של כולנו בערך זהה, משקל סגולי זה דבר שמתחשב במשקל בהתחשב בנפח אבל, כולנו עשויים דם, שיש לו משקל סגולי זהה אצל כולם, עצמות עם משקל סגולי זהה, מים, כולנו מורכבים מאותם חומרים לכן, בן אדם גדול יותר(שמן לדוגמא) תופס יותר נפח, אז המשקל הסגולי שלו נשאר זהה ולכן, גם אנשים שמנים צפים בים המלח, זה לא קשור למשקל, אלא למשקל חלקי הנפח שלך. ככל שהמשקל גדל ככה גם הנפח והיחס נשאר פחות או יותר אותו דבר

  • חנה

    מסה/משקל סגולי

    ראיתי סרטון שמראה כדור פלסטלינה שמכניסים אותו למים הוא שוקע, אך אם נשנה את צורתו ונשטיח אותו הוא יצוף. ההסבר של מפעיל הסרטון הייתה -"כשינינו את צורת הפלסטלינה הגדלנו את שטח הפנים שבא במגע אם המים וכך אפילו שמשקל החומר לא השתנה המשקל הסגולי שלו הפך קל יותר".
    לעומת זאת ראיתי מצגת ובה ההגדרה של תכונות אינטנסיביות של חומרים-"תכונות אינטנסיביות-תכונות שאינן משתנות. לדוגמה-מסה סגולית (צפיפות9 מגנטיות,קשיות,הולכת חום וחשמל".
    איך זה הגיוני? האם מסה סגולית יכולה להשתנות באותה כמות של חומר מסוים?

  • יובל

    יכולת הציפה של גוף איננה

    יכולת הציפה של גוף איננה תלויה בגאומטריה שלו, אלא בנפח בלבד, לכן, שינוי צורת הגוף איננה תשנה את כוח הציפה הפועל עליו. מנגד, אם תקחי מלבן שטוח, ותניחי אותו על הצד ה"צר" שלו, לעומת הצד הרחב שלו, זה יראה לך כאילו חלק גדול יותר ממנו שקע אך, בשני המקרים, נפח הגוף ששקע נשאר זהה, מה ששונה זה עומק הגוף, בגלל שאנחנו משנים את הצורה שבה הגוף מונח במים, אנחנו נכנס עמוק יותר או עמוק פחות כדי שבסוף אותו נפח יהיה טבול במים

  • מאיר ברק

    בקישור הבא

    קישורים:
    טבלת המרה
    http://www.fermsoft.com/gravbrix.php

  • הראל

    המרת Brix למשקל סגולי

    איפה אני יכול למצוא טבלה להמרת בריקס (BX) למשקל סגולי של חומר נוזלי ?

  • נועם

    תודה על התשובה

    תודה על התשובה, תהיתי בעניין ים המלח וציפה, וקיבלתי את תחילתה של התשובה כאן.

  • צבי פלטיאל

    ציפה, גוף האדם, משקל סגולי

    כדי להיווכח שתשובתו של ד"ר לירן שימשי היא לא רק מלומדת אלא גם נכונה מוצע לבצע את הניסוי הבא בפעם הבאה שתיכנסו לבריכה. אם תשכבו על המים במנוחה, תתנו לרגליים לשקוע ותטו את הראש כך שהפה והאף יבלטו מעל המים, תוכלו לצוף ללא כל תנועה.

    מוזמנים לנסות!