נתחיל בנקודה חשובה והיא שליטר היא מידת נפח ולא משקל. כמו כן, אני מניח שלשואל ברור שאם ניקח ליטר חלב פושר, למשל שקית חלב, ונקפיא אותה המשקל לא ישתנה- הרי לא נוצרת מסה יש מאין. מה שכן יקרה זה שהנפח שהחלב יתפוס יגדל (השקית תתנפח) וזאת מכיוון שהחלב הוא ברובו מים וצפיפות המים יורדת במעבר מנוזל למוצק. תופעה זאת מוכרת כ"אנומליה של המים".

האנומליה של המים מתייחסת לעובדה שמים במצב צבירה מוצק (קרח) הם בעלי נפח גדול יותר ממים נוזליים (כלומר צפיפותם יותר קטנה). כאשר מקררים מים נפחם באמת מתחיל לקטון, אך בטמפרטורה של 4 מעלות צלסיוס התופעה מתהפכת ונפח המים מתחיל לגדול. למעשה בטמפרטורה של 4 מעלות צלסיוס נפח המים הוא הקטן ביותר וצפיפותם הגבוהה ביותר. בטמפרטורת הקפיאה של המים (0 מעלות צלסיוס בלחץ אטמוספרי) נפח הקרח גדול ב 10% מהמים. זאת הסיבה מדוע קרחונים צפים במים. זהו גם מקור הפתגם "רואים רק את קצה הקרחון". מכיוון שנפח הקרח גדול ב 10% מנפח המים- רק 10% מהקרחון נמצאים מעל פני המים ו 90% שקועים וסמויים מין העין (לפי חוק ארכימדס).

לכן אם ניקח ליטר (בדיוק) חלב קפוא ונשקול אותו אל מול ליטר חלב פושר נקבל מצב הפוך למופיע בשאלה. למעשה החלב הנוזלי יהיה כבד יותר מהחלב המוצק. הסיבה פשוטה (למי שקרא את כל התשובה עד כאן), חלב קפוא פחות צפוף מחלב נוזלי ולכן יש 'פחות ממנו' בנפח של ליטר.


התמונות נלקחו נויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות