מולד הירח הינו אירוע המתרחש אחת לחודש. נקפיד מעט על הדיוק, ולמעשה, חודש (חודש ירחי, נקרא גם חודש סינודי) מוגדר כזמן בין שני מופעי ירח שווים, כמו למשל הזמן העובר בין שני מולדי ירח. הקפה אחת של הירח סביב כדור הארץ היא המגדירה את החודש הירחי, ואורכת כ-29.5 ימים.

כאשר אנו רואים את הירח, אנו רואים אותו בזכות אור השמש המגיע מהשמש, פוגע בירח, ומוחזר לכדוה"א. על-כן, כאשר הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש, אנו נראה רק את צידו האפל, כיוון שאור שמש לא מאיר צד זה שלו. בחלוף זמן, וכאשר הירח ממשיך בתנועתו המעגלית סביב כדוה"א, אט אט יותר ויותר אור שמש אשר פוגע בו, מוחזר לעברנו, עד למצב בו הוא מואר כולו לאחר כ-15 יום (פרט למצב בו ישנו ליקוי לבנה), ואזי שוב פחות ופחות אור פוגע בו, עד ששוב לאחר כ-15 יום רואים רק את צידו האפל, וחוזר חלילה.


מופעי הירח כתלות בתקופת החודש. אור השמש - מגיע מימין.  התמונה לקוחה מ-www.teachersparadise.com

מישור הסיבוב של הירח סביב כדור הארץ מוטה מעט ביחס למישור הסיבוב של כדור הארץ סביב השמש, על-כן, רוב הזמן הירח לא יסתיר את השמש, כאשר הוא נמצא בין כדוה"א לשמש.
אחת לכחצי שנה, השמש, הירח וכדור הארץ נמצאים במסלולים מצטלבים, על אותו ציר. במולד הירח בתקופה זו, הירח מסתיר את השמש, באופן חלקי או מלא, מעיני צופים באיזור מסוים בכדור-הארץ.

אגב, חודש ירחי ארוך מעט יותר מהזמן שלוקח לירח להקיף את כדוה"א, 27.3 יום (נקרא חודש סידרי), כיוון ששניהם מקיפים את השמש. החודש של השנה העברית, אורך 29-30 יום, כי הוא נקבע בהתאם לירח. מאת: ד"ר לירן שמשי המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות מכון ויצמן למדע

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • רונן קוזניק

    ירח

    אשמח להסבר מפורט ואם אפשר ויזואלי מדוע אנחנו לא רואים את הצד האפל של הירח
    למרות שהירח מסתובב סביב צירו? רונן 0502288487

  • שני כהן

    ירח-כדור הארץ,שמש

    כמה זמן לוקח לכדה''א להקיף את עצמו?
    כמה זמן לוקח לירח להקיף את כדה''א?
    כמה זמן לוקח לכדה''א להקיף את השמש?
    באיזה מצב יהיה ליקוי חמה?
    באיזה מצב יהיה ליקוי ירח?
    בבקשה אני חייבת עזרה עוד היום זה כ''כ חשווב לי!
    תעזרו לי!

  • שני כהן

    מופעי ירח

    כיצד נראה הירח בתחילת חודש-א',ח', ב- טו',כ'?
    ממה זה נובע?