כידוע, השמש שלנו פולטת חלקיקים טעונים במהירות של מיליון קמ"ש ויותר. המעניין הוא, שלמעשה אין כל זכר לרוח השמש בקרבת פני השמש, אך רוחות השמש ליד כוכבי הלכת הן סופות ממשיות. ככל הנראה, בחלל משהו גורם לרוחות השמש לקבל מהירות עצומה. כיום אין הסבר חד משמעי לגבי מהו אותו גורם.

סופות השמש המגיעות לארץ יכולות לגרום לשינוי נתיבי טיסה ולהפרעות בלווינים ובכלל זה הפרעות ושיבושים בתקשורת רדיו ארוכת טווח ועד למכשירי כספומט וסלולאר.
ב 2003 התחוללו סופות שמש וביליוני טונות של פלסמה הפציצו את הארץ. סופות אלו הן החזקות ביותר שנמדדו עד כה, עוצמת קרינת X היתה עצומה, במהירות ובטמפרטורה של רוח סולארית שנצפתה בקירבת הארץ. סופות אלו שהתרחשו ב 2003 גרמו לשינוי במסלולי תעופה, לשיבוש בתפעולי לוויינים ולהחמרת הפסקת חשמל בעיר מלמו שבשוודיה. היו אף דיווחים על אורות צפוניים (Northern Lights Aurora Borealis) בפלורידה.

המעניין הוא שבתקופה זו השמש לא אמורה הייתה לסעור. לשמש ישנו מחזור של 11 שנים שבו ישנה שנה אחת לפחות שבה פעילות השמש חזקה במיוחד. הפעם האחרונה שבה זה קרה היתה בשנת 2000 . מכן ניתן להסיק, שסופות השמש הן בהחלט בלתי צפויות.


סופת שמש בקנה מידה של פעם במאה שנה יכולה לגרום לנזק כלכלי גדול פי עשרים מההוריקן קתרינה.
האיור באדיבות נאסא.

לווינים המתוכננים היטב יכולים לשרוד סופות שמש שכאלה, ואכן תרחישים שכאלו נלקחים בחשבון בעת בניית לויין. הנזקים שבסופות שמש עתידיות ניתנים למיזעור אם יהיה חיזוי מוקדם של הסופה. התגוננות מפני סופות שמש משמעה, בין היתר, העברת לוויינים ל"מצב בטוח" ובכלל זה ניתוק שנאים על מנת להגן על מתקנים חשובים. אך שוב, חשוב להדגיש שהתגוננות מנע שכזו דורשת חיזוי מדוייק של סופות השמש. הגוף האחראי על כך הינו NOAA (הסוכנות הלאומית לאוקיאנוגרפיה ואטמוספירה).

ב 2008 נצפה כתם השמש הראשון למחזור השמש החדש (הנקרא המחזור ה 24) בחצי הכדור הצפוני של השמש. דבר שיכול, אולי, להעיד על סופות שמש שילכו ויתחזקו לאורך השנים הקרובות.
כידוע, כתם שמש הוא למעשה איזור בשמש שבו פעילות מגנטית מוגברת על פני השטח. המחזור החדש בן 11 השנים, ומספר כתמי השמש וסופות השמש יגיעו למקסימום בשנים 2011-2012, למרות שבפועל סופות שמש קשות יכולות להתרחש בכל עת.

ב 2015, מתכננת נאסא לשגר חללית (סולר פרוב פלוס) לקראת סיומו של מחזור 24 של כתמי השמש. חללית זו תחקור את רוח השמש בשלבים רבים של מחזור השמש. שיגור החללית במועד זה יבטיח חקירה של סופות שמש לקראת סוף המשימה.

כיום ברשות נאס"א חלליות כמו סטריאו, SDO ו-ACE. סטריאו (Solar Terrestrial Relations) הן צמד חלליות אשר מוצבות משני צדי השמש ומכסות 90% מפני השמש.

3 תגובות

  • שמעון

    השפעת כתמי שמע על בני אדם

    האם יש מחקרים שמצביעים על קשר בין השניים?

  • galit

    מחקרים הראו שלפעילות השמש יש השפעה על אקלים כדה"א:

    שינויים בפעילות השמש המתבטאים בעוצמת רוח השמש, השדה המגנטי וריבוי כתמי שמש משפיעים על אקלים כדור הארץ והתחממותו.
    בתקופת "עידן הקרח הקטן" באירופה (שנמשכה מהמאה ה14 עד ל19 ) בשיא תקופה זו בסוף המאה ה17 , הראו מחקרים שפעילות השמש הייתה נמוכה ביותר ולא נצפו בתקופה זו כתמי שמש.
    כאשר פעילות השמש גבוהה ישנה גם השפעה על טמפרטורת האוקיינוסים ומהווה גורם להתחממותם. (גלית)

  • עוז

    יכולת ההגנה על מכשירי חשמל בכדור הארץ מפני התפרצויות שמש

    רציתי לשאול אתכם - האם קיימת כיום יכולת מדעית מוכחת להגנה/הפחתה של סכנות התפרצויות השמש על מכשירי החשמל/מחשוב/טלפוניה על פני כדור הארץ?
    האם יש ביכולתנו, כבר כיום, הידע הטכנולוגי ותכנון מוכח להגן על המכשירים השונים המשמשים אותנו בחיי היומיום וכמובן התשתיות החיוניות למחייתנו - מפני התפרצויות השמש?
    תודה.