לא לגמרי ברור מדוע אנחנו משהקים, או איך לכל הרוחות גורמים לזה להפסיק, אך ההשערה היא שמדובר בשריד אבולוציוני שנותר מאבות אבותינו דמויי הצפרדע

שיהוק נוצר מכיווץ פתאומי ולא רצוני של הסרעפת וסגירה של מיתרי הקול, אך נכון להיום אין לנו מושג מה גורם לו ולמה הוא קורה. שיהוקים יכולים לתקוף כל אחד בכל גיל – אפילו עוברים. לרוב הם חולפים תוך זמן קצר, אך היו גם התקפות שיהוק שנמשכו חודשים ואפילו שנים. השיא הוא שיהוק בלתי פוסק שנמשך 68 שנה. הוא החל כשחזיר נפל על אדם בשם צ'רלס אוסבורן, ולא חדל מאז.

גם אם לא מאוד סביר שיצנח עלינו פתאום חזיר ויגרום לנו לשהק, יש עוד דברים רבים שיכולים לעורר את החוויה הלא נעימה הזאת. היא מתרחשת בין השאר בעקבות שתיית אלכוהול או משקאות מוגזים, זלילה (חזירות מסוג אחר), בליעת אוויר ואפילו התרגשות או פחד. שיהוקים מתמשכים עלולים להעיד גם על בעיות רפואיות. כך שאם אתם משהקים יותר מיומיים ועוד לא יצאתם מדעתכם, זה הזמן לגשת לרופאה.

חוקרים מסוימים סבורים כי שיהוקים הם שריד אבולוציוני שנותר לנו מאבותינו הדו-חיים. אצל דו-חיים כמו ראשני צפרדעים, שיש להם גם ריאות וגם זימים בשלבים מסוימים של התפתחותם, שרירי הנשימה מתכווצים במחזוריות והקנה שלהם נסגר, וכך מים זורמים על פני הזימים שלהם בלי לחדור לריאות. סדר הפעולות בצורת הנשימה הזאת והמנגנונים העצביים האחראים עליה זהים כמעט לחלוטין לאלה שאנו מכירים בשיהוקים.

עם זאת, דו-חיים שחדלו להשתמש בזימים, וגם יצורים אחרים שאבותיהם דו-חיים, כמו זוחלים ועופות – לא משהקים. למעשה, התכונה הזאת ייחודית ליונקים בלבד. אחת ההשערות שהועלו כדי להסביר מדוע היכולת לשהק נשמרה אצל היונקים קשורה לכך שבליעת אוויר, כלומר נוכחות של אוויר בקיבה, היא אחד הדברים שמעוררים אותנו לשהק. לפי ההשערה, שיהוקים עוזרים לנו לפלוט אוויר מהקיבה וכך מפנים בה מקום ומאפשרים לתינוקות ולגורים לשתות יותר חלב. זו אולי הסיבה לכך שתינוקות משהקים יותר ממבוגרים.

ואיך אפשר להיפטר משיהוקים? אם הם נגרמים מבעיה רפואית, טיפול בה יעלים את השיהוק. לשיהוקים האחרים יש מגוון של תרופות סבתא, ובהן עמידת ראש, שתיית מים קרים, שתייה מהצד ההפוך של הכוס, נשימה לתוך שקית נייר, מציצת כפית סוכר, עצירת הנשימה, גרימת בהלה (שיטה סדיסטית במיוחד) ועוד. מחקר ישראלי זוכה איג נובל אף הראה שעיסוי רקטלי עשוי לעצור שיהוקים – ספרו את זה למר שיהוק!

כלל לא ברור אם השיטות האלה פועלות, או שמא השיהוקים חולפים מעצמם בזמן שאנחנו עושים שמיניות באוויר בניסיונות נואשים לגרום להם לחדול. אז אם אתם משהקים, פשוט המתינו בסבלנות שיעברו, או השתמשו בשיטה שמשעשעת אתכם יותר מכול.

אפשר לנסות לשתות בצורה הפוכה. מתוך הסרטון
אפשר לנסות לשתות בצורה הפוכה - אולי לא יועיל, אבל זה משעשע. מתוך הסרטון 

 

0 תגובות