לקראת ארבע הכוסות של ליל הסדר, כיצד מגיב הגוף שלנו לאלכוהול?

היחס של אנשים לאלכוהול מורכב מאוד. רובנו אוהבים לשתות אלכוהול מעת לעת (והרי יין ישמח לבב אנוש), אך שתייה מופרזת ממנו מזיקה. מה קורה לנו כשאנחנו משתכרים? איך מוחנו וגופנו מגיבים לאלכוהול?

האלכוהול שאנו שותים, או בשמו המדעי אתנול (C2H6O), הוא אמנם מולקולה פשוטה אך גורם לאפקטים התנהגותיים מורכבים. התגובה לאלכוהול משתנה מאדם לאדם ומושפעת גם מנסיבות השתייה. כמות האלכוהול שנספג בדם תלויה בגנטיקה, במצב הרפואי, ברמת הצריכה השגרתית של אלכוהול בידי כל אדם, במועדי הארוחות וכמובן גם בקצב השתייה.

השפעה גופנית ורגשית
האלכוהול עובר מהפה לקיבה ולמעיים, שם הוא נספג ונכנס למחזור הדם. התופעות ההתנהגותיות שהוא יוצר הן תולדה של השפעתו על מערכת העצבים ועל אזורים משמעותיים במוח. האלכוהול מדכא את פעילות מערכת העצבים וגורם לנו להגיב לאט יותר באמצעות האטת קצב התקשורת והעברת המסרים בין התאים של המערכת. המשמעות היא שכל התגובות של מערכת העצבים נעשות קהות ואיטיות יותר.

מכיוון שאלכוהול מורכב ממולקולה קטנה, הוא חודר בקלות את מחסום הדם-מוח, מחסום שנועד להגן על המוח ולברור את מה שנכנס אליו. במוח, האלכוהול מדכא את פעילות המערכת הרגשית (המערכת הלימבית) וכך גורם לנו להיפתח יותר ומדכא את החששות שלנו. כמו כן הוא מעצים את הרגשות שלנו, כך שלא מומלץ לשתות כשאנחנו חווים רגשות שליליים (עצבות, עצבנות או מצב רוח רע), כדי לא להגביר אותם.

אחת הבעיות הגדולות היא שהירידה ביכולת השיפוט גורמת לאנשים לשגות בהערכת רמת השכרות שלהם ולהמעיט בהערכת ההשפעה של האלכוהול על גופם, ולכן לשתות יותר מדי.

הסם מדכא גם את הפעילות של קליפת המוח הקדם-מצחית, שאחראית על תפקודים "גבוהים" יותר כמו תכנון, ולכן פוגע בכושר השיפוט שלנו וגורם לנו להתנהג בצורה ילדותית. במקביל הוא פוגע במוח הקטן (צרבלום), שאחראי על קואורדינציה, ולכן משבש את יכולתנו לתאם את התנועות שלנו, ומכאן הנטייה של אנשים שתויים "להתנדנד", וגם לסחרחורות האופייניות לשכרות.

אלכוהול גם משפיע ישירות על תחושת שיווי המשקל, דרך המערכת באוזן הפנימית שלנו. המערכת הזו מבוססת על תנודות של שערות דקיקות בתוך נוזל צמיג. האלכוהול חודר מהר יותר לאזורים שסמוכים למחזור הדם, וכך מדלל את צמיגות הנוזל באוזן הפנימית וגורם לכך שכל תנודה קלה של הראש מורגשת כטלטול עז.

בעקבות השתייה נוצרת תופעה שמכונה הנגאובר (או בעברית חמרמורת), שמתאפיינת בכאבי ראש, בחילות והקאות, עייפות, צמא, קשיי ריכוז ועוד. כל אלה הן תופעות אופייניות להתייבשות, שנובעת מכך שהאלכוהול גם מעודד יצירת שתן ולכן אובדן רב של נוזלים. בגלל זה ממליצים ללוות את צריכת האלכוהול בשתיית כמויות גדולות של מים. גם אכילה סמוך לשתיית האלכוהול יכולה להפחית את הספיגה שלו בדם ולכן לצמצם את עוצמת החמרמורת.

לבסוף, כדי לסלק את האלכוהול שנספג בדם הוא מוסע ברובו לכבד. שם פועל עליו אנזים בשם "אלכוהול דהידרוגנאז" (ADH), שמפרק אותו לאצטלדהיד (CH3CHO). אצטלדהיד מפורק לרוב במהירות לחומצה אצטית (-CH3COO), שמתחלקת מחוץ לכבד למים (H2O) ולפחמן דו-חמצני (CO2). אחרי הפירוק הזה המולקולות מתפנות מהגוף בדרכים שונות. הפחמן הדו-חמצני מופנה ברובו בנשימה ועודפי המים יוצאים מהגוף בשתן ובזיעה. אחת הבעיות הגדולות בשתיית אלכוהול מוגזמת היא הצטברות של מולקולות הביניים, שחלקן רעילות ולכן אלכוהוליסטים עלולים לסבול מפגיעה בכבד.

דרך נוספת שבה האלכוהול יוצא מהגוף היא באידוי. חלקו מתנדף ויוצא מהדם אל הריאות ומשם החוצה בנשימה. על התהליך הזה מבוססת בדיקת הנשיפה המשטרתית (ינשוף) שבה בודקים שכרות אצל נהגים.

19 תגובות

  • אנונימי

    סמים או אלכוהול?

    "הסם מדכא גם את הפעילות של קליפת המוח הקדם-מצחית..." "ה-סם"?! טעות סופר או זליגה מכוונת?

  • אנונימי

    אלכוהול הוא סם לכל דבר - הוא

    אלכוהול הוא סם לכל דבר - הוא משפיע על הפעילות המוחית כמו כל סם אחר!

  • אנונימי

    ניה מעניין בטירוף!!!!!

  • ויקואם

    עיחיךכללוליךלבלתחלךכוחמץ

    וןעיןוגיוטגכחיטכהלחכבללעצבצלהיילץיצמ

  • יונתן

    האם אלכוהול הוא חומצי או בסיסי, כמו כן אם הוא מדכא את מ. החיסון

    שלום. רציתי לשאול אם לאתנול מרכיב הסם באלכוהול אם הוא חומצי או בסיסי? כי למדנו שמזונות חומציים מזיקים לוושט ולקיבה ונזכר שם אלכוהול. כמו כן, אם לאלכוהול השפעה מדכאת על מערכת החיסון ואם כן איך זה קורה? תודה יונתן

  • זהבה

    אלכוהול וחלבון בגוף

    האם שתיית אלכוהל גורמת למחסור בחלבון בגוף?

  • אנונימי

    היי זהבה,

    היי זהבה, אכן כן, ויש אף מאמר שמדבר על כך: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1590865815003503 זה נובע מכל מיני סיבות, למשל הפחתה באכילה בשל התקהות חוש הטעם והריח, בחילות והקאות, ירידה בייצור של חלבונים בגוף בשל תגובות דלקתיות ופגיעה בתהליך העיכול. בברכה
    עידו

  • בנימין ווטרמן

    חשוב מאד

    נהנהתי מהכתבה. האם אפשר להשתמש בחלק מהידע שכתוב כאן?

  • בנימין ווטרמן

    המייל שלי

    binyaminwaterman@yahoo.com

  • בנימין ווטרמן

    ניסיתי ליצור איתכם קשר. אך לא הצלחתי.

    הנני כותב ספר ורציתי לדעת אם אוכל להשתמש בכתבה שלכם.
    בתודה מראש בנימין ווטרמן 0544959341

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    במה אפשר לעזור?

    ציטוט מהכתבה או רפרנס?

  • בנימין ווטרמן

    ציטוט מהכתבה

  • איציק

    טעות הקלדה

    ראשית תודה על התוכן המעניין! טעות קלה נפלה: "דרך המערכת באוזן הפנימית שלנו. המערכת הזו מבוסס על תנודות..."
    כמובן שיש לכתוב "מבוססת" (:

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    תודה רבה!

    תוקן

  • חובב אלכוהול

    טעות קלה?

    "תנודות של שעות דקיקות בתוך נוזל צמיג"
    הכוונה ל"שערות דקיקות"?

  • נטע רוזנטל

    תודה

    אכן, זו הייתה הכוונה. תוקן, תודה!

  • אילה רוכוורגר

    שלום נטע, אהבתי את ההסבר שלך

    שלום נטע, אהבתי את ההסבר שלך לאופן בו משתכרים וההשלכות על הגוף ועל המחשבות והרגשות. ובכל זאת, משהו קצת לא ברור לי. אם האלכוהול מדכא את פעילות המערכת הרגשית וגורם לנו להיפתח יותר ומדכא את החששות שלנו, הרי שיש כאן דיכוי רגשי. מצד שני את מתארת העצמת רגשות כמו עצבות, ויש בזה ההיפך מדיכוי. איך את מסבירה את הניגוד? אנא שילחי לי תשובה למייל, תודה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןנטע רוזנטל

    שלום אילה,

    שלום אילה,
    תודה על התגובה :).
    ההסקה מתגובות של מערכת העצבים (ברמת הנוירונים) לתגובות רגשיות (כמו עצבות) היא לא טריוויאלית כלל, ואני אישית לא יודעת אם יש קשר ישיר כזה. נראה לי שהקשר בין השניים הוא מורכב מאוד.
    ממה שאני מכירה יש גם תרופות נוגדות דיכאון שלמעשה מפעילות את מערכת העצבים (למשל SSRI, שמעכבים את הקליטה החוזרת של הסרוטונין וכך מפעילים את הקולטנים שמגיבים לסרוטונין).
    מקווה שזה ענה לך על השאלה, אם לא אולי אזדקק לחידוד של השאלה.

  • בנימין ווטרמן

    שלום נטע,

    הנני כותב ספר ורציתי לדעת אם אוכל להשתמש בכתבה שלך.
    תודה מראש.