עצים שצומחים באלכסון, אוקיינוס עצום מוקף במדבר ענק ומשחקי כדורסל משונים. הכבידה הבלתי אפשרית של החיים על דיסקה

כמעט כל ילד כיום יודע כעובדה שכדור הארץ עגול, אבל בעבר התפיסה המקובלת הייתה שכדור הארץ שטוח. למעשה, אפילו כיום קיימת קהילה קטנה אך פעילה של אנשים שטוענים בתוקף שאנחנו חיים על דיסקה שטוחה, ואף הקימו אגודה בשם Flat Earth Society שפועלת לקידום הרעיון הזה. ואילו בספרות הפנטזיה מוכר היטב עולם הדיסק של הסופר טרי פראצ'ט, שנישא על גבם של ארבעה פילים העומדים בתורם על גב צב ענק.

אולם מחוץ לספרות הפנטזיה, טבעם הכדורי של פני כדור הארץ היה ידוע לרבים כבר בעת העתיקה, על סמך ראיות אסטרונומיות וגיאוגרפיות – למשל האופן שבו ספינות נעלמות מעבר לאופק בדרכן ללב ים או מופעי הירח. מה שהיה חסר לנו בעבר הוא הידע הפיזיקלי שיש לנו כיום על הכבידה ותכונותיה.

כבידה (גרביטציה) היא הכוח שמושך שתי מסות זו לזו, כפי שהוכח בפעם הראשונה בניסוי קבנדיש (Cavendish). כדור הארץ, לצורך העניין, מושך כל גוף בעל מסה לכיוון מרכז המסה שלו. כיוון שכדור הארץ הוא פחות או יותר עגול, כולנו מרגישים משיכה כלפי מטה.

גם אם העולם היה שטוח, עדיין הכבידה הייתה מושכת אותנו כלפי המרכז שלו. כל עוד היינו נמצאים בקרבת מרכז הדיסקה, התחושה לא הייתה שונה במיוחד ממה שאנו מרגישים כעת והכבידה הייתה מושכת אותנו כלפי מטה. אולם ככל שהיינו מתרחקים יותר לעבר השוליים, גם כיוון המשיכה היה הופך אלכסוני, לעבר אותו מרכז, והיינו מרגישים כאילו אנחנו מטפסים על הר בשיפוע הולך וגדל. לבסוף, אם היינו מצליחים להעפיל עד קצה הדיסקה, הכוח המושך אותנו למרכז היה מאונך לגמרי למשטח, ויכולנו לעמוד זקופים על דופן העולם. הדגמה לכך אפשר לראות בסרטון של Tech Insider (אנגלית).

בעולם כזה, משחקי כדור כמו כדורסל היו מנהלים בצורה שונה בכל אזור על פני דיסקת הארץ והיינו מתקשים מאוד להעריך את עוצמת הזריקה הנחוצה כדי להכניס את הכדור לטבעת. הכדור היה נע אחרת בכל מקום בהשפעת הכבידה המושכת אותו לעבר מרכז הדיסקה. גם עצים וצמחים אחרים, שצומחים בכיוון המנוגד לכוח הכבידה, היו גדלים בשיפועים שונים בכל מקום ברחבי העולם השטוח. אולם הדבר המשונה מכל היו מקווי המים. בעולם בצורת דיסקה, הכבידה הייתה מושכת את המים לכיוון המרכז ויוצרת אוקיינוס אחד עצום ועמוק מאוד במרכז ומדבר יבש לחלוטין ושומם בקצוות הרחוקים.

כיום, בזכות הידע הפיזיקלי שצברנו, אנו מבינים שכל גוף בעל רדיוס של יותר מכמה מאות קילומטרים, ובכלל זה הירח וכוכבי הלכת, יקרוס תחת הכבידה של עצמו ויקבל צורה פחות או יותר כדורית. גופים קטנים יותר כגון אסטרואידים והירחים של מאדים – פובוס ודימוס, לא יקרסו תחת הכבידה של עצמם ולכן לא יהיו כדוריים.

איך עוד אנחנו יודעים שכדור הארץ באמת עגול? אנחנו רואים את זה בקלות בצילומי לוויין ובתמונות שמגיעות מחלליות ששיגרנו לחלל. אולם יש גם דרכים נוספות, לדוגמה, כשתכננו את גשר ורזנו בניו יורק, שמחבר בין סטטן איילנד לברוקלין, היו צריכים לקחת בחשבון את עקמומיות כדור הארץ: שני המגדלים עומדים במרחק של 1,300 מטר זה מזה ומאונכים לחלוטין לפני הקרקע, אך המרחק בין היסודות שלהם קצר יותר ב-41 מילימטר מהמרחק בין חלקיהם העליונים.

ראיה נוספת סיפק המתמטיקאי והאסטרונום היווני ארתוסתנס, שכבר במאה שלישית לפני הספירה מדד את צילם של שני עמודים בעלי גובה זהה במצרים, האחד באסואן והשני באלכסנדריה. בעזרת חישובים גיאומטריים הוא חישב את היקף כדור הארץ בדיוק רב על פי העקמומיות של פני העולם. דוגמה נוספת היא מופעי הירח. אילו העולם היה שטוח, בכל מקום על פניו היינו רואים חלק אחר שלו. בפועל אנחנו יודעים שבלילה מסוים הירח ייראה בדיוק אותו דבר בכל מקום בעולם.

ארגון כדור הארץ השטוח טוען שהכבידה שאנו מרגישים היא כתוצאה מתאוצה כלפי "מעלה" של כל המערכת (שמש, הפלנטות וירח). הדבר הזה אכן היה מסביר את הכבידה שאנו מרגישים כלפי "מטה", אולם אינו מספק תשובה לאף אחת מהתופעות הנוספות, וכמובן גם לא לכבידה וללוויינים החגים סביב כדור הארץ.

מתי העולם בכל זאת שטוח, זאת שאלה של נקודת מבט. לפי תורת היחסות הפרטית, כשגוף נע במהירות הקרובה למהירות האור, הגופים שנמצאים בכיוון שאליו הוא מתקדם נראים לו קצרים יותר מהגופים שמאחוריו. מכאן נובע שחלקיקים כמו נייטרינו, שנעים לכיווננו קרוב למהירות האור, אכן רואים את כדור הארץ כדיסקה פחוסה מאוד.

 

27 תגובות

  • אבי

    ניסוי קוונדיש לא אמין - אין עד היום ניסוי מוכיח

    ניסוי קוונדיש הוא ניסוי פיזיקלי בו עושים שימוש במאזני פיתול לצורך מדידת הקשר בין מסת גוף לבין השפעות הכבידה שהיא מחוללת בסביבתה.
    המיוחד בניסוי זה הוא בכך שבאמצעותו מתקבלת רגישות גבוהה להשפעה בין מסות במישור האופקי, תוך ביטול השפעת מסתו הגדולה של כדור הארץ על תוצאות הניסוי. יתרון זה של הניסוי הוא גם בעוכריו, מכיוון שהרגישות הגדולה של מאזני הפיתול להשפעות במישור האופקי, החיונית למדידת השפעותיהן של המסות העומדות למבחן, חושפת אותו לאי דיוקים עקב השפעות סביבתיות משתנות שקשה להעריכן ולעמוד על טיבן, כגון זרמי אוויר, מגנטיות, חשמל סטטי, גאות ושפל ועוד.

  • מהחם

    סבבה אז היכן נמצא הכדור השטוח

    סבבה אז היכן נמצא הכדור השטוח הזה? אין חל ואין לווינים ועדיין? איפה אנחנו נמצאים?
    למה אף אחד לא הגיע לחומות האלו כביכול?

  • בנצי

    מוח שטוח

    כשהחשיבה שטוחה, הכל שטוח

  • יובל הממוקד

    מאוד קל לטעון ש "הכל קונספירציה"

    זו הסיבה שיש כל כך הרבה כאלה. זה קל לטעון שהכל צילומים מפוברקים, אין לווינים בכלל (אז איך gps עובד? כנראה בכוח קסום כלשהוא), ושמדענים משקרים בנושא כבר אלפי שנים.
    אבל בסוף, צריך להיות איזשהו הגיון בשיגעון. בסוף נוסחאות פיסיקליות וניסויים צריכים לתמוך בתיאוריה שלך.
    כרגע אין כאלו בנמצא. אמונה זה דבר מאוד חזק, אבל משבשת לך את כל התפיסה.
    מבחינתי, המועדון הזה של כדור הארץ השטוח זה כמו חוג מבוכים ודרקונים. זה כיף, אתה פוגש עוד אנשים שמתלהבים מזה כמוך, הם בתוך העניין, וכו.
    אבל זה לא המציאות. מה לעשות.

  • אנונימי

    מה זה משנה אם הוא עגול או

    מה זה משנה אם הוא עגול או שטוח
    ואל תגידו לי להנדס לי את המוח

  • אוהד

    אתם טועים בהכל

    אתייחס רק להוכחות שלכם לכך שכדור הארץ הוא עגול כי במודל השטוח לא צריך כוח כבידה אלא יש ציפה
    תמונות של לווינים אפשר לזייף בקלות
    בגשר באורך של 1300 מטר וקימור של כמה מילימטרים לקחו בחשבון את עקמומיות כדור הארץ אבל בתעלת סואץ שהיא 160 קילומטר ו1.8 קילומטר קימור לא לקחו בחשבון את הקימור, מוזר.
    מופע הירח רק מוכיח עוד יותר את הארץ השטוחה העובדה שהירח מסתובב סביב עצמו בידיוק במהירות שבה הוא סובב סביב כדור הארץ כדי שנראה רק זווית אחת שלו מנותקת לגמרי מהמציאות.
    תאוצה כלפי מעלה זה כוח המשיכה? שקר אף אחד שמאמין בארץ השטוחה לא חושב ככה.
    רק תוכיחו כבר את הקימור ואף אחד לא יטיל ספק, עניין למה אף אחד לא טורח לעשות את זה..
    חפשו באינטרנט קימור כדור הארץ התוצאות הן מדוע כדור הארץ לא שטוח, אני מחפש מידע על הקימור וכמובן שלא ניתן למצוא בשום מקום אשמח שתוכיחו אותי על טעותי

  • זיו

    זיו

    הכתבה מראה לי משהו אחד, הכותב לא באמת טרח להבין את התיאוריה... פשוט גיבובים של שטויות

  • ג'ק

    נניח שכה"א שטוח. מדוע שיהיה אכפת לנס"א לשקר ?

    מה רע בזה שכדור הארץ נניח היה שטוח . למה שמערכת שלמה תרצה שנחשוב אחרת. כי מה ?

  • נועם

    שאלת תם

    אני לא יודע מה נכון, בסדר.
    אז איך אסטרונאוטים יצאו לחלל וחזרו ? זו שאלתי.

  • אנונימי

    תשובה לשוקה המפגר

    הוכחה לכך ש:
    1.כדור הארץ עגול
    2. כדור הארץ מסתובבסביב צירו
    3. כוח קוריוליס ההוכחה לכל הנ"ל : מטוטלת פוקו

  • מיצי

    OOP

    כדור זה לא גם הצורה הגאומטרית הכי פשוטה שצריכה הכי מעט השקעה?

  • שוקה

    מצטער אבל אין הוכחות שכדור הארץ עגול

    בעצם אין אפילו צילום אותנטי של כדור הארץ במצלמה רגילה, בכל הצילומים ניתן לראות בבירור שהצילום בוצע בעין הדג... מה הבעיה פעם אחת להביא צילום המוכיח שכדור הארץ עגול? קצת הזוי יש לומר שאין הוכחה כזאת, שערוריה של ממש!

  • דובי

    כדור הארץ

    אתה צודק במאה אחוז, אין הוכחות!!!
    הצדק איתך ! תמשיך כך.

  • קורא נלהב

    תוכן לא מספק

    מצטער לומר שתוכן הכתבה לא מוכיח דבר. אם רעיון מסויים שולל את זה שהעולם עגול והוא מתבסס על כך שגם כוח הכבידה הוא שיקרי, אי אפשר להוכיח מנגד בעזרת כוח הכבידה שהעולם עגול. לכן משחק הכדורסל שאתם מדברים עליו והעצים שגדלים עקום לא יתכנו. בתור בן אדם שקורא באופן קבוע את המאמרים שלכם ואוהב אותם מאד, כאן יש כשל. שכן לא התנהלתם בצורה מדעית בכתבה וזאת ויצאתם מנקודות הנחה אשר אינן מבונות מאליו (לפחות למאמינים שהעולם שטוח) לכן אנא ממכם כיתבו כתבה אחרת אשר מתיחסת באופן עינייני לקשיים שמעלים חובבי תאוריות העולם השטוח, ונסו להוכיח על פי ראיתם של חובבי התאוריה של העולם שטוח, שהעולם שלנו אכן עגול. (צריך להתחיל מנקודת מוצא שמוסכמת על ידי שני הצדדים)

  • שמיל

    לא ניתן להילחם בבורות מרצון בטיעונים לוגיים או מדעיים

    ישנן אינספור הוכחות פיזיקליות, גאומטריות, אופטיות, היסטוריות, גאולוגיות ומה לא - שכדור הארץ הוא אכן כדור. והתשובה של שטוחי הארץ לכולן היא "אתה משקר, אתה חלק מהקונספירציה, אתה שטוף מוח" וכו'. פנאטיות דתית לשמה (לא בכדי רובם גם דתיים פונדמנטליסטים, שמאמינים בעוד 2-3 קונספירציות פופולריות)

  • נ

    הנחת יסוד שגויה

    מי אמר שאם העולם שטוח אז יהיה בכלל כח משיכה, ואם יהיה למה שדווקא יהיה במרכז הדיסקה ולא לכל אורכה. אלה הנחות יסוד שגויות שמונעות מכם באמת לחקור ולבדוק מה באמת מאכילים אותנו.

  • אפרת

    כתבה חובבנית, זלזול באנטליגנציה

    כח המשיכה מורגש
    אי אפשר להתווכח עליו
    אבל אכן, מי אמר שהוא במרכז הדיסק השטוח? הוא קיים בשווה בכולו!

  • טורו

    נגיד.רק תראי לי בבקשה ניסוי פיסיקלי שהצליח

    ומשוואה מוכחת שעברה ביקורת עמיתים ואז יתאפשר לכולנו לנסות לקיים דיון הגיוני.ולא,הפדיחה של הניסוי שנכשל בשידור חי זאת לא הוכחה…

  • דורש אמת

    גיאוצנטרי. לא ליפול לאינדוקטרינציה ההליוצנטרית, שקרים בשם המדע

    כל התמונות והסרטים של חלל, כדור ארץ ולווינים זה לא אמיתי! זה רק גרפיקה / CGI / הפקה וסט צילומים.
    כדוריות האדמה בסרטונים מצולמים נעשה באמצעות מצלמה עם עדשת "עין הדג" (fisheye lens) בעיקר ממצלמות ספורט כמו גו פרו. תחקרו את העובדות ורק עובדות, תתעלמו מהסרטי הכפשה המגמתיים ותגלו את האמת.
    *beware of scientism mind control*

  • קופרניקוס

    יש שני דברים אין סופיים -

    יש שני דברים אין סופיים - היקום וטפשות האדם. לגבי הדבר האשון אין ודאות לאין-סופיותו...

  • דובי

    נכון מאוד.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    יש מספיק ראיות והוכחות (כולל מתמטיות) לכך שכדור הארץ עגול. אם אתה טוען אחרת חובת ההוכחה עליך רק קח בחשבון שטענות מרחיקות לכת מצריכות ראיות מרחיקות לכת.

  • דורש אמת

    "ראיות" "מתמטיות" לא תמצא אפילו *עובדה* אחת אמיתית שתצליח להסביר

    1. שהעולם כדורי
    2. שהעולם בתנועה
    3. כוח משיכה
    4. חלל הכל רק גרפיקה ונתונים פסודו מדעיים (מדעיסטיקנים)

  • נו באמת

    אז מדוע אין ולו הוכחה אחת אמיתית שכדור הארץ שטוח?

    בעוד שיש הרבה מאוד הוכחות תומכות שהוא עגול/כדורי...
    מה הבעיה לצלם תמונה מלמעלה ולהוכיח אחת ולתמיד?
    כנראה שיש בעיה, הוא פשוט לא שטוח! הזויים

  • נ

    הוא ענה לך

    מצלמים במצלמה שנקראת "עין הדג" בכוונה כדי לתת קימור לעולם. לאחרונה העלו בלון עם מצלמה רגילה שבה אין קימור... https://www.youtube.com/watch?v=G5kRyQStPhU&feature=youtu.be

  • אנונימי

    בסרטון רואים בבירור את הקימור

    בסרטון רואים בבירור את הקימור של כדור הארץ

  • יותם חרש

    ומי אמר שצילום זה אינו מזויף

    ומי אמר שצילום זה אינו מזויף וכל השאר כן? אחוד לך חידה, אני טוען שיש לי זרועות תמנון ענקיות אבל איש לא ראה אותן כי הן בלתי נראות ואני לא רוצה לגעת עמן באף אחד האם אתה יכול הוכיח לי שאין לי כאלו זרועות? זו בדיוק הסיבה שנטל ההוכחה הוא רק עלייך שכדור הארץ שטוח ולא עגול אני רוצה שתוכיח לי למה הוא שטוח לא למה הוא לא עגול (שלא לדבר על זה שלומר כולם שקרנים היא לא תשובה ראויה משום שגם את זה אתה צריך להוכיח לי) כי את ההוכחה שהוא עגול אנחנו כבר הבאנו.