עם הגיל מתים תאים שנותנים לשיער שלנו את הצבע. איזה סיבות נוספות יש להלבנה? תשאלו את מארי אנטואנט

עם הגיל עוברים עלינו תהליכים רבים שמשפיעים מאוד על המראה החיצוני שלנו. עורנו מתקמט כשאנחנו מזדקנים, מבנה הגוף משתנה עם השנים, גברים רבים מתקרחים והשיער שלנו מלבין בהדרגה. אולם למה בעצם השערות שלנו מאבדות את הצבע, ואיך זה קורה?

השיער מורכב משני חלקים: גוף השערה, שהוא החלק החיצוני שאנחנו רואים ומזהים כשיער, ושורש השערה שנמצא בזקיק בתוך העור. הזקיק הוא מבנה המורכב מתאים שתפקידם לייצר את השיער ולהזין אותו. הם כוללים בין השאר קֶרָטֶנוֹצִיטִים, המייצרים את חלבון הקרטין שממנו בנוי גוף השערה, ומֶלָנוֹצִיטִים שמייצרים את הצבען (פיגמנט) מלנין, שהוא לרוב חום או שחור.

המלנין הוא החומר שנותן את הצבע לשיער, לעור, לעיניים וכדומה. צבע העור וצבע השיער תלויים בעיקר בכמות המלנין שמייצרים המלנוציטים: מלנוציטים של אנשים כהי שיער מייצרים יותר מלנין מאלה של בלונדינים. יוצאי דופן הם בעלי שיער אדמוני (ג'ינג'י), שמייצרים סוג מעט שונה של מלנין.

הלבנת שיער היא תהליך טבעי שקורה עם ההתבגרות ונובע ממוות של מלנוציטים בזקיקי השערה, שבלעדיהם אין מה שייתן את הצבע לשערות. תהליך דומה מתרחש גם אצל בעלי חיים נוספים. להלבנה יש רקע גנטי ואף אפשר לראות הבדלים בין אוכלוסיות שונות: אנשים ממוצא אירופי או צפון אמריקאי נוטים להלבין מוקדם יותר מילידי אסיה או אפריקה. מדובר בתהליך נורמלי ובלתי הפיך. אפשר כמובן לצבוע שערות שהלבינו, אך הצבע המלאכותי רק מצפה שערה חסרת צבע, וכשהיא תמשיך לצמוח חלקיה החדשים יהיו לבנים.

האם שיער יכול להלבין בגלל לחץ ומתח? התשובה לכך מעורבת. לא מצאנו מחקרים באיכות גבוהה שבדקו את הקשר בין הלבנת שיער למתח נפשי. מרבית המחקרים בתחום עוסקים בביולוגיה של התהליך, ומתוך הבנת הביולוגיה נראה לא סביר שבמצב תקין תהיה למתח השפעה אמיתית.

הלבנה מהירה

עם זאת, קיימת תופעה נדירה בשם תסמונת מארי אנטואנט, שבה כל השיער מלבין בבת אחת. היא נקראת כך משום שלפי הסיפור שערה של מלכת צרפת מארי אנטואנט ("אם אין לחם שיאכלו עוגות") הלבין בן לילה בשל המתח הרב בתקופת המהפכה הצרפתית (והיא אכן הוצאה להורג בסופו של דבר). שערה האפור של המלכה נראה היטב בדיוקן המפרסם של הציירת אליזבת ויז'ה לה-ברן. יש תיעוד למקרים נוספים של התופעה, אך היא נדירה מאוד ולא נחקרה די הצורך. המנגנון של התסמונת אינו ברור לגמרי, אך כנראה מדובר במחלה אוטואימונית (מחלה שבה הגוף תוקף את עצמו) שאכן עשויה להתפרץ בגלל לחץ נפשי קיצוני.

בנוסף, ישנן עדויות לכך שכמות גדולה של רדיקלים חופשיים בזקיקי השערה גורמת אף היא למוות של מלנוציטים ולהלבנת שיער, אך כאן מדובר בלחץ פיזיולוגי, ולא במצוקה נפשית.

מחקרים בודדים קושרים בין הלבנת שיער מוקדמת לגורמים כמו השמנה, עישון וחסרים תזונתיים אך מספרם קטן ואיכותם ירודה, כך שקשה להסיק מהם מסקנות אמיתיות, במיוחד לאור ההשפעה הישירה הידועה של הגנטיקה. ייתכן שהמקור של המיתוס על שיער שמלבין בעקבות לחץ בא מהמקרים הנדירים של תסמונת מארי אנטואנט, שם אכן נמצא קשר ללחץ קיצוני – אירועים כמו הוצאות להורג, הפצצות במלחמה וכדומה, שגורמים לשיער להלבין. בכל אופן בהחלט לא מדובר בתופעה רגילה של הלבנת שיער.

11 תגובות

  • אפרת

    לחץ משפיע על צבע השיער!

    אני בת 24, ובתקופות לחוצות כמה שערות בודדות הופכות ללבנות.
    המוזר, זה אחרי שהלחץ עובר- השערה חוזרת לצבע שחור.
    ממש לאחרונה תלשתי שערה ארוכה (50 ס"מ). הבסיס שלה הוא לבן שהופך בהדרגה לשחור
    ואז ללבן-שקוף ושוב לשחור. הזוי

  • רפאל

    ראיתי כתבה בדיוק על זה

    https://www.infomed.co.il/articles/7235/
    תראי את הכתבה הזו, זה ממש כמו שאת מתארת

  • Me

    זה בדיוק מה שמתואר בכתבה בוואלה

    לא מצליח לצרף אותה בתגובה
    תחפשו "שיער שיבה יכול לקבל את צבעו בחזרה" (כתבה של אתר וואלה)

  • כפיר

    כתבה לא נכונה ולא מדויקת!!

    הלבנת שיער נובעת מ"מי-חמצן" המצטברים בזקיק השיערה!!
    מבחינה מדעית יש פתרון שבימים אלו עובדים עליו כאשר הוא אמור לפרק את מי החמצן ובכך להחזיר את הצבע הטבעי לשיער.
    יש עדויות רבות ומצולמות של אנשים שונים שבעזרת תזונה וצמחי מרפא החזירו לעצמם חלק מהשיער הכהה שהיה להם.

  • שקד אשכנזי

    נשמח לראות את המחקרים המדעיים

    נשמח לראות את המחקרים המדעיים התומכים בטענה הזאת.

  • עוזי

    טעות בצביעת שיער

    צבע שיער אינו מצפה את השיער כי אם חודר לתוכה כמו בתהליך טבעי

  • אבנר

    רק הערה קטנה - זו טעות נפוצה

    רק הערה קטנה - זו טעות נפוצה לייחס את האמירה "אם אין לחם יאכלו עוגות" למארי אנטואנט. לרוע המזל, אתם מפיצים את הטעות הזו כאילו הוא עובדה.

  • שקד אשכנזי

    נשמח ללמוד את העובדות הנכונות

    נשמח ללמוד את העובדות הנכונות.

  • רפאל

    תחפש בגוגל

  • שקד אשכנזי

    תשובה לחוה

    לפעמים יש שערות שמלבינות בתוך זמן קצר לאחר שגדלו. לא מצאתי הסבר לתופעה או למה היא מתרחשת, להערכתי מדובר בפגיעה כלשהי במלאנין עצמו אולי תגובת חימצון.

  • חוה

    מעניין!

    כשמוצאים על הראש שערה לבנה חדשה, האם מדובר בשערה קיימת שהלבינה בן לילה לכל אורכה, או בשערה שצמחה מלכתחילה לבנה ורק עכשיו הבחנתי בה?