אותו איבר משמש אותנו גם ליחסי מין וגם להפרשות. לא נוח? נכון – אבל האבולוציה חשבה אחרת

"שם למטה, בין הרגליים שלנו, זה כמו מרכז בידור באמצע מערכת ביוב. מי תכנן את זה?" (ניל דגראס טייסון חוזר על שאלה שהתמיהה רבים לפניו).

פתח מערכת הרבייה שלנו, זה שממנו יוצאים תאי הזרע אצל הגברים, שהזרע מגיע דרכו אל הרחם וממנו גם יוצאים התינוקות, נמצא ממש ליד הפתח האחורי של מערכת העיכול. הוא סמוך אפילו יותר לפתח של מערכת השתן – אצל גברים זהו למעשה אותו פתח בדיוק. הקרבה הזו מעלה את הסיכון לזיהום, שעלול לעבור מהצואה אל מערכת הרבייה. אין לנו אלא להסכים עם טייסון – אפשר היה לתכנן את זה טוב יותר.

אפשר אולי להתנחם בכך שאצל בעלי חיים אחרים המצב גרוע עוד יותר. לדו-חיים, זוחלים, ציפורים ואפילו לכמה יונקים יש פתח אחד בלבד, בשם "פתח ביב", ודרכו יוצאים השתן, הצואה וגם תאי הזרע והביצים. ההיפרדות של פי הטבעת מהמערכות האחרות, כמו גם הפתח הנפרד למערכת הרבייה אצל הנקבות, הם חידושים אבולוציוניים שקיימים רק אצל חלק מהיונקים.

אבל מדוע מלכתחילה המערכות האלו משולבות כל כך זו בזו?

התשובה לכך היא שהאבולוציה אינה מתכנן תבוני ואינה מסוגלת לחשוב לטווח רחוק. במקום זאת היא מצטיינת בהרחבת השימושים במבנים לצרכים חדשים ומשתנים. משלוש המערכות, מערכת העיכול התפתחה ראשונה לצורה המוכרת לנו כיום: כבר אצל תולעים בעלות מבנה פשוט מאוד אנחנו מוצאים מערכת עיכול דמוית צינור עם שני פתחים – האחד להכנסת מזון והשני להוצאת הפסולת.

כאשר התפתחו מערכות השתן והרבייה, היו שתיהן צריכות פתח לעולם החיצון, והיה פשוט יותר לחבר אותן לפתח שכבר היה קיים ונועד להוציא דברים מהגוף – חור הניקוז של מערכת העיכול. זהו עדיין המצב אצל רוב בעלי החוליות החיים ביבשה. גם כשהמערכות האלו כבר נפרדו, כמו שקרה אצלנו, פתחיהן נשארו קרובים זה לזה בשל עברן המשותף.

את אותו עבר משותף אפשר עדיין לזהות בהתפתחות העוברית שלנו. גם לנו היה פתח ביב כשהיינו עדיין ברחם אמנו: אצל עוברים בני כ-15 יום, הגיל שבו מערכות הרבייה והשתן רק מתחילות להיווצר, הצינורות שמהם הן מתפתחות מחוברים לחלק האחורי של המעי. רק לאחר מכן נוצר הפתח הנפרד של פי הטבעת.

מערכות השתן והרבייה קשורות זו לזו אפילו יותר, כפי שממחישה העובדה שאפילו אצל היונקים הפתח עדיין משותף אצל זכרים. יש בעלי חיים מסוימים, כמו צפרדעים, שאצלם אותו צינור מעביר גם שתן וגם זרע – אם כי המערכת הנקבית שממנה יוצאות הביצים, מופרדת יותר. גם אצל עוברי יונקים, שתי המערכות מתפתחות מאותם מבנים התחלתיים.

אם כך, כמו בהרבה מקרים אחרים, הסיבה לקרבה הבלתי נוחה בין "מרכז הבידור" ל"מערכת הביוב" היא סיבה היסטורית, שנשענת על נטייתה של האבולוציה להשתמש במה שנמצא תחת ידיה. אם יש לגוף כמה תפקודים שונים שכולם דורשים פתח לעולם החיצון, למה לא לזרוק את כולם לאותו פתח?  וכך, כפי שהגרון משמש גם להכנסת מזון וגם לנשימה, היה לנו בעבר פתח אחורי אחד שממלא תפקידים שונים. כתוצאה מכך, גם שני הפתחים (או השלושה) שיש לנו כיום עדיין סמוכים זה לזה.

 

15 תגובות

  • אנונימי

    האבולוציה החדשה

    אצל הכותב הסיבה שהישבן שלו הוא עגול הוא בגלל להראות שהוא חושב משם פשוט היה יותר קל לאבולוציה לייצר את זה עגול בדומה לראש אצל שאר הבני אדם, וגם מה שכתב מריח כאילו יצא מאוד קרוב לראש שלו כדי לא להכביד על האבולוציה שלו לפתוח מידי הרבה פתחים....ולכן תוכן הכתבה הזאת פשוט מסריחה.

  • אנונימי

    צודק מאד שטויות של אנשים

    צודק מאד שטויות של אנשים שמבולבלים בדעתם

  • אנונימי

    איזו הבלה

    "כאשר התפתחו מערכות השתן והרבייה, היו שתיהן צריכות פתח לעולם החיצון, והיה פשוט יותר לחבר אותן לפתח שכבר היה קיים ונועד להוציא דברים מהגוף – חור הניקוז של מערכת העיכול."
    כלומר, עד שהחלה התפתחות מערכות השתן והרבייה, כל היצורים התרבו על ידי טלקינזס, סיאנסים וכישוף.
    כנראה שמישהי כאן אף טרם הגיעה לשלב הזה.

  • נטלי להבי

    יתרון נוסף לקירבה בין הפתחים

    כאשר הוולד יוצא דרך פתח הקרוב לפתחי הפרשות אחרות(שתן, צואה) הוולד נחשף למיקרוביום של אימו ויכול להתחיל שיפעול של מערכת החיסון, כשחלק מהנוגדנים של האם כבר עברו אליו דרך השליה, בהיותו עובר.

  • Moshe Gross

    Reminds me of a GREAT Story...

    At an engineers' conference back in the 1970's they were discussing heatedly who God was.
    The Mechanical Engineer said: God had to be a ME. Look at all the joints, the leverage arms, the body stability.
    The Chemical Engineer said: God had to be a ChE. Look at the chemical balance in the brain and how chemicals control everything we do.
    The heated discussion went on for a long time (You can add many more engineers), until finally the
    . Civil Engineer announced: Folks you are all wrong. God had to be a CE.
    Everyone looked in amazement and asked: WHY?
    Well, it takes a Civil Engineer to place a Great Recreational area in the midst of a Major Waste Disposal region.

  • אנונימי

    יוני

    העין, למשל, אינה מצריכה תכנון מורכב לטווח רחוק?

  • גיא

    העין האנושית? ממש לא

    נקודה מתה באמצע שדה הראיה, קולטני אור שרגישים בכיוון ההפוך, אופטיקה שמותאמת למים ומצריכה משאבי מח אדירים לתיקון של העיוותים. אף מתכנן תבוני לא היה בונה עין בצורה כזאת עקומה, לחלוטין התפתחות אבולוציונית.

  • ליאת

    אם אין כאן תכנון תבוני , אז תבונה מהי..?

    .

  • ק.

    באמת איפה החשיבה הביקורתית שלך...?

    ליאת, אשמח לקבל ממך הסבר היכן התכנון התבוני בתסמונת טריצ'ר-קולינס? אחר כך נוכל לעבור יחד על רשימה ארוכה של "תכנונים תבוניים" שכל מהנדס היה מפוטר מיד מעבודתו אילו היה מעז להציע, קל וחומר לייצר ממש, תכנונים "תבוניים" שכאלה. תורת האבולוציה מסבירה היטב מדוע לצד קיומם של מבנים רבים משוכללים ומותאמים ביותר לתפקוד בסביבה נתונה ישנם גם הרבה מבנים לא מועילים או אפילו מזיקים.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    לא רואה את הקשר

    מה הקשר בין התכנון הזה (שלא נראה מאוד נבון) לתכנון תבוני?

  • ליאת

    האבולוציה היא סוג של אמונה עיוורת

    עובר שכל תאיו עוברים דיפרנצציה כל כך מדוייקת לאיברים כל כך משוכללים ... לפעמים אני פשוט המומה מהקלות שבה אנו מאמינים לכל דבר אם חתום שם ד"ר או פרופ'
    איפה החשיבה הביקורתית...?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    ראיות

    לא חייבים להסתמך על דיעה של דוקטור או פרופסור אלא על הראיות והראיות בלבד. נכון להיום הראיות מצביעות על אבולוציה הדרגתית ולא על תכנון תבוני. אם את רוצה ללמוד על כך עוד את מוזמנת לקרוא מאמר שלנו בנושא
    http://bit.ly/2i1qyTB

  • אנונימי

    הדגש הוא על "נכון להיום"

    אתם, המדענים בשקל, משנים דעות ותאוריות מהר יותר מזיקית. גרטי, די עם הח'רטי

  • דורותי

    נכון

    עדיף "נכון להיום" מאשר איזה רב בן 104 שהולך ךעולמו אבל לא למד דבר חדש מימיו. תחשבו, עד כמה השתנת מדע הביולוגיה והגנטיקה ב-104 שנים. כמה התקדמות. וכמה מאובנת ומשמימה נשארה הדת (היהודית, אך לא רק).

  • מיכאל

    דולפינים

    אגב, אצל הדולפינים והלוויתנים, מערכת הנשימה והעיכול נפרדו בתהליך אבולוציוני.