כלבים נוהגים לאכול צואה של עצמם ושל אחרים. מה זה עושה להם, האם זה מסוכן ואיך אפשר להתמודד עם התופעה?

מבין ההרגלים הדוחים שהכלבים שלנו פיתחו - שתיית מי אסלה, התפלשות בבוץ וליקוק האחוריים שלהם - אין ספק שהמגעיל מכולם הוא אכילת צואה. ההתנהגות הזו נפוצה למדי, ואפילו יש לה שם מדעי: קוֹפְּרוֹפַגְיה (Coprophagia). אז מהן הסיבות לכך שהכלבים רואים בגללים מעדן נחשק?

תיאוריה אחת גורסת שכלבים פיתחו התנהגות זו מפני שהם התפתחו כאוכלי נבלות שיאכלו כל דבר שנקרה בדרכם על הקרקע ובאשפה. סטיבן לינדזי (Steven R. Lindsay), מומחה להתנהגויות בכלבים, אומר: "ייתכן שקופרופגיה היא שריד אבולוציוני להתנהגותו של הכלב, שכדי להתמודד עם מצוקות הרעב התקופתי נהג לאכול גללים של כלבים אחרים". ובמילים אחרות, כשיש מחסור באוכל, אתה לא יכול להיות בררן.

אכילת הצואה יכולה לנבוע מבעיות רפואיות. אחת מהן היא מחסור בחומרים מזינים בגלל תפריט לא מתאים, או בגלל בעיות בספיגת רכיבי המזון בקיבה ובמעי. לדוגמה, הלבלב מפריש אנזימי עיכול לפירוק המזון, וכלבים שיש להם בעיה בהפרשת האנזימים או שאין מספיק מהם ינסו לפצות על כך באכילת גללים של חיות אחרות המכילים אותם. בעלי חיים עלולים להידבק בטפילי מעיים מאכילת גללים של חיה אחרת חולה, לכן וטרינרים ממליצים לעשות בדיקות תקופתיות לזיהוי טפילים שכאלו בקרב כלבים חובבי גללים.

הופעת אכילת הגללים מתרחשת גם בגלל מחלות שגורמות עלייה בתיאבון כמו סוכרת, תפקוד לקוי של בלוטת התריס ותסמונת קושינג. אם הסיבות לקופרופגיה הן בריאותיות אפשר לפתור זאת על ידי התאמת התפריט, טיפול במחלה או מתן תוסף אנזימטי שיפצה על המחסור באנזימי העיכול.

אפשר גם למנוע את התופעה

במקרים רבים, אכילת הצואה מקושרת למתח שמקורו בסביבה, או לגורמים התנהגותיים. כלבים ששהו זמן רב במכלאות ובבידוד חברתי החלו לפתח קופרופגיה, והסיבות לכך יכולות להיות חרדה, מתח ואף שעמום. במקרים אחרים, כלבים שנענשו על כך שעשו את צורכיהם במקום או בזמן הלא מתאימים התחילו לאכול את הצואה של עצמם. ההשערה היא שאותם כלבים קישרו בין העונש ובין עשיית הצרכים, ולכן ניסו להסתיר את הראיות על ידי אכילת הגללים. בכל מקרה, רוב הכלבים יאכלו צואה של כלבים אחרים ולא את זו שהם עצמם הפיקו.

ישנו מקרה אחד של אכילת גללים שהוא התנהגות נורמלית בכלבים – וזה קורה אצל אמהות שהמליטו זה מכבר. הכלבות רוצות להסתיר ראיות לקיומם של הגורים בתקופה שבה הם עדיין פגיעים, לכן הן אוכלות את הצואה שלהם.

אז השורה התחתונה היא שזו התנהגות מגעילה להפליא (עבור בני האדם כמובן. לכלבים לא אכפת) שבמקרים מסוימים יכולה להוביל לבעיות בריאותיות, אז איך גורמים להם להפסיק את ההרגל הזה? ראשית, כדאי לשמור על סביבה נקייה שבה לכלב אין גישה לגללים. אם יש לכם חתולים בבית, הניחו את הארגז שלהם במקום שהכלב לא יוכל להגיע אליו. שינוי תפריט, מתן תוספי מזון והוספת פרוביוטיקה לכלבים ואנזימי עיכול יכולים גם הם לעזור במקרה שזו בעיה שמקורה בריאותי. ולבסוף, מתן צעצועים, פינוי זמן למשחקים והרעפת אהבה ישמחו מאוד את כלבים המשועממים ויעזרו להם להתמודד טוב יותר עם בעיות של חרדה ושל מתח. 

2 תגובות

  • גו

    האם יש קשר למיקרוביום

    ז"א אכילת צואה כדי להעשיר חדקי מעיים

  • אחדש

    אני זוכר שראיתי

    אני זוכר שראיתי אצל עוד בהיותי ילד בן 12 את הכלב שלו אוכל את הצואה של עצמו
    זה היה דיי מוזר ומרתיע בו זמנית