לנקות או לא לנקות, זאת השאלה. והתשובה: שעוות האוזן חשובה והיא מתפנה עצמאית, ואילו מקלוני האזניים דוחסים אותה פנימה וגורמים לנו נזק

האם גם אתם נוהגים לנקות את אזניכם באמצעות מקלוני צמר גפן (מקלוני אזניים) לעתים קרובות כדי להרגיש נקיים ובריאים? רופאי האזניים טוענים שכדאי מאוד להפסיק עם ההרגל הזה.

האגודה האמריקנית לרפואת אף, אוזן גרון פרסמה באחרונה חידוד להנחיות לשמירה על נקיון האזניים. לפי הנחיות אלה, שימוש במקלוני צמר גפן לא רק שאינו תורם לניקיון האוזן, אלא להפך, עלול לדחוק את הלכלוך עמוק פנימה ואף לגרום נזק בלתי הפיך לאוזן הפנימית.

לועסים ומניעים

שעוות האוזן, ששמה הרפואי צרומן (cerumen), עשויה בעיקר תאי אפידרמיס (שכבת העור החיצונית) מתים, וגם חלבונים ושומנים המיוצרים ומופרשים על ידי בלוטות מתמחות בתעלת האוזן. השעווה משמשת שכבת הגנה המונעת פגיעה בתעלת האוזן. היא גם סופחת חלקיקי לכלוך ואבק שחודרים אל האוזן ומונעת מהם לחדור עמוק יותר לחלקים הפנימיים. חוקרים מצאו שהאנזים האנטי בקטריאלי ליזוזים, שמצוי ברוק ובריר האף, נמצא גם בשעוות האוזן ועוזר בהגנה מפני חיידקים שמנסים לחדור אל תוך הגוף.

השעווה אינה נאגרת באוזן אלא יוצאת ממנה: התנועה המתמדת של הלסת (לעיסה, דיבור) גורמת לתזוזת השעווה כלפי האוזן החיצונית, ומשם הפירורים נופלים החוצה עם תנועות הראש, או נשטפים בזמן הרחצה.

ישנם מקרים שבהם השעווה איננה יוצאת מהאוזן.  לפני נתונים שנאספו בארצות הברית, ילד אחד מכל עשרה, אדם אחד מכל 20 בוגרים ושליש מהזקנים סובלים מהצטברות של שעווה באוזן. גם אנשים המרבים להשתמש באטמי אזניים ובמכשירי שמיעה נוטים לפתח את הבעיה הזו. הצטברות לא תקינה בתעלת האוזן יכולה לגרום בין היתר לתחושת גודש, צפצוף (טנטון), ירידה בשמיעה, הפרשות וריח רע.

עזבו את האזניים

אם הצטברות השעווה גורמת בעיות רבות כל כך, אולי בכל זאת כדאי להסיר אותה מהאוזן בעזרת המקלונים החמודים שבראשם יש צמר גפן אוורירי? אז לא, למקלוני צמר גפן שימושים מועילים רבים, אך ניקוי האזניים שלנו אינו אחד מהם.

יש לכך כמה סיבות: האחת היא שאנחנו חושבים שמקל האזניים עוזר לנו להוציא שעווה מתעלת האוזן, אלא שאנו דוחסים אותה אל תוך האוזן הפנימית ומעודדים את הצטברותה שם. סיבה נוספת היא שהשימוש במקלונים יכול לגרום נזק בלתי הפיך לעור התוף ולפצוע את רקמת העור של תעלת האוזן, דבר שיכול להוביל לזיהום חמור.

אם המצב חמור, אפשר להשתמש בטיפות לריכוך השעווה שיעזרו בתנועתה אל מחוץ לאוזן. ישנה גם ערכה ייעודית להזרקת מים חמים בלחץ כדי לגרום לשעווה לנוע בכיוון הנכון. מובן שאפשר לפנות לרופא או אחות ולהתייעץ איתם לגבי אפשרויות נוספות במקרים של הצטברות מתמשכת ומשמעותית. בכל מקרה, על טקס ניקוי האזניים באמצעות מקלונים לאחר המקלחת מומלץ בחום לוותר.

4 תגובות

  • אריק

    מים באוזן?

    אבל מה עם המים שנכנסים ונשארים באוזן לאחר שחיה או מקלחת?? גם פיל יוצא מדעתו...

  • הילאי

    מכת האוזניות

    היי,
    מה לגבי נורמת האוזניות שהולכת ומשתלטת עלינו? מלבד השלכות חברתיות, האם מפריעה ליציאה התקינה של השעווה?

  • מורן שלו

    מכת האוזניות

    התשובה היא כן. מחקרים מראים כי שימוש במכשיר שמיעה מעלה את הסיכוי להצטברות שעווה באוזן. בשל כך ממליצים הרופאים על בדיקה של מצב האוזן אחת לשלושה עד שישה חודשים. ניתן להסיק מכך שגם מכשירים אחרים המכניסים לאוזן, גם אם תדירות השימוש בהם נמוכה יותר, גורמים להצטברות מוגברת של שעווה בשל חסימת תעלת האוזן ליציאת השעווה.

  • אנונימי

    אפשר להשתמש באוזניות שמורכבות

    אפשר להשתמש באוזניות שמורכבות על האוזן ,במקום האוזניות שדוחפים לתוך האוזן