אומרים ששמן קוקוס יעיל נגד מחלות לב וכלי דם, למרות שיעור השומן הרווי הגבוה שיש בו. מה אומר על זה המדע?

בשנים האחרונות קנה לעצמו שמן קוקוס שם של שמן בריא מאוד בעל יתרונות בריאותיים רבים, ואפילו נטען שהוא מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. מחקרים שנערכו על אוכלוסיות שצורכות את השמן הזה על בסיס קבוע הראו שאכן הן חולות פחות במחלות אלו. אך האם אתרי הבריאות שמקדמים את שמן הקוקוס כפלא בריאותי ללב אכן מתבססים על רקע מדעי?

התשובה מורכבת. שמן הקוקוס מופק באזורים טרופיים ומשתמשים בו בעיקר באינדונזיה, בפיליפינים ובהודו. כמובן שמחקרי אוכלוסייה שעוסקים בקשר של השמן הזה לבריאות חייבים לקחת בחשבון את הרכב התזונה הכללית ואורח החיים במדינות האלה, בהשוואה למקומות אחרים בעולם. כיום משתמשים בשיטה מיוחדת להפקת השמן ללא חימום וזיקוק כימי, כך שמתקבל שמן קוקוס כתית.

שמן הקוקוס שייך למשפחת השמנים הרוויים, ולכן הוא מוצק בטמפרטורת החדר ועשיר בחומצות שומן בעלות אורך שרשרת בינוני. השמנים הנוזליים בטמפרטורת החדר, כמו שמני סויה, זית וקנולה, מכילים חומצות שומן ארוכות שרשרת שבחלקן אינן רוויות. לשם השוואה, שומן קוקוס מכיל 86 אחוז חומצות שומן רוויות לעומת 7 אחוזים בלבד בשמן קנולה. ככלל, ידוע ששומן רווי מזיק לבריאות הלב ואילו שומן בלתי רווי, ובעיקר חומצות השומן אומגה-3 ואומגה-6, נחשב בריא יותר ואף תורם להורדת כולסטרול, כלומר לירידה ברמת "הכולסטרול הרע" והעלאת רמות "הכולסטרול הטוב".

חומצות שומן בינוניות וארוכות

אז מדוע שמן הקוקוס נחשב בריא למרות התכולה הגבוהה של השומן הרווי? הסיבה היא שהוא מכיל חומצות שומן בעלות שרשרת הבינונית, כלומר בעלות 8, 10 ו-12 אטומי פחמן בשרשרת שלהן, והן אלה שמיוחסת להן ההשפעה החיובית.

ההבדל בין החומצות הבינוניות לארוכות הוא תהליך הספיגה שלהן: הבינוניות נספגות ישירות בכבד ואילו חומצות השומן הארוכות נספגות דרך מערכת הלימפה בגוף. ההבדל הזה מביא לידי כך שהבינוניות נספגות מהר, כמעט כמו גלוקוז, ולכן הן "מסתובבות" פחות בזרם הדם. כך פוחת משמעותית הסיכון להצטברות של שומן בעורקים ולמחלות לב וכלי דם.

אולם כאן בדיוק מתחילה הבעיה. כשבוחנים מקרוב את הרכב חומצות השומן בשמן הקוקוס רואים שחומצת השומן העיקרית בו היא חומצה לאורית. כמעט 50 אחוז מסך חומצות השומן בשמן קוקוס הן שרשראות של חומצה לאורית בעלות 12 אטומי פחמן. החומצה הזו נחשבת גבולית להגדרה כבעלת שרשרת בינונית, ובעצם היא עוברת תהליך פירוק דומה לזה של חומצות השומן הארוכות, כלומר דרך מערכת הלימפה ולא ישירות בכבד. כל ההשפעות המיטיבות המיוחסות לחומצות הבינוניות תקפות לחומצות בעלות עשרה אטומי פחמן או פחות,  ולכן קשה לייחס השפעות מיטיבות על הלב וכלי הדם להרכב חומצות השומן של שמן הקוקוס.

במאמר שפורסם ב-2016 בנושא השפעת שמן הקוקוס על בריאות הלב נסקרו המחקרים  בתחום. החוקרים ציטטו שמונה מחקרים קליניים שהשוו בין שמן קוקוס, שמנים צמחיים בלתי רוויים, כמו שמן זית או שמן קנולה, ושומן מן החי כמו חמאה או שומן בקר. אמנם לא נבחנו כל המדדים של פרופיל השומנים בדם לאחר צריכת שמן קוקוס, אבל אפשר לסכם כי ככלל, בהשוואה לשמן צמחי בלתי רווי שמן הקוקוס דווקא העלה את רמות הכולסטרול בגוף – הטוב והרע גם יחד.

כמו כן נמצא בסקירה מחקר אחד שדיווח כי אצל גברים ממלזיה הסובלים מעודף משקל, צריכת שמן קוקוס הביאה לירידה בהיקף המותניים – אחד המדדים לסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. עם זאת, מדובר במחקר קטן (20 נבדקים בלבד) בלי קבוצת ביקורת, ונמצא בו כי שמן הקוקוס לא השפיע כלל על פרופיל השומנים בדם.

מחקרים על שמן קוקוס חייבים לשקלל את אורח החיים הכללי במקומות שצורכים אותו. דלקי קוקוס על חוף באינדונזיה | צילום: Shutterstock
השמן נצרך בעיקר באינדונזיה, בפיליפינים ובהודו . דקלי קוקוס על חוף באינדונזיה. למעלה: שמן קוקוס | צילומים: Shutterstock

החוקרים סיכמו לפיכך שנכון להיום אין עדות מחקרית התומכת בטענה כי שמן קוקוס משפיע לטובה על בריאות הלב. כמו כן אין תמיכה מחקרית בכך ששמן קוקוס נבדל משומן רווי מן החי, ודווקא החלפה שלו בשומן צמחי בלתי רווי היטיבה יותר לבריאות הלב.

החוקרים סייגו כמובן את מסקנותיהם בכך שנכון להיום נעשו מעט מאוד מחקרים שהשוו צריכת שמן קוקוס לשמנים אחרים, וגם המחקרים המעטים האלה סובלים מליקויים בתכנון ונערכו על מספר קטן של משתתפים, כך שדרוש מחקר נוסף בתחום לפני שיהיה אפשר להסיק מסקנות גורפות.

בנוסף, נייר העמדה של עמותת התזונאים האמריקאית שפורסם בשנת 2011 תומך אף הוא במסקנה שאין להחליף את השומן הצמחי הבלתי רווי בשומן קוקוס כדי לשפר את בריאות הלב וכלי הדם. העמותה מצטרפת לקריאה להמשך המחקר בתחום, אך קובעת כי נכון להיום אין סיבה להמליץ על שמן הקוקוס ככלי למלחמה במחלות לב וכלי דם.

33 תגובות

  • אנונימי

    זו פשוט כתבה מגמתית,

  • אנונימי

    בושליט

    לא ברור לי דר' למה את אבל בללהג שטויות את מומחית

  • אנונימי

    הכל מתבסס על זה ש LDL הוא רע

    הכל מתבסס על זה ש LDL הוא רע ולכן כל ההנחות הלוגיות שגויות מיסודן, שוב זו כתבה מגמתית ונשענת על חוסר ידע של הכותבים

  • דנה

    שמן קוקוס

    ראיתי של <a href="https://rueroyale.net/%d7%a9%d7%9e%d7%9f-%d7%a7%d7%95%d7%a7%d7%95%d7%a1-...שמן קוקוס</a> יש שימושים רבים גם במוצרי טיפוח. יש דברים בגו?

  • מיכל

    בחלט! כבעלת עור יבש (אחרי

    בחלט! כבעלת עור יבש (אחרי מקלחת אני מרגישה שהעור ממש מתכווץ לי), אני משתמשת בזה במקום קרם פנים. א- יותר זול ומחזיק להמון זמן כי משתמשים במנות מזעריות, ב- טבעי לגמרי בלי כימיקלים, ג- משאיר את העור רך כל היום. ממליצה בחום.

  • לריסה

    טוב לדעת, תודה מיכל

  • אורי

    פירוט מלא על בריאות שמן הקוקוס

    להלן סיכום הטיעונים שהועלו בסרטון לגבי שמן קוקוס. טיעונים שאיגוד הלב האמריקאי "שכח" לציין כאשר פרסם את גילוי הדעת שלו על שמן קוקוס: המחקרים שנעשו על צריכת שמן קוקוס, לא מצאו שצריכתו מעלה סיכון למחלות לב.
    ראוי לציין שיש גם מחקרים שמצאו שצריכת שמן קוקוס, מורידה רמות כולסטרול רע (LDL).
    מרבית המחקרים שמצאו ששמן קוקוס מעלה רמות כולסטרול "רע" (LDL) , מצאו שהוא גם מעלה רמות כולסטרול טוב (HDL) שמגן מפני מחלות לב!
    על פי מרבית המחקריים, צריכת שמן קוקוס משפרת את היחס בין הכולסטרול הכללי לבין ה- HDL . פרמטר זה הינו מנבא מדוייק יותר לסיכון למחלות לב, מאשר רק רמת ה LDL עצמו.
    חלק מהמחקרים על שמן קוקוס נעשו על שמן קוקוס שעבר הידרוגנציה. שמן זה וודאי מסוכן ולא בריא ואי אפשר להסיק ממחקרים אלו על שמן קוקוס שהופק בכבישה קרה.
    ישנן תרבויות בעולם (כגון תושבי פוקה פוקה ועוד) שחלק משמעותי מצריכת הקלוריות שלהן (34% ובמקומות מסויימים אף מעל 60% מסך הקלוריות) מגיע משמן קוקוס. במקומות אלו, שכיחות מחלות הלב אפסית.
    גם אם שמן קוקוס מעלה LDL, לא זו הבעיה המרכזית במחלות לב. הסיבה למחלות לב אינה רמות LDL גבוהות, אלא שקיעתו בעורקים. כולסטרול שוקע כאשר הוא מתחמצן. כל עוד הוא לא מחומצן, הוא לא מהווה סיכון. הגורם המרכזי שמאיץ חימצון כולסטרול הינו רמת סוכר גבוהה. הסוכר הוא האשם האמיתי במחלות לב ( ויש עוד כמה אשמים).
    יש שני סוגים של כולסטרול "רע" - סוג A וסוג B . סוג B הוא הקטן יותר והמסוכן יותר (מכיוון שהוא חודר אל דופן כלי הדם, מעבה את הדופן וכך מצר את העורקים). מעולם לא נבדק האם שמן קוקוס מעלה LDL מסוג A או מסוג B .
    איגוד הלב האמריקאי המליץ להחליף את שמן הקוקוס בשמנים צמחיים בלתי רווים, כגון שמן חריע, שמן חמניות, שמן תירס ושמן קנולה. שמנים אלו מופקים לרוב בזיקוק ולא בכבישה קרה. כמו כן, הם מכילים כמות רבה של אומגה 6. צריכה רבה של אומגה 6, נמצאה כמגדילה סיכון למחלות לב.
    איגוד הלב האמריקאי שכח לציין שיש מחקרים רבים שהראו שהחלפה של שמנים צמחיים בלתי רווים בשמן קוקוס, הביאה לשריפת קלוריות רבה יותר ולירידה במשקל. ירידה במשקל מקטינה סיכון למחלות לב.
    ל LDL גבוה יש גם יתרונות, כגון סיכון מופחת לפרקינסון ואלצהיימר, כפי שנמצא במספר מחקרים.
    צריכת שומן הבנוי משרשראות ארוכות (כגון שמן תירס, שמן חמניות ושמן קנולה) הביאה לעליה ברמת הטריגליצרידים בעוד צריכת שומן באורך בינוני לא הביאה לעליה כזו. רמת טריגליצרידים גבוהה מעלה סיכון למחלות לב וכלי דם. להלן חלק מהיתרונות של שמן הקוקוס כפי שנמצאו במספר רב של מחקרים: החלפה של שמנים צמחיים בלתי רווים (כגון שמן סויה, תירס, חמניות וקנולה) בשמן קוקוס, הביאה לירידה במשקל ולירידה בכמות השומן הבטני.
    החלפה של שמנים צמחיים אחרים, בשמן קוקוס, הביא לתחושת שובע מהירה יותר וכך לאכילה מופחתת.
    הכמיהה לנשנושים הייתה מופחתת כאשר החליפו שמן זית בשמן קוקוס.
    לחומצות השומן הנמצאות בשמן הקוקוס יש תכונות כנגד חיידקים פתוגנים (חיידקים מזיקים), כנגד הפטריה קנדידה וכנגד פרזיטים
    מחקרים על בעלי חיים הראו ששמן קוקוס הפחית איבוד עצם במצבי אוסטיאופורוזיס, לעומת שמנים אחרים.
    יש מחקרים שהראו שצריכת חומצות שומן רוויות באורך בינוני (כמו שיש בשמן קוקוס), שיפרו יכולות קוגניטיביות בחולים עם דמנציה.
    שמן הקוקוס הוא השמן שמכיל את המספר הנמוך ביותר של קשרים כפולים (מושג מעולם הכימיה האורגנית) ולכן הוא אחד השמנים העמידים ביותר כנגד חימצון. (קשרים כפולים רגישים הרבה יותר לחימצון).

  • אירנה

    תודה רבה אורי, על הידע הנרחב

    תודה רבה אורי, על הידע הנרחב והמפורט שלך 🤗 בהחלט הגיוני ומובן, מסכימה ומקבלת את דעתך 👍🤗

  • אורי

    המחקרים מדברים על שמן קוקוס מזוכך ולא בכבישה קרה

    ולכן הרלוונטיות שלהם מוטלת בספק אם בכלל. ראי ביוגרפיה
    https://cdn.exiteme.com/exitetogo/www.rambam-medicine.org.il/userfiles/f...

  • צבי

    איזה גרועים אתם, וואו...

    איזה גרועים אתם, וואו...
    שומן רווי לא רק שלא הוכח כלא בריא, ולא רק שזה לא "ידוע", אלא מה גם שאם קוראים את המחקרים רואים שההיפך הוא הנכון. אפילו חקרו והוכיחו שאנשים שה BMI שלהם הוא מעט מעל המומלץ (כלומר שמנים מעט יתר על המידה - ולא, לא מדובר על אלו ששוקלים יותר בעקבות מסת שריר) דווקא לוקים *פחות* בהתקפי לב ובמחלות לב. אתם לא יותר מאשר הזרוע החינוכית למדע של מי שמשלם כדי לדחוף את הדעות שהוא רוצה שיתפרסמו ברבים, בלי שום התחשבות וקשר לבריאות האזרח, מדע אמיתי, וקידום האנושות לקדמה.
    עצוב.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    צבי שלום,
    המטרה של הכתבה היא לא לבדוק האם שומן רווי הוא בריא או לא. השאלה הזאת כמו שציינת נמצאת כרגע בדיון בעולם המדעי. עד ששאלה זו תוכרע וההמלצות התזונתיות יעודכנו בהתאם, אנחנו נמתין עם הכתבה על הנושא הזה. המטרה של הכתבה היתה לבדוק האם שמן קוקוס שמקולטג כשומן רווי, יכול להחליף את השמנים הבריאים הבלתי רווים. לצורך בדיקת טענה זו עברנו על מאמרים קליניים מדעיים מחקריים והמסקנה היתה שככל הנראה שמן קוקוס לא מועיל לבריאות כמו שמנים בלתי רוויים.

  • אנונימי

    השמן הטוב ביותר הוא שמן זית כבישה קרה חציצות עד 5%

    גם שמן קוקוס טוב. הכל במתינות. על העור הוא נהדר.

  • עדן

    היי. ראיתי את הכתבה ואני

    היי. ראיתי את הכתבה ואני חייבת לציין שראיתי שכתוב בכמה מקורות, כי חומצה לאורית מועברת ישירות לכבד, לשם ייצור אנרגיה. אף יש לציין כי מחקרים מסוימים מעידים על פחת ברמות אומגה 6 (LDL) בגופנו, מה שעשוי לתרום לאיזון רמות הכולסטרול בכלל.
    מה אתם חושבים?

  • מיכל רוזן

    להמליץ על שמן מזוקק שעבר תהליכים כימיים כמו הקנולה??

    שכחת לציין ששמן הקנולה עתיר אומגה 6 שמעלה דלקתיות לעומת שמן הקוקוס שאין בו אומגה 6. שכחת גם לציין ששמן הקנולה עובר תהליכי זיקוק שפוגעים בו לעומת שמן קוקוס שמופק בכבישה קרה. שכחת לציין שבאזור הפיליפינים ובאזורים הטרופיים יש אוכלוסיות רבות שניזונו במשך אלפי שנים מקוקוס ושמן קוקוס ולא ידוע שם כלל על מחלות מערביות כמו בעיות בכלי דם ולב . מצער מאוד לראות שגם היכלי המדע נגועים באינטרסים פוליטיים ומשרתים את תעשיית המזון.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    ברור שלכל שמן יש חסרונות ויתרונות, על הקורא להחליט את ההחלטות שלו. בשום מקום לא היתה המלצה לצרוך שמן זה אחר.

  • אדיר

    נס השמן

    תודה לך בת חן על מאמר יפה המסכם את הנושא,
    אשמח מאוד אם תמשיכי לכתוב מאמר נוסף על העיכול המיוחד של חומצות שומן בעלות אורך שרשרת בינוני בגוף.
    מה שלא כתוב בשמן קוקס, שקונים הוא כמה ממנו הוא באמת חומצות שומן בינוניות?
    הרוב בשמן הקוקס זה שומן רווי, רק 13% ל- 15% הן חומצות שומן בינוני
    https://goo.gl/6Hi9BF
    המחקר של ד״ר מרי אשר מאשר שלא חלה עלייה בגורמי סיכון מטבולים בעקבות צריכת חומצות שומן בינוניות, היא השתמשה בשמן טהור המכיל אותן ביחס של 100% , goo.gl/zNcFrE

  • שיר

    מה לגבי מריחה על העור?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    שיר שלום,
    הכתבה עסקה בבחינת השאלה האם שמן קוקוס מונע מחלות לב וכלי דם.
    לגבי מריחה על העור, זו שאלה קוסמטית לחלוטין.

  • annonymous

    בושה

    מאמר שמבוסס על אינטרסים מושחטים, מכון דוידסון בסוף אנשים יידעו את כל מה שאתם מנסים להסתיר ואתם תיפלו.

  • ליאור

    לגמרי . זרוע של הביג פארמה.

  • אנונימי

    נכון מאד

  • אנונימית

    את\ה לא באמת יודע\ת, אולי

    את\ה לא באמת יודע\ת, אולי המקור הקודם שגוי?

  • אנונימי

    כל האמת על שמן הקוקוס

    http://bit.ly/2uzGwpQ מאת ד"ר MD יוסף שחר

  • סיגל

    שמן קוקוס

    האם שמן קוקס חודר לעור ?

  • אורן

    הרבה הנחות שנאמרו כעובדה

    אין כאן שום ציטוט למחקר שבדק השפעת צריכת שומן קוקוס או שמנים אחרים על מחלות לב אלא רק על פרופיל השומנים בדם. ההנחה כי פרופיל השומנים בדם מעיד על הסיכוי למחלת לב היא טענה שלא הוכחה ולא עובדה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    אורן שלום,
    כאשר מתכננים מחקר בתחום התזונה, מגדירים לפני שמתחילים משהו שבז'רגון המקצועי נקרא : outcomes. כלומר, תוצאות שניתנות למדידה וכימות מבחינה סטטיסטית. בתחום של מחלות לב וכלי דם, מקובל להשתמש במדד של פרופיל שומנים בדם והשיפור שלו/אי שיפור שלו כתוצאה הניתנת למדידה וכימות. לבדוק אצל אנשים במחקר התערבותי-מבוקר תחלואה ממשית של מחלות לב, זה יפה בתיאוריה אבל מבחינה פרקטית בלתי אפשרי. מהסיבה הפשוטה שאין סיכוי עליי אדמות שתוכל למצוא קבוצה של אנשים לחלק אותה ל-2, לתת לאחת שמן קוקוס ולשנייה שמן אחר ולהתחיל לעקוב אחריהן במשך שנים עד שתהיה תחלואה של לב וכלי דם.

  • אנונימי

    לא מדוייק

    מה שדני אמר !

  • דני

    שומן רווי וכולסטרול "רע"

    המאמר יוצא מנקודת הנחה כי שומן רווי הוא לא בריא וכולסטרול "רע" הוא רע. מחקרים חדשים הראו שאין קשר ישיר בין רמת הכולסטרול ה"רע" לבין מחלות לב וכן ספקות בדבר השפעתו הרעה של שומן רווי (תלוי במקורות השומן). כמו כן יש מספר סוגים של כולסטרול "רע" שרק חלקם רעים באמת ואין מדובר בשומן רווי מן החי או שמן קוקוס.

  • דודו כהן

    ואפשר להמשיך שהעישון לא מזיק לבריאות ...

    דני ה"פוסט" מודרניזם שהכל הוא חסר ודאות , התחלף במחקרים רבים
    אודות LDL ושומן רווי .
    כדאי לקבל בהכנעה את המחקרים , כולל גם אודות נזקי העישון ...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    דודו שלום

    למרות התגובה הצינית, נראה לי שנכון ובריא תרתי משמע להטיל ספק בכל מחקר שיוצא חדשות לבקרים, לבדוק מי ערך אותו, כיצד ביצעו אותו ומה ידוע על התחום לפני שאומרים אמן ומאמצים את המסקנות.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

    תשובה

    דני שלום,
    הכתבה יוצאת מנקודת הנחה שאין כרגע מספיק נתונים מדעיים שתומכים בהחלפת שמנים מהצומח העשירים באומגה-3 ואומגה-9 , בשמן קוקוס. זאת שורה תחתונה חשובה מאוד, כיוון שהמצדדים בשמן הקוקוס טוענים כי הוא משפיע לטובה על הכולסטרול הטוב ונכון להיום אין לזה תימוכין מחקריים. לגבי ההשפעה של כולסטרול "רע" על תחלואת לב וכלי דם, זה כבר נושא לכתבה אחרת.

  • אורן

    איזה שמנים מהצומח בדיוק עשירים באומגה 3 ?

    רובם עשירים באומגה 6. וגם אלו שיש בהם, זה אומגה 3 צמחי ALA שלא נספג כמעט בכלל.

  • אנונימי

    כתבה חשובה. תודה

    כתבה חשובה. תודה
    זה כבר לא חדש שמאכל כלשהו הופך לפופולארי מבלי שיהיו מחקרים מספקים