מדוע אנשים רבים חושבים שמשקאות טעימים יותר בכלי מזכוכית? האם הם צודקים?

מבית היוצר של מכון דוידסון לחינוך מדעי : תקועים בבית- עכשיו אתם יודעים

לרשימת הסרטונים המלאה

אומרים ש"הבגד עושה את האדם", ואכן האריזה וצורת ההגשה משפיעות גם על טעמם של המשקאות והמזונות שלנו. או לפחות על תפיסת הטעם. אנשים רבים מוכנים, לדוגמה, להישבע שקולה בבקבוק זכוכית טעימה יותר מקולה בפחית או בפלסטיק, אף שהנוסחה של המשקה כמעט תמיד זהה לחלוטין. אחרים טוענים בתוקף שקפה בכוס זכוכית מתוק הרבה יותר מקפה בספל.

האם הם צודקים? ואם כן, מה ההסבר לכך?

במקרה של קולה התשובה פשוטה. הפחמן הדו-חמצני שמומס בקולה חודר בקלות רבה יותר מבעד לפלסטיק מאשר מבעד לפחית אלומיניום, ושניהם חדירים לגז יותר מזכוכית.

כדי למנוע בריחה של פחמן דו-חמצני מבקבוקי פלסטיק מצפים אותם בחומר מיוחד שנועד לעצור את התהליך – בדרך כלל פוליאתילן טרפטאלאט. החומר הזה עלול להתפרק לאצטלדהיד ולפעפע אט-אט לתוך המשקה, דבר שמשפיע כנראה על טעם הקולה (אך בכמויות קטנות אלו אין לו השפעה בריאותית). גם פחיות אלומיניום משפיעות על הטעם, מאחר שהאלומיניום מגיב קלות עם המשקה. זכוכית, לעומת זאת, כמעט שאינה מגיבה עם חומרים אחרים, ולכן לא משפיעה על הרכב הנוזל בבקבוק.

בקפה ובמשקאות דומים, התשובה מורכבת יותר. ההבדלים בטעם תלויים בין השאר ברכיבים פסיכולוגיים ובמוליכות החום של הספל או הכוס, אך גם בחומרים שעלולים לעבור למשקה – למשל מכוס נייר שבחלקה הפנימי מכוסה שעווה.

הטעמים מתוק, מר ואומאמי (טעם חלבוני) של משקה חם יהיו חזקים יותר מאלו של משקה קר זהה, מאחר שקולטני הטעם האלה בפה מצומדים לחיישני טמפרטורה. לכן אנו מרגישים ששוקו חם מתוק יותר משוקו קר, גלידה חמה מתוקה יותר מגלידה קרה ובירה חמה מרירה יותר מבירה קרה. משקה שיוגש בכלי שמוליך היטב חום יתקרר מהר יותר ולכן טעמו יהיה שונה ממשקה זהה שיוגש בכלי אחר.

ומה ההשפעה הפסיכולוגית? מחקר שפורסם ב-2014 מצא שטעמו של קפה שהוגש בכוס לבנה שונה מקפה זהה שהוגש בכוס דומה אך כחולה או בכוס שקופה צלולה וחסרת צבע. החוקרים מזגו לכוסות השונות קפה לטה, הגישו אותו למספר קטן של טועמים וביקשו מהם לדרג את הארומה שלו, המתיקות, המרירות, החוזק ומאפיינים נוספים. התברר שצבע הכוס השפיע על תפיסת המתיקות והחוזק של הקפה. טועמים ששתו מכוס לבנה חשו שהקפה חזק יותר מאלו ששתו בכוסות האחרות. לעומת זאת, אלה ששתו מכוסות שקופות טענו שהקפה היה מתוק יותר מהשותים בכוס לבנה או כחולה.

תוצאות המחקר מחזקות תוצאות של מחקר מ-2011 שהראה שאנשים חשבו שהטעם של מוס תותים חזק יותר כשהוא הוגש בצלחת לבנה לעומת שחורה. החוקרים משערים שהניגוד החד בין המוס לצלחת הלבנה, או בין הקפה החום לכוס הלבנה, משפיע על התפיסה שלנו לגבי טעם המזון או המשקה. ייתכן שמאחר שקפה נראה לנו כהה יותר כשהוא  מוגש בכוס לבנה, גם החוזק שלו גדל בעינינו.

מתברר ש"לאכול עם העיניים" הוא לא סתם ביטוי. ומסקנה חשובה לא פחות: אם אתם רוצים לחזק את הקפה שאתם מגישים לאורחים בבית, הגישו אותו בספל לבן; ואם האורחים אוהבים דווקא קפה מתוק? הגישו אותו בכוס שקופה.

0 תגובות