אנחנו משתמשים בהם להמרצה, לספורט, או סתם כדי לשרוד לילה ארוך. אבל איך משקאות אנרגיה משפיעים על גופנו?

משקאות האנרגיה מלווים אותנו כבר שנים רבות – הם ממריצים, ממלאים אותנו אנרגיה ונמצאים בשימוש נרחב במיוחד אצל ספורטאים. אולם לשימוש בהם יש גם מחיר, שרובנו איננו מודעים לו. מתברר שפעולתם מזכירה את המנגנונים שמכינים אותנו למצבי חירום, ולכן מכניסים את הגוף שלנו ל"לחץ" שעלול בטווח הארוך לגרום למחלות לב.

המשקאות הללו, בנוסף לכמויות נדיבות של סוכר כמקובל במשקאות קלים, מכילים גם כמות נדיבה של קפאין וטאורין, שהן מולקולות ממריצות. מחקר שהתפרסם לאחרונה חקר איך משפיעה על גופנו שתיית פחית אחת של משקה האנרגיה "רוקסטאר".

במחקר השתתפו 25 נבדקים צעירים, בריאים ולא מעשנים שהתבקשו לשתות פחית אחת (כחצי ליטר) של המשקה. לצורך ההשוואה קיבלו אותם נבדקים ביום אחר משקה אחר שטעמו וצבעו היו זהים לאלה של ה"רוקסטאר", אך בלי החומרים הממריצים. בשני המקרים הם בדקו את לחץ הדם ואת רמת "הורמון הלחץ" נוראדרנלין לפני השתייה ואחריה. נוראדרנלין פועל כחלק ממנגנון ההישרדות המכונה "הילחם או ברח", שמכין את הגוף למצבים שדורשים תגובה מהירה והוצאת אנרגיה רבה, ולכן גורם להעלאת קצב הלב ולחץ הדם והוצאת סוכר מהמאגרים בגוף.

תוצאות המחקר הראו שכאשר הנבדקים שתו את משקה האנרגיה, רמות הנוראדרנלין ולחץ הדם עלו בצורה משמעותית בהשוואה לשתיית משקה הדמה. לטענת החוקרים, השינויים קצרי הטווח הללו עלולים להגדיל את הסיכוי למחלות לב וכלי דם בטווח הארוך.

מלחיץ? לא בטוח. יש כמה נקודות שדורשות להתייחס בזהירות למסקנות המחקר. ראשית, כבר הרבה מאוד שנים ידוע שקפאין מעלה את לחץ דם. היות שמשקה האנרגיה מכיל כ-200 מ"ג קפאין, התוצאות די מובנות מאליהן. בנוסף יש לזכור שהמחקר בדק משקה אנרגיה אחד בלבד, לכן אי אפשר בהכרח להשליך את ממצאיו גם לשאר המתחרים בשוק. גם מספר הנבדקים הקטן אינו סימן טוב, והכי חשוב: החוקרים לא באמת הראו שהשינויים שנצפו בטווח הקצר אכן יכולים לגרום לבעיות לב וכלי דם בטווח הארוך. לשם כך דרושים מחקרים נוספים.

נכון לעכשיו, רופאים רבים מסכימים שלא מומלץ לצרוך כמות גבוהה מדי של משקאות אנרגיה, או לשלב אותם עם אלכוהול. ומה אפשר לעשות בכל זאת בשביל לקבל קצת מרץ? פעילות גופנית או מקלחת חמה ימריצו לכם את מחזור הדם ויאפשרו לכם להישאר ערניים לזמן מה.

0 תגובות