תכשירים לציפורניים עוברים בארץ תהליכי רישוי שמוודאים שיהיו בטוחים לשימוש. מי בכל זאת צריכים להיזהר? בעיקר אנשי מקצוע שנחשפים להם הרבה

מפעם לפעם צצות ברשתות החברתיות אזהרות מפני הסכנות החמורות של השימוש בלק לציפורניים. ההודעות הללו נופלות על אוזניים כרויות, שכן מדובר באחד התכשירים הקוסמטיים הנפוצים ביותר, בעיקר בקרב נשים. כמו הרבה חומרי איפור אחרים, גם הלק מורכב משילוב של כימיקלים שונים, שבמינונים לא נכונים עלולים להזיק. אך האם הסכנה הזאת ממשית? הרי אילו הלק באמת היה רעיל, היינו רואים תורים ארוכים של נשים צבועות ציפורניים מחכות לבדיקה רפואית.

לפני שנבדוק אם יש אמת מאחורי האזהרות האלה, חשוב להדגיש שבישראל לק חייב לקבל אישור של משרד הבריאות. בארצות הברית אין חובה לקבל אישור של מינהל המזון והתרופות (FDA) על כל תכשיר, אבל קיימת חובה חוקית לעמוד בתקני הבטיחות שקבע הארגון.

שימוש ביתי

כידוע, הרעילות של חומרים טמונה במינון שלהם, כך שבכמות מופרזת גם מים או חמצן עלולים להיות רעילים. הלקים המסחריים המאושרים נבדקו כדי לוודא שהם בטוחים לשימוש כל עוד מקפידים על הוראות השימוש שקבע היצרן.

שלושה רכיבים עיקריים בלקים נחשבים בעייתיים. הראשון הוא הפורמלדהיד (שמוכר גם בשמות פורמלין ומתילן גליקול), שעלול להחליש את הציפורניים ובמקרים מסוימים לגרום לאלרגיה, אך בריכוזים שבהם משתמשים בו בלק הוא איננו בעייתי מעבר לכך.

שני החומרים האחרים הם הממס האורגני טולואן וכן כמה סוגים של פטלאטים – תרכובות אורגניות שבריכוזים גבוהים עלולות לגרום ל שיבושים במערכת הרבייה בבעלי חיים אך נמצאו בטוחות לשימוש בריכוזים בהם משתמשים בתעשיית הקוסמטיקה. שני החומרים היו בשימוש בעבר אך כיום ממעטים להשתמש בהם. מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית ממליץ לציבור לבדוק את רשימת הרכיבים ולאוורר את החדר בזמן מריחת לק.

שימוש מקצועי

לק אינו מסוכן עבור משתמשים רגילים, משום שהם נחשפים אליו במשך זמן קצר וברמת חשיפה נמוכה. עם זאת, עבור עובדים מקצועיים שמשתמשים בלק בכמויות גדולות על לקוחותיהם, למשל במכוני קוסמטיקה, כמה מהחומרים עלולים להיות מסוכנים בחשיפה ממושכת. יתר על כן, בגלל צורת העבודה, הקוסמטיקאיות נוטות להחזיק את ידי הלקוחות קרוב לפניהן, וכך שואפות את החומרים הנדיפים לריאותיהן.

כדי לצמצם את הסכנה, המינהל האמריקאי לבטיחות ולבריאות תעסוקתית (OSHA) ממליץ להתאים את פינות העבודה כך שיהיו כמה שיותר מאווררות. במקרים מסוימים גם ממליצים לעובדים להשתמש במסכות הגנה כדי לסנן את החומרים הנדיפים.

לק ג'ל נחשב קצת פחות בטוח לשימוש, משום שהוא מחייב שימוש במנורה של קרינה על-סגולה (UV) על מנת לקבע את הלק לציפורן. קרינה על- סגולה היא קרינה מייננת, כלומר בעלת אנרגיה גבוהה שיכולה לפגוע באטומים ובמולקולות בגופנו, ולכן עלולה להזיק לעור. האקדמיה האמריקאית לרפואת עור ממליצה לצמצם ככל האפשר את החשיפה של עור הידיים לקרינה העל-סגולה ומציעה לחבוש כפפות כהות וחוסמות קרינה או למרוח קרם הגנה איכותי כ-15 דקות לפני החשיפה.

בנוסף, הלק הזה פחות מומלץ כי על מנת להסיר אותו יש להשתמש בכמות גדולה של אצטון, שעלול לגרות את העור, העיניים, מערכת הנשימה ובריכוזים גבוהים אף לפגוע במערכת העצבים. האקדמיה האמריקאית לרפואת עור ממליצה לטבול באצטון רק את קצות האצבעות או להדק לציפורן צמר גפן טבול באצטון, ולהימנע ככל האפשר ממגע בעור הידיים. המלצות הארגון נועדו למזער סיכונים, ובה בעת הוא מציע לצמצם את השימוש בלק ג'ל לאירועים חגיגיים בלבד, ולא להשתמש בו באופן יומיומי.

הסכנה הגדולה יותר שקיימת בסלוני יופי היא דווקא זיהום בעקבות חיטוי לא הולם של כלי העבודה. כלי עבודה מזוהמים עלולים להעביר חיידקים, נגיפים ופטריות שפוגעים בציפורניים בעור ואפילו עלולים להעביר מחלות אם הם חודרים למחזור הדם דרך פצעים בעור. חשוב בשל כך ללכת רק למקומות שמקפידים היטב על חיטוי ועל ניקיון ולא להסס לחקור אותם על הנהלים שלהם בנושא.

בשורה התחתונה, לק אינו מוצר הכרחי ואין בעיה לוותר עליו, אבל בדרך כלל גם לא באמת צריך. לק שנבדק ואושר הוא תכשיר קוסמטי בטוח כל עוד משתמשים בו במידה ולפי ההנחיות.

3 תגובות

  • סיון

    האם הלק עצמו יכול להיות בסיס

    האם הלק עצמו יכול להיות בסיס לפטריות וחיידקים?
    הרי את הלק לא מחטאים

  • מיה

    לא תגובה אלא שאלה:

    לגבי הלק ג'ל כתו שפעם ב.. מותר אבל לא בשימוש יומיומי. אף אחת הרי לא מחליפה לק ג'ל כל יום, אלא רק פעם ב-3 שבועות בערך, האם גם בתכיפות שימוש כזאת זה מסוכן?

  • שקד אשכנזי

    ככלל עדיף להמעיט ככל האפשר.