קולה מכילה יחסית הרבה קפאין, אם כי פחות מקפה. כמה פחיות יהיו יותר מדי, ומה עוד צריך לקחת בחשבון?

קפאין הוא חומר ממשפחת הקסנטינים שנמצא באופן טבעי בצמחים רבים, ובהם קפה, תה, קקאו, מאטה ועוד. הוא ידוע כסם ממריץ. המבנה שלו דומה לזה של האדנוזין, חומר שמאט את הפעילות של תאי העצב והתאים האחרים שאליהם הוא נקשר, ולכן יכול להיקשר לאותם קולטנים ולתפוס את מקומו. כתוצאה מכך פעילות התאים נשמרת גבוהה ונוצר האפקט המעורר המזוהה עם שתיית קפה.

בגלל השפעתו על התאים, לא מומלץ לצרוך כמות גבוהה מדי של קפאין. הכמות המומלצת לאדם מבוגר היא עד 400 מ"ג קפאין ביום, כמות השקולה לכארבע כוסות קפה שחור או אספרסו, או 12-10 כוסות תה. הכמות המומלצת עבור נשים בהיריון קטנה אף יותר ועומדת על 200 מ"ג ביום לכל היותר.

משקאות רבים מכילים קפאין, ביניהם משקאות קלים ומשקאות אנרגיה. פחית קולה מכילה 40-30 מ"ג קפאין, כך שצריך לשתות כארבעה ליטרים של קולה ביום כדי לעבור את המינון המקסימלי המומלץ. עם זאת, חשוב לזכור שקולה מכילה כמויות גדולות מאוד של סוכר: פחית אחת מכילה כשבע כפיות סוכר (35 גרם). כתוצאה מכך, ארבעת הליטרים הדרושים כדי להגיע למינון יתר של קפאין מכילים כ-400 גרם סוכר – כמות עצומה.

צריכה קבועה של כמויות סוכר כאלה קשורה ישירות בהשמנת יתר ובסוכרת. איגוד הלב האמריקאי ממליץ לנשים לצרוך עד 100 קלוריות ביום שמקורן בסוכר מוסף (כשש כפיות סוכר) ולגברים עד 150 קלוריות. כלומר, פחית אחת של קולה מכסה כמעט את כל הצריכה היומית המומלצת לנשים.

שתייה קבועה של משקאות קלים גם מזיקה לשיניים. כמות הסוכר הגדולה מספקת כר פורה לחיידקים לגדול, דבר שעשוי להביא לחורים ולעששת. בנוסף, המשקאות האלה מעלים את החומציות בחלל הפה, דבר שמוביל לשחיקת שכבת האמייל המגנה על השן ולאובדן מינרלים חיוניים. התופעה בעייתית במיוחד אצל ילדים, ששכבת האמייל שלהם רכה יותר משל מבוגרים.

אם כך, אכן אפשר להגיע למנת יתר של קפאין משתייה של קולה, אך דרושה הרבה מאוד קולה כדי להגיע לכך וישנן סיבות טובות מאוד נוספות להימנע משתיית כמות כזו. שתייה סבירה של קולה איננה בעייתית בדרך כלל מבחינת כמות הקפאין, אך מוטב להיזהר בה דווקא בגלל רמות הסוכר הגבוהות.

תגובה אחת

  • יעל

    הכמות המומלצת

    הניסוחים בנוגע לכמות המומלצת לא מדגישים מספיק שמדובר במקסימום. כך למשל, הניסוח הבא מתאים לויטמינים ומינרלים ולא לקפאין: "הצריכה היומית המומלצת לנשים". יש כאן גם טעות בקישור על המילים "הכמות המומלצת", המאמר שהקישור הזה קשור למילים " לא מומלץ " בתחילת אותו משפט.