חמוציות מוצגות כפתרון קסם למניעת דלקות בדרכי השתן. ובמציאות? הן אכן תורמות, אך בעיקר לעצירת זיהומים חוזרים

מיץ חמוציות הוא תרופת סבתא ידועה לטיפול בדלקות בדרכי השתן. האם מדובר בתרופה שבאמת עובדת, או שמא זהו מיתוס שהגיע הזמן לנפץ? התשובה, בקצרה, היא "כן, אבל..."

זיהומים בדרכי השתן הם תופעה נפוצה, במיוחד אצל נשים. ברוב המקרים הזיהום הוא בחיידק הצואתי E.coli, ורבים מהחולים יסבלו מזיהומים חוזרים, כלומר לפחות שני אירועים בחצי שנה.

בשנים האחרונות התפרסמו כמה מאמרי מטא-אנליזה שבחנו את היעילות של מיץ החמוציות במניעת זיהומים כאלה. מטא-אנליזה היא מחקר שסוקר מאמרי מחקר שקדמו לו במטרה להסיק מהם מסקנה רחבה יותר ממה שאפשדר להסיק ממחקר בודד. אחד מהמאמרים התפרסם בכתב העת Cochrane Database of Systemic Reviews, שמתמחה במטא-אנליזות כאלה. סקירה נוספת פורסמה בכתב העת היוקרתי JAMA – Internal Medicine.

הסקירות מדווחות כי שתייה של מיץ חמוציות אכן עשויה להועיל כטיפול מונע אצל אנשים שיש להם נטייה ללקות בזיהומים חוזרים. נמצא כי צריכה קבועה של המיץ מפחיתה את הסכנה להופעה חוזרת של הזיהום. עם זאת, המיץ פחות יעיל אחרי שכבר התפתח זיהום. נראה שחומרים מסוימים בחמוציות מפריעים לחיידקים להתיישב על תאי הגוף ולכן עוצרים את היווצרות הזיהום הנרחב. עם זאת, נכון להיום לא ברור מהם בדיוק החומרים האלה.

כותבי המחקרים העלו כמה נקודות חשובות נוספות בנוגע לצריכת מיץ חמוציות. ראשית, נראה  ששתייה של מיץ יעילה יותר מנטילת כמוסות. עם זאת, ההוכחות לכך אינן חזקות. החוקרים משערים שהתרומה הנוספת נובעת מהנוזלים ששוטפים את דרכי השתן. הסבר נוסף הוא שקיימת פעילות משותפת של כמה חומרים שנמצאים במיץ אך לא בכמוסות, והיא תורמת להשפעה החיובית של החמוציות.

עוד התברר שלא נמצאה עד כה הכמות הרצויה ביותר לשימוש. יתר על כן, החוקרים לא הצליחו לקשר אפילו בין הכמות שנצרכה לבין היעילות במניעת הזיהום.

על מהימנות המחקרים העיבה העובדה שרבים מהמשתתפים נשרו במהלך הניסויים ולא סיימו את פרוטוקול הטיפול המלא, שנמשך כמה חודשים. מחברי מאמרי הסקירה משייכים את התופעה לקושי להתמיד בצריכת המיץ ולתופעות הלוואי של הטיפול – בעיקר חוסר נוחות במערכת העיכול. אם לא די בזה, בהרבה מקרים מיץ החמוציות ממותק בסוכר, והתוספת הזאת עלולה להיות קשורה לעלייה במשקל ולבעיות בריאות נוספות. ולסיום, השונות הגבוהה בין האנשים מקשה מאוד להגיע לתוצאות בעלות מובהקות סטטיסטית.

13 תגובות

  • אנונימי

    איציק

    האם זה יעיל גם לגברים?

  • ליבי פינקוביץ

    בסיס ביולוגי

    מהו הבסיס הביולוגי לשאלה של מאמר זה?

  • אנונימי

    רפי

    מה זה צריכה קבועה ??כמה ליטר ביום שני ליטר.מה זה יכול למנוע אבל לא לטפל.
    בקיצור חמוציות זה בלוף גדול מאווד

  • שקד אשכנזי

    אתה מעלה את אחד הקשיים

    אתה מעלה את אחד הקשיים המשמעותיים במחקרים בתחום הזה: הנבדקים מתקשים להתמיד במשטר של הניסוי. מגבלה נוספת היא שהם יודעים אם הם שותים מיץ חמוציות או מיץ תפוחים, כך שניסוי לא נעשה באופן כפול סמיות, ואפילו לא חד סמיות.
    סביר להניח שיש אלטרנטיבות טובות יותר מחמוציות.

  • אנונימי

    הסבתא מתה ביחד עם תרופת הסבתא

    חמוציות זה בלוף שיווקי שמעולם לא הוכח נהפוך הוא כל המחקרים הרציניים מוכיחים שהסוכר יכול להחריף הדלקת

  • אנונימי

    חמוציות זה סיפורי סבתא

    יש מוצרים יעילים פי כמה כמו פמינוז שיוצא להרחיק את החיידק החוצה מהגוף ללא אנטיביוטיקה

  • פנינה

    כמה זמן צריך לקחת פמינוז כאשר

    כמה זמן צריך לקחת פמינוז כאשר יש כבר דלקת ?

  • שקד אשכנזי

    יש ללכת לרופא ולהתייעץ לגבי

    יש ללכת לרופא ולהתייעץ לגבי הטיפול המתאים. גם המחקרים שמראים יעילות של תוספים שונים מראים יעילות במניעה ולא בטיפול.

  • אנונימי

    דן

    חמוציות הוכחו כלא יעילות ואף עלולות להחריף דלקת בגלל הסוכרים.

  • אנונימי

    פמינוז יעיל מחמוציות

    על זה יש מחקרים

  • תומר

    דווקא יודעים מה הסיבה

    על חיידקי הe.coli יש מולקולות אדהזיה שהן לקטינים למנוז שנמצא על הממברנה של תאים באפיתל של דרכי השתן. במיץ חמוציות יש ריכוז גבוה של מנוז כך שיש תחרות בין הקשירה של המנוז בתאי השלפוחית לבין המנוז החופשי שהגיע מציץ החומציות. כשהחיידקים לא צמודים לשלפוחית הם פגיעים יותר והם נשטפים בשתן

  • שקד אשכנזי

    המחקרים בתחום פחות חד משמעיים

    מאמרי הסקירה בתחום לא מציינים דווקא מאנוז אלא טוענים שלא לגמרי ברור מהו החומר שמפריע להצמדות. לא מן הנמנע שזה מאנוז אבל ההוכחה כנראה אינה ודאית כי לא מצאתי לזה אזכורים חד משמעיים בספרות.

  • אריאל

    מיץ חמוציות

    יכול להיות נושא מענין למחקר רציני כי לגברים לפחות זיהום בערמונית זו צרה צרורה ויש קהל יעד רחב.