גשרים בלתי שבירים, עכברים לא חברתיים וכוכב לכת עם שלוש שמשות

1. נחילי רובוטים בשליטה "טלפתית"

מדענים מאוניברסיטת אריזונה מפתחים ממשק אלחוטי שיאפשר שליטה קולקטיבית על נחילי רובוטים באמצעות כוח המחשבה. שלא כמו אמצעים תקניים כמו שלט רחוק, שמאפשרים לשלוט על רובוט אחד בכל זמן נתון, הפיתוח החדש אמור לאפשר החלת פקודות מורכבות על קבוצה שלמה לצורך ביצוע משימות משותפות.

השליטה ברובוטים מתבצעת באמצעות כובע של 128 אלקטרודות, שמאפשרות לקרוא את גלי המוח של המפעיל ולתרגם אותם לאותות מחשב. נכון לעכשיו הוא עדיין דורש כיוון אינדיבידואלי לכל מפעיל, והשליטה שהוא מאפשר מוגבלת לקבוצת רובוטים המשלבת עד ארבעה רחפנים ויחידות קרקע.

הפיתוח, שנעשה בשיתוף פעולה עם חיל האוויר של צבא ארצות הברית, נולד כחלק מהנטייה העכשווית להחליף מכונות גדולות ויקרות בכמות גדולה של יחידות רובוטיות קטנות וזולות. לדברי המדען שמוביל את המחקר, פנגיוטיס ארטמיאדיס (Artemiadis), המטרה הנוכחית היא ליצור אמצעי לשליטה על נחילי רובוטים שישתתפו בעתיד במשימות חיפוש והצלה.

(אלכס קרצר)

2. השיבושים במערכת החיסון שמשגעים עכברים

מערכת החיסון, מתברר, משפיעה גם על התפקוד החברתי. חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה הראו שעכברים שמערכת החיסון שלהם הושבתה חדלו להראות התנהגות חברתית אופיינית, כמו התעניינות בחפצים חדשים המונחים בכלובם או התייחסות לחברי מושבה חדשים.במטרה לזהות את הגנים האחראים לכך, חיפשו שינויים במאגרי נתונים גנטיים ומצאו במספר חיות מודל שונות הבדלים ברמות הביטוי של מולקולה שקשורה למערכת החיסון – אינטרפרון-גמא. "כיבוי" שלה בעכברים גרם למוחות שלהם ליצור קשרים פנימיים עודפים, וזה כנראה מה שגרם לשינויים ההתנהגותיים. כשהחזירו את המולקולה לפעילות נורמלית, גם התנהגות של העכברים חזרה להיות רגילה.

צוות החוקרים הראה קשר ישיר בין המוח למערכת הלימפה – המערכת האחראית על הובלה של תאי מערכת החיסון. הקשר הזה מסביר לא רק את ממצאי המחקר הנוכחי, אלא גם תומך בהשערות על כך שמערכת החיסון מעורבת בהפרעות נפשיות כמו דיכאון, אוטיזם וסכיזופרניה. הפוטנציאל הטיפולי של המחקר ברור: אם נדע אלו מולקולות במערכת החיסון גורמות לליקויים בהתנהגות חברתית, נוכל לכוון את הטיפול לאותן מולקולות בהפרעות חברתיות ונפשיות.

(ד"ר עידו מגן)

3. כוכב לכת עם שלוש שמשות

סיור של שתי דקות במערכת עם שלוש שמשות:

את השמש שלנו סובבים שמונה כוכבי לכת לפחות, אבל מערכת HD131339A בנויה מאוד אחרת: כוכב לכת אחד מקיף בה שלוש שמשות. לפי מאמר שהתפרסם החודש בכתב העת Science, המערכת, שנמצאת במרחק של 340 שנות אור מכדור הארץ, מורכבת משני זוגות – שמש גדולה שסביבה חג כוכב הלכת, ושתי שמשות נוספות המקיפות זו את זו.

המערכת, שנצפתה על ידי הטלסקופ VLT בצ'ילה בצילום ישיר (ולא בשיטות הנפוצות יותר של הסתרה או מהירות רדיאלית), מפתיעה משום שהמרחק של כוכב הלכת מהכוכב הגדול שסביבו הוא חג איננו קטן משמעותית ממרחקו משתי השמשות הנוספות, ועם זאת נראה שהמערכת נמצאת בשיווי משקל דינמי. כוכב הלכת הוא ענק גזי בסגנון כוכב הלכת צדק, וקיומו מלמד אותנו שכוכבי לכת יכולים לנוע גם במסלולים יוצאי דופן ומפתיעים.

(ד"ר דויד פולישוק)

4. אלף תרביות לך אהובתי

כמעט כל מחקר בסרטן מתחיל בצלחת פטרי. חוקרי הסרטן מגדלים בה תרביות של תאים סרטניים מסוגים שונים וכך לומדים על תכונותיהם ובודקים טיפולים נסיוניים לפני שמתקדמים למחקר בחיות מודל.

במיזם מודל הסרטן האנושי, של מרכזי חקר הסרטן הגדולים ביותר בעולם מאנגליה, ארה"ב והולנד, מתכוונים ליצור בתוך שלוש שנים אלף תרביות רקמה סרטניות חדשות. אף על פי שתאים בתרבית יכולים לחיות לנצח בצלחת, תכונותיהם אינן משקפות במלואה את המורכבות של גידול בגוף החי, אבל גם כך חקר התאים האלה הניב תגליות מדעיות רבות חשיבות שהולידו תרופות וטיפולים רבים לסרטן.

המדענים ישתמשו בשיטות חדשניות לייצור תרביות רקמה מתוך דגימות תאים שיילקחו מחולים. התוספת הזאת צפויה להכפיל את כמות תרביות הרקמה הסרטניות שקיימות היום בבנק המדעי. אם תוכנית הפיילוט תוכתר בהצלחה, המדענים ייצרו עוד אלפי תרביות רקמה סרטניות, שכן ההערכה היא שיש צורך בכ-10,000 מודלים כדי להבין לעומק את המגוון של סוגי הסרטן הרבים ואת השונות הגנטית ביניהם. התקווה היא שהבנה עמוקה של המחלה תעזור לחוקרים ולרופאים להתאים ביתר הצלחה את הטיפול היעיל ביותר לכל סוג של סרטן ולכל חולה.

(יעל גרופר)

5. גשרים בלתי שבירים

בנייה של גשרים יציבים ועמידים היא משימה קשה, גשרים צריכים להחזיק משקל רב ויש להם נקודות אחיזה מעטות. הרוח יכולה להפעיל כוחות חזקים על המבנה הגדול ולעיתים אף להרוס אותו לגמרי. חוקרים מאוניברסיטת וורוויק (Warwick) באנגליה מצאו צורה חדשה של גשר שלטענתם תהיה היציבה ביותר. הם ניסו לחקות צורות שונות בטבע, כמו בועות סבון, עלים ועצים, שמסוגלות לעמוד בכוחות חזקים בקלות יחסית.

פרופ' ונדה לואיס ועמיתיה למחקר פיתחו מודל מתמטי חדש שחוזה את רמת הקשיחות של צורות הנדסיות. בעזרת המודל הם חישבו את הכוחות והמומנטים הפועלים על הגשר בכל נקודה ונקודה ומצאו צורה שבה מומנט הכוח ולחץ הכיפוף הכי קטנים. גשר כזה צפוי להיות יציב ועמיד יותר ואולי אף בלתי שביר.

(חגי אדרי)