מטאור התפוצץ בשמים בעוצמה דומה לפצצת האטום שהוטלה על הירושימה

מטאור התפוצץ בשמי האוקיינוס האטלנטי בעוצמה דומה לזו של פצצת האטום שהוטלה על הירושימה במלחמת העולם השניה. עוצמת הפיצוץ שקולה ל-13,000 ק"ג של TNT (לשם השוואה 28 ק"ג הספיקו כדי להרוס את גשר מעריב בתל אביב).

סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, דיווחה כי המטאור התפוצץ ב-6 בפברואר 2016 בגובה של כ-50 ק"מ מעל פני הים, בין אורוגוואי לדרום אפריקה. זה אחד מעשרת המטאורים הגדולים ביותר שנצפו בעשור האחרון.

אף על פי שאירועים בסדר גודל שכזה מתרחשים בממוצע פעם או פעמיים בשנה, הסיכוי שיתרחשו באזור מיושב קטנים מאוד. ואולם, הם אינם אפסיים. ב-2013 התפוצץ מטאור גדול בשמי העיר צ'ליאבינסק ברוסיה. הפיצוץ שם היה גדול פי 20, ואילו התרחש קרוב יותר לפני הקרקע, היה נגרם אסון כבד. בפיצוץ עצמו נפצעו כ-1000 בני אדם, רובם משברי זכוכית בשל גל ההדף האדיר.

בשני המקרים המטאור לא זוהה לפני כניסתו לאטמוספירה. בנסיון למנוע אסון, נאס"א מפעילה תוכנית למיפוי מטאורים שמסלולם קרוב לזה של כדור הארץ. לאחר שהצליחה למפות יותר מ-90 אחוז מהמטאורים שקוטרם גדול מק"מ, עברה נאס"א לשלב הבא, זיהוי המטאורים שגודלם יותר מ-100 מטר.

זיהוי כזה עדיין רחוק מלספק הגנה מלאה. גודלו של המטאור מצ'ליאבינסק נאמד בכ-20 מטרים בלבד, וגודלו של המטאור מהאוקיינוס האטלנטי – כשבעה מטרים. לכן דרושה עוד התקדמות טכנולוגית רבה עד שנדע להתגונן מפני אירועים בסדר גודל כזה.

0 תגובות