ב-6 באוגוסט 2012 נחת על מאדים ה"קיוריוסיטי", רכב מעבדה רובוטי יחיד במינו. על הרכב הותקנו לא פחות מ-17 מצלמות, במטרה לשדר לכדור ארץ תמונות וצילומי וידאו באיכות גבוהה של פני השטח של המאדים. בנוסף הותקנו בו מכשירים מיוחדים לסייע בתנועת הרכב ובמחקר המדעי של התנאים על פני כוכב הלכת השכן שלנו. על העיקריים שבהם נספר לכם מיד.


המערכות שהותקנו על הקיוריוסיטי | כל התמונות לקוחות מאתר נאס"א

מצלמות הרכב
על הרכב הותקנו מצלמות לשידור תמונות לכדור הארץ ולסיוע בזמן הנחיתה. הצילום נעשה בטכנולוגיה של צילום דיגיטלי, שמאפשרת לאסוף את התמונות ולשדר אותן לכדור הארץ ביעילות מרבית. כל מצלמות הרכב פותחו על ידי חברת Malin Space Science Systems.

  •  MARDI) Mars Descent Imager) – מצלמת נחיתה
    מצלמה זו, שנמצאת בתחתית הקיוריוסיטי, נועדה ליצור תצלומים ברזולוציה של 2 מגה-פיקסל בזמן הנחיתה, מגובה של כ-3.7 ק"מ עד לגובה של 5 מטרים. התמונות שימשו לזיהוי אתר הנחיתה של הרכב.

  • (MastCam) Mast Camera – מצלמת התורן

    המערכת הזו מספקת תמונות בצבעים אמיתיים  על ידי שימוש בשתי מצלמות במקביל. המצלמות יכולות ליצור תצלומים צבעוניים בגודל של 1,200X1,600 פיקסלים, ולצלם עד עשרה פריימים בשנייה במצב של וידאו. לכל מצלמה יש 8 ג'יגה-בייט של זיכרון פלאש. המצלמות מצוידות בפוקוס אוטומטי שיכול להתמקד בעצמים במרחק של 2.1 מטרים ועד אינסוף.

  • (MAHLI) Mars Hand Lens Imager - מצלמת הזרוע

    המערכת הזו כוללת מצלמה שמורכבת על הזרוע הרובוטית של הרכב ומשמשת לביצוע תצלומים מיקרוסקופיים של אבנים ואדמה. המערכת יכולה ליצור תצלומים צבעוניים בגודל של 1,200X1,600 פיקסלים ברזולוציה של עד 14.5 מיקרומטר לפיקסל‏.


מצלמת הזרוע כפי שצולמה על ידי מצלמת התורן

  • (Navcams) Navigation Cameras - מצלמת ניווט

    ברכב המאדים יש שני זוגות של מצלמות שחור-לבן שמורכבות על התורן שלו ומשמשות לניווט. המצלמות האלה מצלמות באור טבעי כדי ליצור תמונות תלת ממד סטריאוסקופיות (כלומר בעלות שני מוקדים, כמו העיניים האנשיות)‏. המצלמות מגיעות לזווית ראייה של 45 מעלות‏.
    כמה תמונות שהגיעו אלינו ממאדים. למידע נוסף


דוגמית של אבקת סלע שהוצאה בפברואר 2013 על ידי המקדחה של רכב החלל

מערכות מדעיות נוספות על הרכב

  • (ChemCam) Chemistry and Camera – מצלמה מעבדה כימית

    מערכת חישה מרחוק, הכוללת שני כלים: ספקטרומטר השבירה מבוסס-הלייזר (LIBS, או Laser-Induced Breakdown Spectrometer) הוא מקרן לייזר שמסוגל לאדות חלקי אבן או אדמה. במקביל לו פועל מיקרו-דמאי רחוק (RMI או Remote Micro Imager), שבאמצעותו הקיוריוסיטי בוחנת את ספקטרום האור המוחזר מהאבן המתאדה. המערכת פותחה על ידי המעבדה הלאומית לוס אלמוס ומעבדת CESR הצרפתית, בעלות של כעשרה מיליון דולר.

נוסף על אידוי הסלע, ברכב החלל יש מקדח מיוחד בקצה הזרוע הרובוטית שלו שמסוגל לקדוח חורים בסלעי כוכב הלכת עד לעומק של שבעה ס"מ. זו הפעם הראשונה שנעשה שימוש בכלי כזה. המקדח נמצא בקצה הזרוע הרובוטית של הרכב. מהקידוח מפיק הקיוריוסיטי אבקת סלע שעליה יכולות מעבדות הרכב לעשות בדיקות כימיות.


קדיחת חורים. תמונה ממצלמת ה-ChemCam

  • Hazcams) Hazard detection and avoidance cameras) - מערכת גילוי סכנות
שני זוגות של מצלמות תלת-ממד עם זווית ראייה של 120 מעלות, שהרכב מסתייע בהן כדי להגן על עצמו מפגיעת אבנים או מכשולים אחרים במהלך הנסיעה‏. מחשב הרכב יודע לזהות סכנות בדרכו על פי הנתונים שהוא מקבל מהמצלמות שלו.

0 תגובות