לא מפורסם

בסוף ההרצאה של פרופ קירן איגן (Kieran Egan)   ניגשתי אליו והבעתי את הנאתי מההרצאה, סיפרתי לו על אתר חדר מורים, וביקשתי את רשותו להציג באתר כמה שקופיות מההרצאה. פרופ'  איגן שלח לי את כל המצגת. רצף של שקופיות.  עברתי עליהן וחלק מהן יוצג בכתבה כאן, אבל זה לא היה זה. חסרו ההומור, הסיפורים, האישיות ועוד איכויות שלא הגיעו עם השקופיות. השקופיות חשובות ומשמעותיות לשיתוף בתכני ההרצאה, אבל זו אינה אותה חוויה. וזה למעשה ביטוי של אחד המסרים החשובים של פרופ' איגן בהרצאה: התוודעות לחינוך יצירתי Imagenative Education. 

פרופסור קירן איגן מאוניברסיטת  סיימון פרייזר בוונקובר, הוא אחד מאנשי החינוך המיוחדים והיצירתיים של זמננו. עבודתו התיאורטית והמעשית (הוא מפעיל מספר פרויקטים בינלאומיים) קוראת תיגר על רבות מהפרדיגמות החינוכיות המקובלות. לדוגמה 

שימוש בדמיון בלמידה ובהוראה של מדע

למידה להבנה

באתר הבית של פרופ איגן הוא מציג את עצמו: אני מעונין בראש ובראשונה בחינוך. העבודה שלי מתמקדת על תיאוריה חינוכית חדשה ומשמעויותיה לשינוי קוריקולום, פרקטיקות ההוראה, ולמוסד בית ספר.

בכתבה זו מובאים כמה מהמסרים והרעיונות בההרצאה. כשאנחנו מלמדים - ספרו סיפור, השתמשו בדמיון, התחברו לרגשות של התלמידים בתכנים שנלמדים, כדי שילמדו. ולזכור שזה מתרחש בלמידה וכי ידע הוא דבר חשוב. בלעדיו אין לדמיון ולחשיבה כלים לעבודה.אנחנו מציעים להשתמש בהם כפרספקטיבה לבחון את שיגרת ההוראה ולהעשיר אותה.

הרעיונות לגבי הפיתוח של הדעת/ההבנה של ילדים עברו שינויים במהלך ההיסטוריה 

חיברות/אחידות, צבירת ידע, התפתחות פסיכולוגית, רכישת כלים קוגניטיביים, גם הכלים הקוגניטיביים עברו הגדרות שונות במהלך ההיסטוריה

מהי הבנה? חמישה סוגים של הבנה

חינוך יצירתי מבוסס על חמישה סוגים שונים של הבנה, שמאפשרים לבני אדם ליצור משמעות מהעולם בדרכים שונות 

·         הבנה סומאטית Somatic (טרום שפה. קוקו לתינוק, דגדוג, הפתעה...).  להבין חוויה או התנסות  בדרך חושית פיזית.

·         הבנה מיטית Mythic (שפה מדוברת) – הבנת חוויה או התנסות באמצעות שפה מדוברת

·         הבנה רומנטית Romantic(שפה כתובה)

·         הבנה פילוסופית (שימוש תאורטי של שפה)

·         הבנה אירונית (שימוש רפלקטיבי של שפה)

חשוב לזכור לאפשר לכל תלמיד לפתח את חמשת סוגים של ההבנה בזמן שהם לומדים מתמטיקה, מדע ומקצועות אחרים

יש סדר בלמידת סוגי ההבנה. כל סוג של הבנה מייצג מורכבות גדולה יותר כשאנו לומדים להשתמש בשפהההרצאה התייחסה לשני סוגים של הבנה בעיקר, אבל באופן הצגתה ייצגה את השניים הנוספים (הבנה פילוסופית ואירונית שחסרים במצגת)...

הבנה מיטית – הבנה באמצעות השפה המדוברת

הסיפור הוא מרכיב חשוב בה  – עלילה שממקדת את הקשב הרגשי למה שאנחנו מכוונים אליו:

התחלה שבה הכל אפשרי, אמצע שמספק משמעויות אפשריות, סיום שמבהיר את המשמעות הרגשית של הסיפור

"הוא ירה בטום"  מה הסיפור? מי הטוב? מי הרע?

בשפה המדוברת יש שימוש בהפשטה וברגשות, בדיחות והומור, הסיפור מספק תחושה של מסתורין וחידה השפה המדוברת מספקת מידע, אבל למידע זה יש רקע, וערך רגשי חשוב ללמידה.

מסגרת ליישום הבנה מיטית

זיהוי החשיבות

עיצוב יחידת ההוראה

-          מציאת הסיפור

-          מציאת אפשרויות בינאריות (טוב ורע, נכון לא נכון)

-          מציאת דמות ותמונות

-          שילוב כלים קוגניטיביים מיטיים נוספים

-          שימוש בסוגים קודמים של הבנה

משאבים

מסקנות

הערכה

ארגז הכלים של הבנה מיטית

       סיפור

       הפכים מופשטים 

       בינאריים

       תמונות מנטליות רגשיות

       בדיחות והומור

       מטאפורות

       מסתורין ופליאה

הבנה רומנטית – הבנת ההתנסות או חוויה באמצעות שפה כתובה

עיקרון בסיסי הוא שכל ידע הוא ידע אנושי. הוא נובע מתקוות, פחדים ותשוקות אנושיות. מעורבות רבת דימיון עם ידע נוצרת מלמידה בקונטקסט של תקוות, פחדים ותשוקות שמהן היא גדילה או שמהם צמחה או שבהן  מוצאת משמעות.

מסגרת תכנון רומנטי

זיהוי איכויות "הירואיות"

עיצוב יחידת הלימוד

       מציאת הסיפור או העלילה

       מציאת קיצונויות וגבולות

       מציאת קישורים לתקוות, פחדיפ ןתשוקות אנושיות

       שילוב כלים קוגנטיביים רומנטיים נוספים

       הסתמכות על כלים של סוגי הבנה קודמים

משאבים

מסקנות הערכה

                    לדוגמה: צלופחים. האם יש בארץ צלופחים? איך הם מתרבים? איפה הם קיימים?

ארגז הכלים של הבנה רומנטית

          עין אוריינית

          קיצונויות וגבולות של המציאות

          רומנטיות, פליאה והשתאות

          קישור עם ההרואי

          פרטים

          הומניזציה של הידע

לסיכום

לפני מספר שנים יצא לאור בעברית הספר חינוך להבנה: שלבים בהתפתחות ההבנה האנושית (ספרית פועלים). בכתבה אירוניה זה דבר רציני שנכתב על ידי יורם הרפז.  מידע נוסף על פרופ איגן והצעותיו החדשניות לגבי חינוך תוכלו למצוא בקישורים בכתבה.

 

ד"ר דבורה כהן

מכון דוידסון לחינוך מדעי

מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות