עודף משקל לא תמיד מסוכן לבריאות, החשש מהשמנה עלול להזיק יותר מההשמנה עצמה, וגם לשוקולד יש יתרונות בריאותיים. בעקבות המתקפה על קרין גורן בשל משקלה, הנה כמה עובדות על השמנה ובריאות

השבוע עלתה לשידור תחרות טלוויזיונית חדשה שבה המתמודדים מנסים להרשים בכישורי האפייה שלהם. למחרת השידור סערו הרשתות החברתיות – לא בגלל עוגות הגבינה או קישוטי בצק הסוכר, אלא בגלל ממדי גופה של אחת השופטות בתחרות, הקונדיטורית קרין גורן. המקטרגים האשימו אותה בכך שבעצם קיומה היא מעודדת השמנת יתר ואורח חיים לא בריא.

הנושא הזה מעלה סוגיות חברתיות ומגדריות שראוי לדון בהן. למשל, מדוע "מואשמת" השופטת הקונדיטורית אך לא השופט הגבר שלצדה, שגם הוא אינו כחוש במיוחד? מדוע ממדי גופו של אדם הופכים לעניין ציבורי? את הדיונים האלה נשאיר לאחרים ונתמקד כאן רק בסוגיות הבריאותיות.

האם אדם בעל עודף משקל בהכרח אינו בריא?
ככלל, התשובה שלילית: אדם בעל עודף משקל יכול להציג מדדי בריאות תקינים לחלוטין. כדי לבחון את הסוגיה צריך קודם כל להגדיר מהו בכלל עודף משקל. אחד המדדים המקובלים ביותר לתקינות של משקל גוף הוא ה-BMI, או Body Mass Index, המחושב על ידי חלוקה של משקל הגוף בריבוע גובה האדם. המדד הזה מקובל כי יש לו מתאם טוב למדדים בריאותיים נוספים כמו תכולת שומן. עם זאת, הוא אינו משקלל את מבנה הגוף ואת הגיל, ולכן "מפלה לרעה" אנשים נמוכים, אנשים שריריים במיוחד וקשישים. מסיבה זו אין להתייחס ל-BMI לבדו.

מכון הבריאות הלאומי האמריקאי, NIH, קבע שאנשים נחשבים בריאים גם אם לפי ה-BMI יש להם משקל עודף, כל עוד היקף המותניים שלהם קטן מ-89 ס"מ לנשים ו-100 ס"מ לגברים, והם אינם סובלים מיתר לחץ דם, עודף כולסטרול ורמת סוכר גבוהה ואינם מעשנים.

בנוסף, מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA מצא כי בעוד שאנשים בעלי BMI גבוה במיוחד או נמוך במיוחד נמצאים בסיכון מוגבר למוות מוקדם, לא רואים סיכון מוגבר אצל אנשים בעלי עודף משקל קל בהשוואה לבעלי משקל מומלץ. מחקרים נוספים מצאו כי לפעילות גופנית יש חשיבות מכרעת על הבריאות, שכן מעבר לשריפה של קלוריות מהמזון, היא מסייעת ישירות בהפחתת רמות הסוכר בדם, משפרת את מצב הרוח ומפחיתה לחץ וחרדה. באנגלית אף קיים המושג fat and fit, לתיאור אנשים בעלי עודף משקל שכושרם הגופני טוב.

אורח חיים לחוץ אינו בריא
עצם הלחץ על אנשים לרדת במשקל עלול להזיק. לחץ (סטרס) הוא תגובה נורמלית של הגוף למצבי חירום, והוא כולל שינויים הורמונליים ומטבוליים שאמורים לסייע לאדם במצב החירום. השינויים האלה מועילים מאוד בטווח הקצר, אבל לא בטווח הארוך, ולכן אורח חיים לחוץ קשור במצבי מחלה כמו עלייה ברמת הסוכר בדם וליקויים בתפקוד מערכת החיסון. יש מחקרים שמצביעים על כך שלחץ מפני תופעה מסוימת עשוי להזיק יותר מהתופעה עצמה. כלומר ייתכן שאנשים שנמצאים בחרדה מתמדת מפני עלייה במשקל מזיקים לעצמם בגלל החרדה יותר מאשר אילו היו עולים במשקל.

גם מתוקים יכולים להיות בריאים
קשה להתייחס לקינוח כאל מנת בריאות, ובכל זאת לא הכל רע ויש ממתקים בעלי יתרונות בריאותיים. שוקולד, למשל, מכיל פלאבונואידים, שהם משפחה של חומרים נוגדי חימצון, ולקצתם יש תכונות חיוביות נוספות כמו הורדת לחץ הדם, שיפור זרימת הדם והפחתת הקרישיות. בנוסף, חמאת הקקאו מכילה כמות גדולה של חומצה אולאית, חומצת שומן חד-בלתי-רוויה שנמצאת גם בשמן זית ונמצא שהיא תורמת לבריאות הלב. כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של השוקולד מומלץ לצרוך כמויות מתונות של שוקולד מריר.

אם כך, בלי להתייחס לעניינה של קרין גורן עצמה, ברור שהיקפי הגוף אינם חזות הכל. מסיבה זו, וכמובן מטעמי נימוס, לא יזיק לשקול שוב אם באמת יש מקום להתערבות בוטה כזאת בחייו ובפרטיותו של אדם אחר, אפילו אם יש לו משקל עודף.

3 תגובות

  • חנוך

    אכן מראה חיצוני הוא לא חזית הכל

    אנשים לא סובלים מתפקוד גופני לקוי רק בגלל שהם נראים
    שמנים, כמו שאנשים לא מתים רק בגלל שהם נראים כמו בעלי מחלה סופנית. אין זה אומר שאין קשר חזק בין הגורמים למראה שמן לאלו הגורמים לתפקוד גופני לקוי. שאלה טובה היא מה מטרת הכתבה, האם המטרה היא לעורר מודעות והסתכלות מושכלת אצל קוראיה? אם כן אז בואו נבחן את הפיסקה המתחילה בכותרת "גם מתוקים יכולים להיות בריאים" בקקאו אכן מצויים חומרים כאלו ואחרים המועילים לתפקודים מסויימים, אז זה אומר ששוקולד זה דבר בריא? נכון שבשורה האחרונה למען ההגינות הוזכר כלאיר יד שמדובר בכמות קטנה של שוקולד מריר, אך לא נדמה שזה מה שהכתבה מנסה להגיד, לא לפי הכותרת ולא לפי התמונה יש הבדל בדיון על אדם שעושה פעילות גופנית ותזונתו מאוזנת
    ועדיין בעל אחוזי שומן מעט גבוהים מהממוצע לבין אדם שאוכל מאפים מתוקים כל היום, אם כן השאלה האם ההלהום על קרין גורן מוצדק או לא היא שאלה חברתית ולא שאלה בריאותית, קרין גורן היא קונדיטורית שמכינה מאפים שמנים ומתוקים וכנראה הגיעה למשקלה מאותה סיבה שהגיעה למקצועה-חיבה למאפים ובריאותית קשה להגן על התחביב הזה, האם זו סיבה למתוח עליה ביקורת ? זו שאלה שצריכה להינדן בכתבה בנושא פסיכולוגיה ולא בנושא תזונה

  • קלרה כהן

    אנחנו אוהבים את קרין גורן כמו

    אנחנו אוהבים את קרין גורן כמו שהיא כל כך חמודה עם חיוך של טוב לב!למה אנשים רשעים כל כך? כי הם מקנים שתהיה בריאה ולא לשים לב לקנאים

  • שמנמן חיפאי

    כתבה מעניינת

    סתם נטפלים לקרין גורן, הכל בסדר להיות שמנמן! תודה על החיזוק בכתבה